Har en befintlig timmerstuga på plintar som varit på plats i +50 år. Planerar för utbyggnation i lösvirke i vinkel mot timmerstugan. Som lök på laxen vill jag ha ett garage som ansluter mot utbyggnationen. Garage = platta på mark så det lutar åt det för hela utbyggnationen och inte bara garaget.

Ritning över utbyggnation av timmerstuga i Jämtland, där svart markerar befintlig del och grönt markerar ny del i lösvirke med anslutande garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det svarta är timmerstomnen och det gröna utbyggnationen. Skalan kan ni glömma, det ger en bild av idén bara.

Är det någon som gjort en liknande utbyggnad och kan dela med sig av sina erfarenheter om val av grund?

Krypgrund för bodel, platta för garage?
Plintar för bodel, platta för garage?
Platta över hela?

Hur löser man dilatationsfog mot en timmervägg på plintar för att få det hela så tätt som möjligt?

Förutsättningar:
Jämtlandsfjällen
Heltidsboende vintertid = uppvärmd hela vintern.

jag är lite i samma situation. Men jag ska bara göra en liten utbyggnad på kanske 20m2 på ett timmerhus med mullbänk på ca 125 m2. Jag håller för närvarande på att gräva ur mullbänken i det befintliga huset. Det är lite lockande att bara fortsätta med samma konstruktion som det befintliga har. I mitt fall är det från början ett ca 30 m långt rakt hus. Vid något tillfälle för många år sedan så har man gjort en tillbyggnad vinkelrät ut från det raka huset på ca 5 m. Då har man använt samma teknik som huset hade från början dvs lerklinad timmerstomme och mullbänk. Denna utbyggnad vill jag förlänga ca 4-5 m för att få in ett riktigt kök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.