Hej! Har nyligen köpt en villa där vattentillgången är väldigt tveksam enl förra ägarna.
Vi har 1 liten kille på 10 månader vilket resulterar i mycket bad och tvättning.
Liten bakgrund till detta är att jag arbetar som rörmokare och vill påstå mig ha bra koll på vad som är genomförbart och inte, dock har jag aldrig stött på någon som tänkt i dessa tankebanor. Planen är att bygga om den borrade brunnen för bergvärmen till ett öppet system (grundvattenvärmepump) till sommaren, då det hålet ger 5 m3 /h då klarar vi det utan problem då värmepumpen via en växlare kräver 2.35 m3/h

Till funderingen nu:
Jag har tänkt att köpa mig en 1m3 tank och placera den i källaren där vattnet från den grävda brunnen pumpas in via en dränkpump som redan sitter där. Det skall styras av en elektronisk nivågivare som bryter och startar pumpen.
Därefter placerar jag en bottenventil i tanken och med en 32 mm slang kopplar jag in en jetpump mot befintligt system. (Hydrofor och vattenfilter)

Men hur skall jag göra med isolering av denna pjäs? Man bör ju försöka hålla nere temperaturen på vattnet för att dels få färskt bort legionella och sedan är det ju rätt kul att ha kallt vatten att dricka..

Någon som gjort något liknande?
 
Jag har ingen egen erfarenhet av detta. Men mitt förslag är att gräva ner tanken i marken utanför källaren. På frostfritt djup har du perfekt temperatur.
 
Lär det inte bli alger och annat mys i en sån tank ?
 
Dubbla system?
Varmvattenberedare hämtar vatten från tanken i källaren och kallvattnet kommer direkt från brunnen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag var också inne på att gräva ner det, men om jag gör det så kan jag lika gärna gräva upp borrhålet om jag ända ska släpa dit en grävare.
Jo man borde kunna köra dubbla system, Dock lär vattnet till vvb bli ofiltrerat!
 
att borra en vattenbrunn är inte aktuellt då?
 
camaro1969 skrev:
att borra en vattenbrunn är inte aktuellt då?
Jag är för snål 😉
Näe men IOM att det redan finns en borrad brunn så använder jag helst den 😊
 
Hade en liknande modell i mitt fritidshus som primärt tog vatten från en ytligt källa.
Vi hade en stor kanske 5m3 tank nedgrävd i skogen som vattnet rann in i.
Vidare från tanken genom skogen rann sedan vattnet till huset.

Jag skulle absolut valt att gräva ner tanken och sedan pumpat upp vattnet.
Absolut inte ha en tank i källaren!
 
och man kan inte pumpa vatten från bergvärmeålet till er nuvarande brunn heller?

tänker om man ständigt pumpar ur vatten därifrån så fryser inte borrhålet?
 
Är det två brunnar, grävd och borrad?
Och den grävda som är tveksam?
 
Vi kan ta det så här:
Brunn 1:
Grävd brunn ca 8 meter djup, som under vintern håller dåligt med vatten. Risken är stor att den sinar.
Brunn 2: borrad brunn från 2003 170 m djup med kollektorslang för bergvärme. Ger 5 m3 / h
Dock är vattenkvalitén okänd.
 
Jag fattar inte. Vad har bergvärmen med det hela att göra om du inte vill använda det vattnet pga. vattenkvalitet?
Annars så är det ju bäst att gräva med tanke på temperatur, men det kanske går att ställa en i källaren och isolera samt sedan dra slingan för bergvärme genom tanken? då förvärmer du ju vattnet till bergvärmen och får kallt vatten i kranarna (iofs dumt med tanke på att vattnet sedan ska vämas till varmvatten...)
 
Bila ett hål i källaren och gör ett tankrum för tanken och gör nån form av golv så du kan använda rummet som vanligt?

Antar att vattnet är av okänd kvalité då det inte är testat, för du har ingen avtappning från hålet idag? utan du ska ner med en till slang?
 
hsd
slaskman skrev:
Lär det inte bli alger och annat mys i en sån tank ?
Ja det blir det och man bör desinfektera både vatten och tank samt ha periodisk rengöring av tanken då det blir tillväxt av bakterier svamp och alger med tiden
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Men om den grävda brunnen sinar spelar det ingen roll om du sätter en extra tank. Det är fortfarande brunnen som fyller hus och tank. Tar du ut 200 liter måste den grävda fylla på 200liter.

Isåfall måste du sätta en jetpump på den borrade brunnen, men risken är stor att den innehåller för mycket salter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.