Hej! Har nyligen köpt en villa där vattentillgången är väldigt tveksam enl förra ägarna.
Vi har 1 liten kille på 10 månader vilket resulterar i mycket bad och tvättning.
Liten bakgrund till detta är att jag arbetar som rörmokare och vill påstå mig ha bra koll på vad som är genomförbart och inte, dock har jag aldrig stött på någon som tänkt i dessa tankebanor. Planen är att bygga om den borrade brunnen för bergvärmen till ett öppet system (grundvattenvärmepump) till sommaren, då det hålet ger 5 m3 /h då klarar vi det utan problem då värmepumpen via en växlare kräver 2.35 m3/h

Till funderingen nu:
Jag har tänkt att köpa mig en 1m3 tank och placera den i källaren där vattnet från den grävda brunnen pumpas in via en dränkpump som redan sitter där. Det skall styras av en elektronisk nivågivare som bryter och startar pumpen.
Därefter placerar jag en bottenventil i tanken och med en 32 mm slang kopplar jag in en jetpump mot befintligt system. (Hydrofor och vattenfilter)

Men hur skall jag göra med isolering av denna pjäs? Man bör ju försöka hålla nere temperaturen på vattnet för att dels få färskt bort legionella och sedan är det ju rätt kul att ha kallt vatten att dricka..

Någon som gjort något liknande?
 
Jag har ingen egen erfarenhet av detta. Men mitt förslag är att gräva ner tanken i marken utanför källaren. På frostfritt djup har du perfekt temperatur.
 
Lär det inte bli alger och annat mys i en sån tank ?
 
Dubbla system?
Varmvattenberedare hämtar vatten från tanken i källaren och kallvattnet kommer direkt från brunnen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag var också inne på att gräva ner det, men om jag gör det så kan jag lika gärna gräva upp borrhålet om jag ända ska släpa dit en grävare.
Jo man borde kunna köra dubbla system, Dock lär vattnet till vvb bli ofiltrerat!
 
att borra en vattenbrunn är inte aktuellt då?
 
camaro1969 skrev:
att borra en vattenbrunn är inte aktuellt då?
Jag är för snål 😉