4 999 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Byggare vill att jag hyr byggställning
Sida 1 av 2
Har fått offert och ska anlita en byggfirma som ska byta hängrännor/stuprör och vindskivor på två-våningsvilla. Nu frågar de om jag vill bli kund hos hyrföretaget och ta räkning för hyra ställning direkt till mig. Jag frågade varför och fick svaret att det kan bli billigare, jag får typ deras rabatt. Har fått ett pris på hyra ställning 14 dagar som jag är nöjd med och utgår ifrån att jag betalar till byggfirman, som utför arbetet och har ansvarsförsäkringar etc. Är detta vanligt?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Bättre byggfirman ombesörjer det där.
Säg att du beställer ställningen och så får byggfirman förhinder. Då är det ju du som får betala för ställningen i onödan.
Bättre hur det blir med arbetsmiljöansvaret men se till att ställningen byggs av någon behörig. (Ska sitta en skylt med info om ställningen och vem som är ansvarig på byggställningen.)
Sen tar det inte 2 veckor att byta hängrännor, stuprör och vindskivor.
Säg att du beställer ställningen och så får byggfirman förhinder. Då är det ju du som får betala för ställningen i onödan.
Bättre hur det blir med arbetsmiljöansvaret men se till att ställningen byggs av någon behörig. (Ska sitta en skylt med info om ställningen och vem som är ansvarig på byggställningen.)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Har inte byggfirman kredit längre?
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Det där med att det blir billigare handlar troligen om att byggfirman sannolikt har ett entreprenörspåslag (ofta 10 - 15%). Går fakturn direkt till dig slipper du det. Å andra sidan så ligger ev. kostnaden på dig för ev. förseningar från byggaren.
Precis. Det luktar ju helt klart som att byggaren av någon anledning antingen inte får eller vill hyra ställningen själv. Att det enbart skulle handla om att det blir billigare för kunden låter inte så trovärdigt. I så fall kan ni ju göra samma sak med materialet.R Robert-san01 skrev:
Om det blir billigare är det ju förvisso trevligt, men man skulle ju gärna vilja veta varför de inte sköter denna bit själva.
Nej kanske inte 14 dagar men beror också på väder. Vad är annars rimlig tid? Byta skivor mot brädor under takfot också, totalt 40-50 meter.S sinuslinus skrev:Bättre byggfirman ombesörjer det där.
Det är just det där - kommer arbetet att påbörjas exakt den dag som överenskommits och kommer det sedan att fortskrida med full intensitet utan avbrott? Inte så kul med en ställning som står där och tickar pengar om hantverkarna inte dyker upp som planerat.M Marielisan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 716 inlägg
Jag råkade ut för samma sak vid takbyte. Slutade med att jag valde en entreprenör som hade egna ställningar. Jag slapp allt ansvar och krångel vid ev förseningar.C cpalm skrev:
I min BRF har vi nu haft en 4 våningars ställning på plats i en månad, men entreprenören kan inte starta jobbet pga att kranbilen inte fått polistillstånd att spärra av vägen under ett par dagar när lyft skall göras. Polisen "har inte tid" ut utfärda tillstånd, de prioriterar att punktmarkera den där dansken som bränner koranen (säger dom).
Till saken hör att många byggen i min kommun står still därför att ingen får dessa tillstånd. Vilket stoppar vägbyggen, husbyggen, osv.
Ja, jag råkade ut för precis motsatta situationen. Behövde av olika anledningar ordna med ställning själv, men pga en ställningsentreprenör som inte får tummen ur blev jobbet försenat ett helt år och slutade med att jag fick gå en kurs i ställningsbyggnad och köpa en egen ställning.P Per i Hamrånge skrev:
Summa summarum är att det kan uppstå en del problem som kan undvikas om hantverkaren själv ordnar med ställningen.
På och avlastning av gods kräver inte tillstånd...P Per i Hamrånge skrev:Jag råkade ut för samma sak vid takbyte. Slutade med att jag valde en entreprenör som hade egna ställningar. Jag slapp allt ansvar och krångel vid ev förseningar.
I min BRF har vi nu haft en 4 våningars ställning på plats i en månad, men entreprenören kan inte starta jobbet pga att kranbilen inte fått polistillstånd att spärra av vägen under ett par dagar när lyft skall göras. Polisen "har inte tid" ut utfärda tillstånd, de prioriterar att punktmarkera den där dansken som bränner koranen (säger dom).
Till saken hör att många byggen i min kommun står still därför att ingen får dessa tillstånd. Vilket stoppar vägbyggen, husbyggen, osv.
Om det är"möjligt" för er del låter jag vara osagt
Jag skulle se till att avtalet korrekt speglar det som skall göras dvs att byta panel osv sedan får företaget själva avgöra vad för typ av utrustning de behöver för att kunna göra detta samt stå för kostnaderna. Dvs du gör inte en beställning av material och en beställning av uppsättning av sagt material. Dvs är inte materialet på väggen där det ska vara är det heller inte ditt material. Det samma för ställning, som andra sagt så krävs det att en ställning är byggd av en kvalificerad ställningsbyggare, hyr du den så kanske du ser kostnaden för ställningen men inte får den monterad, något krånglar och det blir du som får ta kostnaden för du skulle stå för ställning. Det lilla billigare som detta kan bli tycker jag inte motiverar risken utan jag skulle uppmana företaget att de får utfärda en offert som inkluderar alla steg de anser sig behöva. Dvs köp stå för överenskommet material samt få upp det där det ska vara enligt tillverkarens anvisningar.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Driver plåtslageri, vi går aldrig upp på en ställning byggd av en privatperson ( om inte personen har advekat utbildning ). Finns inga försäkringar i världen som täcker en olycka om nån trillar ner . Då får du betala skadestånd, sanktionsavgifter och alla möjliga avgifter som staten bestämt . Kan inte byggfirman fixa ställning så föreslår jag att du väljer en annan firma.
Tack för alla kloka inspel och tips. Byggfirman fixar ställning, det var inget problem med det - förstod bara inte frågan. Jag hade redan från början bett om och fått offert på hela jobbet, men fick först bara uppskattad tid/timpeng, därefter har de kompletterat med material, ställning etc och jag har accepterat priset.