Hej på er,
Jag är nu, efter några års funderande och planerande, på gång att bygga bastu.
Men jag är smått osäker på hur mycket jag ska ta i när det kommer till bärlinor/golvbjälkar
Bakgrund:
Totalt 5x3m, utedel 2x3m - bastu 3x3m
Tryckimpregnerat i golv/bjälklag/bärlina
4 plint på längden ~1,6m mellan plint x3 rader
Bärlina 45x195 5m
Golvbjälkar 45x145 3m spännvidd
Stödbjälke i mitten under golvbjälkar 45x170 5m
På detta ska det byggas väggar osv med 45x95
Min fråga är angående bärlinorna, räcker det med 1st 45x195 som bärlina på vardera sida eller ska jag ta i och köra två stycken bredvid varandra?
Men jag är smått osäker på hur mycket jag ska ta i när det kommer till bärlinor/golvbjälkar
Bakgrund:
Bärlina 45x195 5m
Min fråga är angående bärlinorna, räcker det med 1st 45x195 som bärlina på vardera sida eller ska jag ta i och köra två stycken bredvid varandra?
Om bärlinan har 5m så antar jag att du har ngn plint på mitten av den med ?E ErikPerikPäronsoda skrev:Hej på er,
Bakgrund:
Bärlina 45x195 5m
Så blir det ju 1,5 m spännvidd, klart ok skulle jag säga för en bastu.
Vill man ha det stummare så är ju två inte fel.
Om jag förstår dig rätt så ska du har tre bärlinor längs huset, som vilar på fyra plintar var. På det lägger du golvbjälkar tvärs bärlinorna och på det bygger du golvet. Stämmer det?
Om det gör det så kommer du att ha spännvidd på ca 1,6 m för bärlinorna mellan plintarna och knappt 1,5 m för golvbjälkarna.
Då räcker en 45x195 alldeles säkert för bärlinor och det du kallar stödbjälke på mitten behövs inte - där har du ju en bärlina.
Om det gör det så kommer du att ha spännvidd på ca 1,6 m för bärlinorna mellan plintarna och knappt 1,5 m för golvbjälkarna.
Då räcker en 45x195 alldeles säkert för bärlinor och det du kallar stödbjälke på mitten behövs inte - där har du ju en bärlina.
Mitt bjälklag på senaste förråd
3*5 m.
8 plintar, 3st på varje sida och 2 i mitten
Bärlina 45*170
Bjälkar 45*120
Bjälkar ligger på 45*45
3*5 m.
8 plintar, 3st på varje sida och 2 i mitten
Bärlina 45*170
Bjälkar 45*120
Bjälkar ligger på 45*45

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Tack så mycket för svaren!
Skulle ni välja att ha stolpskor eller lägga bärlinan vikande direkt på plinten?
Ska gjuta eget
Samt djup på plint, bor i västra Götaland så ca 1m borde räcka eller följer man rekommendationer så landar det på ca 1.2 -> 1.5m
Skulle ni välja att ha stolpskor eller lägga bärlinan vikande direkt på plinten?
Ska gjuta eget
Samt djup på plint, bor i västra Götaland så ca 1m borde räcka eller följer man rekommendationer så landar det på ca 1.2 -> 1.5m
Jag har byggt småbyggnader båda lösningarna, både med och utan järn. De på bilderna är färdig plint med järn.
Sedan beroende av markförhållande. Men jag hade nog inte satt djupare än 50-70 cm såvida du inte har blötmark.
Bild på en av mina plintar, är nere på grusnivå här.
Sedan beroende av markförhållande. Men jag hade nog inte satt djupare än 50-70 cm såvida du inte har blötmark.
Bild på en av mina plintar, är nere på grusnivå här.

Logga in
Skapa konto
Någon form av plintjärn eller balksko tycker jag är vettigt för att förankra bärlinorna i.E ErikPerikPäronsoda skrev:
Att sätta djupare än 60-70 cm känns inte helt nödvändigt om du ser till att bottna med grus som dränerar i hålet.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"

Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden