I dessa tider med högre o högre huspriser så har vi länge sneglat på att bygga. Planen är att bygga ett enkelt en o en halv plans villa i lösvirke på en 120kvm platta och inget garage. Vi har räknat med att huset kommer kosta ca två miljoner (jag ska ta tjänsteledigt och hjälpa snickarn).

Det jag undrar över är då huset är besiktigat o klart och värderas till exempelvis två och en halv miljon. Vad gäller då? Måste man lägga kontantinsats ändå (pantbrev etc får jag ju betala för) men hur kan de lägga huslånet då? Frågar här för det finns säkert många här med olika kunskaper o färdigheter.

Kompisen frågade mig idag om detta med, han har ett in blanco lån på 250000 o undrade om att göra som vi tänkt oss är den enda vägen för honom att skaffa hus då han redan har lån. Köpa hus idag utan pengar på sparkontot ger ju ett nytt inblanco lån till utöver huslånet.
 
När huset är klart görs en värdering. Den värderingen ligger sedan till grund för belåningsgraden. Bygger man för 2 miljoner och får värderat till 2,5 så har man alltså en belåningsgrad på 80% och slipper således betala kontantinsats.

Sen är det inte säkert att du får hela lånet som ett bottenlån. Vissa banker ger bara 75% om husets värde är lite osäkert eller om läget är lite avsides. Då får du räkna med ett topplån på 5% men topplånets ränta brukar i så fall bara vara några tiondelar över den normala bolåneräntan. Det är alltså inte ett blancolån utan ett lån med bostaden som säkerhet men som behöver amorteras av på 10-15 år.

Pantbrev betalar du på den summan du behöver låna.
 
Ah ok, underbart svar! Tack så mycket!
 
Tar min fråga här då Topic stämde in rätt bra.

Min fundering är då man ska flytta byggkreditivet till ett bolån.
Om man sökt bygglov för t.ex. farstukvist men inte gjort klart den vid slutbesiktning. Får man då placera och göra om byggkreditivet till ett bolån? Eller är det så att huset måste vara färdigställt enligt bygglovet?
 
Hemmakatten
Som svar till HusFunderare: att farstukvisten inte är kalr har ingen betydelse för ditt lån.

dangerousdave; den första och viktigaste frågan angående kontantinats gör banken redan när ni ansöker om lån/byggkreditiv. Anses ni inte ha tillräckligt med kontanter eller tillräckligt hög inkomst för att betala av ett lån, så kommer ni inte att bveviljas ett lån/byggkreditiv.

Sen är det iofs riktigt att om huset när det är färdigbyggt, av banken, värderas till ett högre pris än produktionskostnaden så får ni bättre villkor för lånen. Men jag håller det för otroligt att ett enkelt standarhus som kostar 2 miljoner vid färdigställandet helt plötsligt skulle ha ett marknadsvärde som ökat med 25% (till 2,5 milj) över en natt.
 
Hemmakatten skrev:
Som svar till HusFunderare: att farstukvisten inte är kalr har ingen betydelse för ditt lån.

dangerousdave; den första och viktigaste frågan angående kontantinats gör banken redan när ni ansöker om lån/byggkreditiv. Anses ni inte ha tillräckligt med kontanter eller tillräckligt hög inkomst för att betala av ett lån, så kommer ni inte att bveviljas ett lån/byggkreditiv.

Sen är det iofs riktigt att om huset när det är färdigbyggt, av banken, värderas till ett högre pris än produktionskostnaden så får ni bättre villkor för lånen. Men jag håller det för otroligt att ett enkelt standarhus som kostar 2 miljoner vid färdigställandet helt plötsligt skulle ha ett marknadsvärde som ökat med 25% (till 2,5 milj) över en natt.
Det beror väl helt på läget, har man styckat av en tomt från t.ex. föräldrahemmet och byggt huset 200m från havet med helt fri havsutsikt på västkusten, så har väl huset snarare gått från 2 till 4 miljoner på en natt....
 
Hemmakatten
Jo, du har naturligtvis rätt, jhenrikj, i att läget har en stor betydelse. Jag tänkte inte riktigt så långt. Jag såg för mig en vanlig villatomt i ett vanligt villaområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.