Hej!
Jag skall bygga ett nytt rum i kolonistugan. Ska sätta upp 2 nya väggar inne i stugan och har 3 funderingar:
1.Funderar på att använda 70x70mm reglar. Räcker detta?

2.Angående isolering så hade jag tänkt att isolera detta rummet lite extra ifall man installerar en mulltoa (tror denna kräver 15 grader). Resten av stugan har bara 5 plussgrader på vintern. Gör jag rätt med plast/isolering/papp om jag då (med början invändigt i det nya rummet) först har panel, sedan plast, sedan isolering och till slut papp innan panelet på yttersidan av väggen?

3.För att spara plats funderar jag på en skjutdörr till detta rummet. Är det något att rekommendera ? Kanske blir svårt att få samma ljudisolering som man får med en vanlig dörr? Med tanke på att det skall fungera som en toalett så vill man kanske begränsa eventuella ljud för dem utanför rummet :)

Tack på förhand för tips och råd!

70x70 reglar är kraftigt dimensionerat. 45x70 är mer normalt.

Gränsar det nya utrymmet direkt mot någon yttervägg, eller varför skall du ha plast i väggen?

Det finns bra isolerade skjutdörrar också. Men det ökar väl kostnaden en del.

ok då antar jag att tjockleken på väggen är 70, men att man på bredden bara behöver 45?
ja det nya utrymmet skall byggas i ett hörn så 2 av väggarna finns redan...tanken bakom plast-isolering-papp varianten var att det nya rummet kommer kanske att behöver ha +15 grader helka året, medans resten av stugan bara har +5...
Det var vdärför jag funderade på denna lösningen..men det kanske är dumt?

Det är inte ovanligt med innerväggar med 45 mm regel (som blir totalt 70 mm med en gipsskiva på var sida). Men vill du få plats med mer isolering, så varför inte 70 mm regel..

Har inte de befintliga ytterväggarna redan plast då?

Jag hade nog avstått att tillföra mer fuktspärrande material.

hej, jo ytterväggerna är isolerade som vanligt. Grejen är att jag fick tips om att göra så pga att just detta nya rummet kommer att behövas en temperatur på ca 15 grader på vintern och resten av stugan kommer att ha ca 5 plussgrader. Så tanken var att värmen skulle hålla sig i det nya rummet och inte försvinna genom väggen och in i det kallare utrymmet. Men jag kanske tänker fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.