Jag har fått några stockar över efter att ha fällt träd. Tanken dök upp att klyva en av dessa på längden och göra utemöbler av. En bänk borde ju inte vara så svårt. Jag håller på att barka stocken nu, men frågan är: hur ska man behandla denna sedan? Risken är väl att den drar åt sig fukt? Behöver man olja, eller ska man lacka den, åtminstone själv "sittytan".
 
  • Gilla
Teebeen
  • Laddar…
Bänkar av den typen står vid varenda grillplats i Sverige så hållbarheten borde inte vara något problem.
 
maah skrev:
Bänkar av den typen står vid varenda grillplats i Sverige så hållbarheten borde inte vara något problem.
Men är de bänkarna obehandlade då? De kanske är impregnerade på nåt sätt?
 
Jag gjorde en enkel bänk av kluven stock för ett par år sen. Jag slängde i princip ihop den medan jag väntade på att få hjälp med ett annat projekt, så den sågades upp ganska grovt, barkades inte av och någon ytbehandling ägnade jag ingen tanke åt då. Träslaget var furu eller gran (minns inte nu) och dessa träslag har ju lite av naturlig rötbeständighet i sig och även om den idag är grånande och "patinerad" så har den inte visat tecken på att ruttna. Har inga bilder på skapelsen nu, men jag kan se om jag hittar något senare.

Modellen kan beskrivas såsom du tänker, själva britsen är en stockhalva med snittet uppåt som i sin tur vilar på två små stockhalvor i nittio graders vinkel från britsen, dessa med snittyttan nedåt för att stå stadigt. På "ryggen", den välvda sidan av dessa fötter, sågades ett rundat jack upp som britsstocken vilar i.

Det finns knappt någon begränsning för vad man kan göra av rejäla stockar och kubbar. En vän till mig har både gjort två snygga timglasformade pallar med vadderade överdrag och en divanliknande skapelse av grovt stockmaterial och motorsåg. Om man väljer att behandla virket, tex med linolja ska man väl betänka att det fort torka riktigt ordentligt innan någon sätter sig på möbeln i vita linnebyxor. Den gårnande patinan kommer ändå med tiden för en året-runt-exponerad trämöbel, men kan förhindras om möbeln står skyddat och oljas in regelbundet.
 
Keexet skrev:
Jag gjorde en enkel bänk av kluven stock för ett par år sen. Jag slängde i princip ihop den medan jag väntade på att få hjälp med ett annat projekt, så den sågades upp ganska grovt, barkades inte av och någon ytbehandling ägnade jag ingen tanke åt då. Träslaget var furu eller gran (minns inte nu) och dessa träslag har ju lite av naturlig rötbeständighet i sig och även om den idag är grånande och "patinerad" så har den inte visat tecken på att ruttna. Har inga bilder på skapelsen nu, men jag kan se om jag hittar något senare.

Modellen kan beskrivas såsom du tänker, själva britsen är en stockhalva med snittet uppåt som i sin tur vilar på två små stockhalvor i nittio graders vinkel från britsen, dessa med snittyttan nedåt för att stå stadigt. På "ryggen", den välvda sidan av dessa fötter, sågades ett rundat jack.
Jag har fått för mig att man bör barka stocken, dels för att undvika att skadedjur bygger bo under barken och för att den ska torka ordentligt. Men man behöver alltså inte förankra stockarna i varandra på nåt sätt, det räcker med att såga ett hack? Jag hade tänkt göra nån sorts "dymling" (tror jag det heter) som när man bygger timmerhus.
Men annars låter det ju bra, då vet jag att det fungerar i princip.
 
Jo jag spikade ihop dem, skrev nog det i ett första utkast som jag sen redigerade och just den infon föll bort. Men det är klart, bygger man av en längre bit stock, som väger sina modiga kilon ligger den nog på plats av sig själv och blir aningen mindre svårflyttad om inte benen är en fast del av konstruktionen.

Du har säkert rätt angående barkningen. Jag hade ganska låga ambitioner med detta som sagt och "slängde ihop" den lite snabbt och tänkte inte så mycket på finishen. Om några skadedjur äter upp min stock som ligger i trädgården, så är det knappast den första som de äter upp. Jag brukar anlägga odlingsland med hjälp av stockar som får utgöra "sarg" och dessa stockar ruttnar med tiden och blir som ett eget litet ekosystem i trädgården, häftigast är nog all svamp som etablerar sig och gör odlingen ännu mer dekorativ.

Hittade ingen bild på min bänk, men den är knappast den vackraste. Den gjordes i all hast som sagt, av spillbitar, under en stund av väntan. Den är mer av en dekoration än en praktisk möbel, men den var tänkt som en "telefonbänk" då vi hade så dålig täckning på stugan förr och man var tvungen att stå på vissa ställen för att kunna prata ordentligt. Nu har vi 4G i skogen! :wow:

Lycka till med ditt projekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.