Har gjort ett nytt badrum i källarvåningen i ett utrymme där det tidigare bara var ett tomt rum. När byggarna körde igång arbetet så började de bila för att dra avloppsrören. Jag kom in när de hade bilat upp en del och då märkte jag att de hade bilat såpass att de tagit lite av grundplattan (såg armeringsjärn sticka ut ex.).

Jag hade innan byggets början pratat med en konstruktör om att eventuellt bila ner hela golvet, för att få till högre takhöjd i hela utrymmet. Nuvarande höjd på 215 cm, ville få till normal takhöjd på 240 cm. Men hans rekommendation var att grundplattan inte fick bilas bort, den var bärande för huset och rekommenderade att inte göra några ingrepp överhuvudtaget. Så den iden skippade jag.

Men när jag såg bilningen för avloppen så nämnde jag detta för byggarna, och de sa att de gjuter tillbaka med armeringsjärn så att plattan blir hel igen.

Min fråga är följande: kan det ha skapat problem för husets bärighet och fundament att man har gjort så? Går det verkligen att "fixa" ett ingrepp i en grundplatta på detta viset, genom att gjuta igen hålet med ny armering? Visar bild på hur det såg ut när de hade bilat. Om inte - vad är rekommenderad åtgärd för att fixa detta?

Frågan kommer efter att jag märkt av massa sprickor på väggarna runtom i källarvåningen. Detta kan dock ha att göra med en avväxling i samma utrymme där vi dragit ner en bärande vägg och satt järnbalk. Sprickorna är nästan på alla väggar, även på andra sidan huset mot där avväxlingen skedde. Vi försöker nu komma fram till orsaken till att detta har skett, och då kom tanken på grundplattan upp som en potentiell orsak. Avväxlingen skedde utefter konstruktionsritningar.

• Bilden visar en bilad betongplatta med synliga avloppsrör och armeringsjärn på en byggarbetsplats i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett uppbilat betonggolv i källarvåning med synliga avloppsrör och armeringsjärn. Reparation och stabilitet ifrågasätts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt normalt och oftast det enda vettiga sättet att byta/flytta gamla rör.

useless useless skrev:
Det är helt normalt och oftast det enda vettiga sättet att byta/flytta gamla rör.
Att bila för nya rör är jag helt med på, det gjorde de på ovanvåningen också.

Men min fråga var mer kring lilla delen av grundplattan för huset som också försvann, men sedan fylldes igen. Konstruktören menade att man inte skulle göra ingrepp på den alls.

A asgardian skrev:
Att bila för nya rör är jag helt med på, det gjorde de på ovanvåningen också.

Men min fråga var mer kring lilla delen av grundplattan för huset som också försvann, men sedan fylldes igen. Konstruktören menade att man inte skulle göra ingrepp på den alls.
Låter ju konstigt... Det är ju enda sättet att göra det på och så man alltid gör för nya avlopp...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tror konstruktören syftade på din idé att bila upp hela plattan. Inte några kanaler. För, som sakt var. -Hur skulle du annars göra?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Försöker bara få input från experterna här - så kanaler i plattan är OK utan att det påverkar bärighet eller funktion? Tänker att den är dimensionerad att vara hel, och under tiden man bilar kanaler så försvagas konstruktionen även om temporärt.

I princip ja

En normal platta är ju normalt uppbyggd med tjockare kanter som tar merparten av husets last och i vissa fall tjockare partier under bärande väggar där viss last tas upp. Övriga partier ska ta upp egenvikt, viss last på möblemang och innerväggar osv. Att frilägga rör som nu är gjort är normalt och så längre det gjuts igen som förväntat och vidhäftning och till viss del armering återställs så finns inget onormalt. Att ta upp en längre sträcka under en bärande yttervägg är en annan sak men normalt förlägger man inte avloppsrör på ett sådant sätt så det riskeras

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.