Hej

Jag har en vägg som är ca 2,2 x 3.5m där det framöver kommer att vara en massa saker. Allt från varmvattenberedare till vattenpump + diverse filter och elcentral och femtiototolv andra grejer.

Just nu är den bara murad leca. Bakom väggen är jord och singel, hela vägen upp.

Jag funderar, kommer jag bli tokig om jag har väggen som den är och försöker skruva i lecan?

Några alternativ jag funderar på:

1) Med plåtreglar bygga ut väggen och sätta OSB-skiva (obs: vet inte riktigt hur man löser luftning på skivans baksida bäst)

2) Putsa väggen med en centimeter eller tre och använda plugg.

3) Behålla som den är och använda långa skruvar och räkna med att några hål blir fula mm

Vad skulle du göra?

Bifogar bild. Ta ingen hänsyn till träregeln som hänger där Den har fungerat som form till valvet som är gjutet ovanför.

Tackar!

2015-08-13 12.41.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle låta den vara som den är. Är det jord mot är det bäst ur fukthänseende.

Putsa kan du göra men då måste det vara diffusionsöppet!

Det låter ju inte som om du kommer att se speciellt mycket av väggen ändå... :)
 
Om du vill ha det lättskruvat så kan du ju sätta på plåtreglar med OSB men låta hela väggen ha en luftspalt om 5 cm eller så runtomkring, som en ram på en tavla. Eller sätt en liggande 2500 x 1200 osb mitt på väggen på plåtreglar för installationers skull.
 
Tack. Intressant idé, något sådant blir det nog.
Men hur är det med bärighet för plåtreglar, de kan väl rimligtvis inte bära lika tungt som en grov träregel? Tänk 150 kg varmvattenberedare som exempel.
 
Nu börjar det bli dags att göra något åt väggen.

Vad tror ni om detta:

1) Jag skruvar en liggande 28x70 i toppen och botten av väggen (eller, eftersom den lutar blir det kanske en 45x70 uppe/nere, minns inte vilket håll den lutar åt). Jag lägger en pappremsa mellan regeln och väggen.

2) Utanpå dessa reglar jag upp med stående 45x70 i CC 40 eller liknande, för att bygga ganska lite, men ändå orka bära typ VVB och andra ev tunga prylar. Jag vill ogärna bli av med allt för mycket yta här.

3) Monterar dubbla OSB (alternativ 1 x starkare skiva)

Vettigt tänkt?

Luftsplaten blir då 28mm eller mer bakom OSBn, sedan låter jag den sluta ett par centimeter från de mötande vinkelräta väggarna, så att luften kommer in bakom.

Tack för tips!
 
Redigerat:
Jag tänker mig såhär som en enklare ritning, som ej är skalenlig.

apparatvägg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som jag är dålig på att förstå är framförallt: Vad vill man hänga en typ 100kg varmvattenberedare på?
Idag hänger den i en stenmur, borrad igenom till andra sidan och sitter med rejäla skruvar med mutter och monteringsjärn på baksidan. När denna vägg är på plats så ska VVB sitta här istället.


Jag hoppas att någon kan dela med sig av någon tanke!

Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.