D09
Hej

Sitter och förbereder för installation av vedpanna och har kommit till det där med bygganmälan. ( en 40kw )

Som jag förstått det så ska man inkomma med planritning + fasad där skorstenen syns ( befintlig ) samt info om panna, skorsten etc

Det är ju ny PBL så jag tänkte kolla om det är något jag missat.

Ska man utse kontrollansvarig?

Ska sotaren skriva på någon bygganmälan eller får man ett intyg där systemet är tryckprovat efter besiktning som han skriver under och som man skickar in?

Sker det slutbesiktning med kommunen på plats eller vad är det för slutredovisning? Skickar man in sotarintyg och kopia på installatörens faktura samt info om pannan? Eller hur funkar det?

Ska man rita ut acktankar, läste bara att vedpannan ska markeras ut?

Vad ska jag tänka på kring utmarkeringen, typ avstånd vägg etc

Vilka frågor kommer man få?

Vad brukar det kosta?

Något jag missat? :)
 
L
Bygganmälan finns inte längre, det heter numera bara anmälan.
Normalt sett ska du inte behöva en kontrollansvarig, men kommunen kan besluta annat. (PBL 10 kap 10 §: "Trots 9 § krävs det inte någon kontrollansvarig i fråga om små ändringar av en- eller tvåbostadshus, om byggnadsnämnden inte beslutar annat,")
Kommunen beslutar vilka handlingar de anser att de behöver för att hantera ärendet, ring o fråga. Det skiljer sig åt i olika kommuner.
Kommunen gör inga besiktningar. En besiktning är något civilrättsligt mellan dig och den som installerar pannan hos dig. Du ska dock få ett intyg av sotaren, det skickar du vanligtvis in till kommunen. Alla kommuner har sina egna rutiner på hur de hanterar det. En del vill ha det, andra inte.
Absolut enklast att få svar på dina frågor är att ringa byggnadsinspektörn och fråga.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Var i kontakt med dom idag och blev informerad om kostnad på ca 1350 kr om jag inte minns fel. Inte så farligt tycker jag.

Kontrollplan fick jag tips om ett antal punkter, samt att jag kunde googla fram mer färdiga kontrollplaner.

Fasadritning behövdes ej för det blev ingen förändring sett utifrån.

Skulle gå ganska snabbt trodde hon i expeditionen. :) ingenjören svarade även snabbt via mail trots att hans kontakttid var över för dagen :)

Undrar hur exakt ska planlösningen vara etc

Min tanke var att rita upp det i datorn ( dock inget flashigt program utan photoshop ) mått etc stämmer men jag skulle kanske inte göra så om jag skulle söka nytt bygglov

Behöver väl egentligen bara rita in skorsten, panna på planlösningen?
Det är ju ingen bygglovsansökan utan det är väl att dom vill få ett hum var den står eller vad tror ni?
 
D09
Gott :)

Fick godkännandet på posten idag

Riktigt snabbt jobbat av kommunen :)
 
Jag tänkte byta ut min gamla vedpanna till en nyare. Den gamla ligger på 15kW enligt skylten på pannan och den nya ligger på 30kW och är miljögodkänd. Enligt kommunen ska detta skickas in:
-Anmälan om ej bygglovspliktig åtgärd

-Ett förslag på kontrollplan

-broschyr/produktblad på panna

- planritning över huset så att sotaren vet var pannan står.

Jag fick dessa blanketter. Men hur fyller jag i dessa så det blir rätt?

http://www.viewdocsonline.com/document/830mhl
http://www.viewdocsonline.com/document/5g42lp
 
D09
Joukko skrev:
Jag tänkte byta ut min gamla vedpanna till en nyare. Den gamla ligger på 15kW enligt skylten på pannan och den nya ligger på 30kW och är miljögodkänd. Enligt kommunen ska detta skickas in:
-Anmälan om ej bygglovspliktig åtgärd

-Ett förslag på kontrollplan

-broschyr/produktblad på panna

- planritning över huset så att sotaren vet var pannan står.

Jag fick dessa blanketter. Men hur fyller jag i dessa så det blir rätt?

[länk]
[länk]
Jag fyllde i mina administrativa uppgifter i översta "boxen" av fält

Kontaktpersonfälten lämna jag tom

Sedan kryssade jag i "eldstad"

Längst ner fyllde jag i perioden.

Sen skickade jag med massa dokument

Om du vill kan jag skicka över kopior om du vill se hur någon annan gjort.

Jag installerade ny vedpanna, gick in i bärande vägg och demonterade befintlig kamin.
 
Du får gärna skicka över kopior. Skicka hit: "ironfist_3@hotmail.com"
Jag pratade med sotarn lite igår och han sa att man måste bygga om shaktet där skorstenen (stålröret) går till dagens bestämmelser när jag byter panna. Tyckte det lät konstigt. När han ska kolla anläggningen när jag har monterat den nya pannan så skulle han skriva att shaktet mm inte är godkänt enligt de nya reglerna. Vad tror ni kommunen säger då?
 
D09
Joukko skrev:
Du får gärna skicka över kopior. Skicka hit: "ironfist_3@hotmail.com"
Jag pratade med sotarn lite igår och han sa att man måste bygga om shaktet där skorstenen (stålröret) går till dagens bestämmelser när jag byter panna. Tyckte det lät konstigt. När han ska kolla anläggningen när jag har monterat den nya pannan så skulle han skriva att shaktet mm inte är godkänt enligt de nya reglerna. Vad tror ni kommunen säger då?
Skickar över dokumentationen lite senare :) Behandla den varsamt ;)

Kommunen kommer garanterat säga nej ( min uppfattning ) sotarn är kommunens förlängda arm och tror inte dom går emot sotaren oavsett hur fel det är.

Lägg upp info/ bild om schaktet etc så kanske någon här kan hjälpa dig
 
Hemmakatten
Det låter som om det skulle handla om isolering kring skorstenen vid genomföringen upp till tak. Reglerna där har blivit striktare vad gäller avstånd till brännbart material och isolering av skorsten.

Bra att veta är att man kan anlita vilken sotarmästare som helst. Det behöver inte alls vara den som normalt sotar i området utan man kan välja någon från ett annat sotardistrikt eller från en annan kommun. Så gjorde vi, sotarmästaren här har dåligt rykte och ansågs vara en ovanligt grinig typ. Anlitade an annan med gott rykte. Kommunen kan inte kräva att du tar den lokale utan är det en skorstensfejarmästare med adekvat utbildning så är det helt okej.
 
D09
Joukko skrev:
Du får gärna skicka över kopior. Skicka hit: "ironfist_3@hotmail.com"
Jag pratade med sotarn lite igår och han sa att man måste bygga om shaktet där skorstenen (stålröret) går till dagens bestämmelser när jag byter panna. Tyckte det lät konstigt. När han ska kolla anläggningen när jag har monterat den nya pannan så skulle han skriva att shaktet mm inte är godkänt enligt de nya reglerna. Vad tror ni kommunen säger då?
Skickat
 
Jag försökte ta lite bilder.
1:a bilden är i pannrummet, en tillbyggnad utanför huset. Kommer bli bättre där när man har fått bort den gamla pannan.
2:a är bakom vedpannan inne i huset där jag har isolerat extra runt skorstenen när det kommer in i huset och 3:e när skorstenen går uppåt i schaktet. :)


20140814_175253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140814_175423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140814_175506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte riktigt vad kommunen vill. Jag ska skicka in anmälan och kontrollplanen för att få startbesked. När ska sotarn säga sitt? Efter jag har installerat nya pannan?
 
D09
Joukko skrev:
Förstår inte riktigt vad kommunen vill. Jag ska skicka in anmälan och kontrollplanen för att få startbesked. När ska sotarn säga sitt? Efter jag har installerat nya pannan?
Japp :)

Du gör en anmälan om att du vill

Kommunen säger ok, du kan börja

Du byter panna

Sotaren besiktar din anläggning

Kommunen får sotarens underlag och lämnar ev slutbevis

Du får nyttja anläggningen
 
Men om sotaren säger att schaktet mm inte är enligt dagens regler, då kanske det blir ett nej från kommunen och man får kanske inte använda pannan. Då har man gjort allt i onödan. :-/ Får kanske kolla med sotarn igen.
 
D09
Joukko skrev:
Men om sotaren säger att schaktet mm inte är enligt dagens regler, då kanske det blir ett nej från kommunen och man får kanske inte använda pannan. Då har man gjort allt i onödan. :-/ Får kanske kolla med sotarn igen.
Kolla med sotarn vad denne vill ha och varför, kontrollera sedan att stämmer. Sotarn kanske har rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.