Hej!

Vi byggde till en rejäl altan förra hösten till huset. Jag sade till snickarna att vi eventuellt tänkte bygga en inglasad altan/vinterträdgård senare så de valde extra dimensionerade golvreglar och kortlade upp extra samt satte extra plintar för att det skulle hålla.

Nu står vi inte ut med vind, regn och annat längre och tänker till våren börja på med en vinterträdgård.

Första frågan som jag sitter och klurar på är isolering av golvbjälklaget. Reglarna är ju tryckimpregnerade, och jag har läst lite här och där att dessa inte rekommenderas i ett bjälklag för att de ibland kan ge ifrån sig dålig lukt. Men hur är det med en krypgrund som denna som står på plintar?

Jag tänkte mig golvkonstruktionen som så här, att på insidan av varje "låda" skruvar jag in små lister som jag sedan lägger antingen trossbottenskivor eller bitar av tryckimpregnerade trallbrädor (grannen har rivit sin altan så vi kan få massor med 22x95 gratis). I varje fack lägger jag isolering (ca 180 mm). Sen ovanpå regelverket häftar jag fast en diffussionsspärr, och ovanpå denna lägger jag antingen tillbaka de gamla trallbrädorna, eller två lager med golvspån (vi måste få upp golvet så det inte blir någon trösken till vardagsrummet, då vi ska ta bort altandörren). Ovanpå golvspånet lägger jag foam och parkettgolv.

Det blir ju inte en 100 % tät "låda" i och med att det inte blir lufttätt ner mot mark, så eventuell dålig lukt kan ju ventileras bort, och krypgrunden i sig är ju en plintgrund så vinden kan ju svepa hur mycket som helst där under, då det är ca 1 dm helt öppen runt om.

Tankar och tips? Det känns ju riktigt irriterande om jag måste riva bort halva altanen och sätta dit icke tryckta reglar.

/S
 
Det nya impregnerade virket använder inte samma kemikalier som dom gjorde förr, alltså får man inte den lukten som man får av gammalt impregnerat virke.
 
huggan skrev:
Det nya impregnerade virket använder inte samma kemikalier som dom gjorde förr, alltså får man inte den lukten som man får av gammalt impregnerat virke.
Hej!

Det var skönt att höra, jag var rädd för att vi och byggfirman har gjort en dundertabbe här.

Jag har två andra frågor gällande bygget som jag chansar på att någon kan svara på:

1) Vi har två alternativ när det gäller bygget av vinterträdgård, antingen bygger vi ett enplans tegeltak med öppet upp till nock, eller så har vi funderat på att utnyttja utbyggnaden till att även bygga en övervåning och få på så sätt ett extra sovrum, då vi har ett 1 1/2 plans hus. I grova slängar, hur mycket dyrare kan detta bli? Rent spontant känns det som om det enda som tillkommer är ett bjälklag samt lite andra takstolar och lite större dimensioner på de bärande balkarna samt ett fönster, ett element och lite smått och gott). Vi kanske får förstärka upp plintgrunden också med några extra plintar. I min värld kanske det blir ett påslag på 20 %. Jag är rädd att vi kommer att ångra oss i framtiden om familjen växer.


2) För en vinderträdgård/utbyggnad, behöver det anlitas arkitekter och konstruktionsingenjörer som dimensionerar allting, eller räcker det att göra en snygg ritning med utvändiga mått som lämnas in för bygglovet, eller måste snickarfirman ha allting dimensionerat in i minsta detalj? Alltså, räcker det med typ arkitektritning (som jag gör själv) eller måste det finnas en konstruktionsritning? Utbyggnaden kommer att bli nästan identisk som Smålandsvillan Nybro och dess vinkel, men några annorlunda mått bara (30 cm längre och 40 cm bredare). Stilen ska vara exakt som boningshuset så där kan ju snickarfirman tjuvkika på hur det ser ut. Takstolarna antar jag att snickarfirman räknar ut i ett datorprogram och beställer färdigtillverkade som man lyfter på plats direkt vid leverans. Alltså, så mycket standard som möjligt.

Tack på förhand
S
 
Jag har inga bra svar men gör gärna en tråd när vinterträdgården börjar ta form :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.