9 511 läst · 22 svar
10k läst
22 svar
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Sida 1 av 2
Hej!
Som rubriken säger, vi har byggt ett garage med en toalett i där vi lagt golvvärme. Byggarna har skött sig lite själva men nu när vi var ute 3 dagar efter de kaklat klart i badrummet så hade de redan satt på golvvärmen dagen efter de var klara, dvs stått på i 48 timmar på en temp av 20C.
Är det 99% säkert att vi kommer få problem med golvet eller kan det vara så att det ändå är ok. Alla säger/skriver mans ka minst vänta 4 veckor innan man sätter på golvvärme.
Råd och expertinsikt uppskattas
Som rubriken säger, vi har byggt ett garage med en toalett i där vi lagt golvvärme. Byggarna har skött sig lite själva men nu när vi var ute 3 dagar efter de kaklat klart i badrummet så hade de redan satt på golvvärmen dagen efter de var klara, dvs stått på i 48 timmar på en temp av 20C.
Är det 99% säkert att vi kommer få problem med golvet eller kan det vara så att det ändå är ok. Alla säger/skriver mans ka minst vänta 4 veckor innan man sätter på golvvärme.
Råd och expertinsikt uppskattas
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 640 inlägg
4 veckor brukar vara den tid det tar för en betongplatta skall brinna klart och härda. Då är den tillräckligt ”färdig” för att lägga keramiskt material. Om man sedan skall ha på tätskikt under keramiken har jag för mig att man behöver vänta 6 månader. Det gjorde jag i alla fall.
Huruvida 20° i plattan skulle påverka eller inte låter jag vara osagt, men det går ju att lägga keramik på betonggolv även sommartid. 😉
Huruvida 20° i plattan skulle påverka eller inte låter jag vara osagt, men det går ju att lägga keramik på betonggolv även sommartid. 😉
Plattan i sig har legat länge, detta är bara golvvärme i toaletten där de flytspaklat.Johan Gunverth skrev:4 veckor brukar vara den tid det tar för en betongplatta skall brinna klart och härda. Då är den tillräckligt ”färdig” för att lägga keramiskt material. Om man sedan skall ha på tätskikt under keramiken har jag för mig att man behöver vänta 6 månader. Det gjorde jag i alla fall.
Skillnad på att lägga plattor i 20 grader och att lägga plattor på något som värmer ett rum till 20 grader.R Rejäl skrev:
Ts: kontakta tillverkaren av produkterna de har använt, fråga om vad deras synpunkt (gärna skriftligt) få sen byggbolaget att skriva under på vad som har hänt. Då har du förenklat bevisbördan vid en eventuell senare reklamation.
Sommartid kan det vara varmare, ingen fara alls skulle jag säga..F Flummox skrev:Skillnad på att lägga plattor i 20 grader och att lägga plattor på något som värmer ett rum till 20 grader.
Ts: kontakta tillverkaren av produkterna de har använt, fråga om vad deras synpunkt (gärna skriftligt) få sen byggbolaget att skriva under på vad som har hänt. Då har du förenklat bevisbördan vid en eventuell senare reklamation.
Förtydligande, golvet var väldigt varmt så pass att den värmt upp ett nollgradigt rum till 20 c lufttemperatur.F Flummox skrev:Skillnad på att lägga plattor i 20 grader och att lägga plattor på något som värmer ett rum till 20 grader.
Golvvärmen borde inte ha slagits på så tidigt, eftersom fix och fog behöver tid att härda ordentligt (vanligtvis minst 4 veckor). Risken finns att golvet kan få sprickor eller andra problem, men det är inte säkert att det blir så. Stäng av värmen nu och låt det svalna. Håll koll på golvet och kontakta byggarna för att höra vilka material de använt och få råd om det behövs åtgärder.
Tack! Får hoppas på att inget sker. Med sprickor menar du att klinkerplattorna spricker eller att de lossnar tom?MrJay skrev:Golvvärmen borde inte ha slagits på så tidigt, eftersom fix och fog behöver tid att härda ordentligt (vanligtvis minst 4 veckor). Risken finns att golvet kan få sprickor eller andra problem, men det är inte säkert att det blir så. Stäng av värmen nu och låt det svalna. Håll koll på golvet och kontakta byggarna för att höra vilka material de använt och få råd om det behövs åtgärder.
Du behöver inte oroa dig alls. För att även om det nu påverkade, så är det inte så mycket som händer. Om något händer, så är det bara någon/några plattor som lossnar. Det kommer då hända inom de närnsta dagarna. Då är det bara för hantverkarna att byta ut dem. Knacka försiktigt på alla plattorna. Du hör direkt om det låter stumt eller ihåligt.
Du har 10 års garanti på dolda fel och ska göra en besiktning efter två år. Om platserna inte sitter bra då, så får de lägga om. Denna besiktning kan göras innan två år så du inte ska ha plattor som sitter löst allt för länge. Men du får räkna med att många av dom kommer att släppa i limmet
Sen börjar jag fundera på vad som är värst låta fix härda vi noll grader (gör det ens det på rätt sätt) eller ha på stöd värme för att att få upp temperaturen. Tänker att man inte behöver så mycket effekt för att höja temperaturen på en toalett på någon kvm.