Förra sommaren byggde vi en trätrall på vilken vi planerar att göra ett uterum. Vi har tänkt oss att ha alla väggar inglasade. Tvekar lite på vilken sorts tak, vill inte ha heltäckande då det blir mörkt men tycker plast är sådär rent estetiskt. Hur går man vidare? Har Willab bra priser eller är det lika bra att vända sig till sin lokala glasmästare?
 
Jag har ett uterum med rökfärgat plasttak. Det ger ett mycket behagligare ljus än opal eller kanalplast som jag tycker ger ett väldigt stickigt ljus. Det går dessutom att se ut genom och ta del av naturen.

Det blir ju så klart ingen isolering men vi använder det bara som skydd mot blåst och regn på sommaren
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det ska jag titta på. Eftersom vi har vanlig trätrall har vi inte heller tänkt isolera resten. Någon som har tips på övrigt - hur välja och planera glaspartier?
 
Redigerat:
Tänk på hur och hur mycket du vill kunna skjuta undan glaspartierna. Ska de öppnas åt ett håll, två håll, ska de kunna travas upp på ett ställe eller duger det med flera. Det avgör hur många skenor du behöver
 
  • Gilla
antstein
  • Laddar…
Du undrade över Willab - vi fick en katalog här om veckan och deras enklaste inglasning (sommar) kostade som Byggmax och Skånska Byggvarors enklaste glaspartier när jag gjorde en snabb koll. Fördelen med Willab var att det gick att få längre glaspartier med 4 dörrar, vi har en lång altan.

Kvalitetsmässigt har jag ingen erfarenhet av något av tillverkarna. Till förra husets altan specialbeställde vi glaspartier från Mekoflex eftersom vi hade en gammal altan med specialmått som skulle vara krånglig att bygga om så standardpartier skulle gå att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.