Hej
Har ett 1-plans hus som är 13m långt, 8m brett och har börjat fundera på om det är möjligt att bygga ut på höjden genom att endast byta ut takstolarna mot brantare sådana.
Det blir ju ingen jättestor övervåning med de måtten men min tanke var ett få plats med ett sovrum, ett badrum, hall/vardagsrum dit trappan kommer upp samt något förrådsutrymme/kontor.

Detaljplanen tillåter 1-planshus med inredningsbar vind max 3,5m byggnadshöjd så då antar jag det får bli ett traditionellt 1,5plans. Skulle helst bara vilja höja vägglivet och placera taket högre upp med samma lutning men blir nog svårt att få igenom det på bygglovet när detaljplanen är som den är. Bör dessutom bli mindre ingrepp på huset genom att enbart ändra lutning på taket.
Har ett garage med samma taklutning som sitter ihop med huset men ligger lägre. Kommer det se konstigt ut att lämna detta tak med den flackade lutningen och låta bostadshuset få en brantare lutning?

Vad tror ni ett sånt projekt skulle kosta? Kan göra mycket själv men själva arbetet med takstolarna och att få taket tätt vill jag anlita till.
Har tittat lite på företag som sysslar med taklyft och utan att ha begärt offert räknar de bortåt 1 miljon.
Tycker det låter väldigt mycket med tanke på att byta tak inkl. allt kostar 100-150.000kr. Det som skiljer här är att köpa nya takstolar som bör kosta runt 50.000kr. Sedan säg 200.000kr till för bygglov, montering, vanlig träpanel på gavlar/takfötter, enkel trappa, lågpris innergolv, pvc fönster, gips på innerväggar och tak, lösullisolering av firma, vattenavrinning, div. plåtning av plåtslagare. El kommer jag dra själv under godkännande av bekant elektriker. Till innerväggar räknar jag med att kunna använda en del av virket från de gamla takstolarna.
Är jag helt ute och cyklar med en budget på 400.000kr?
Finns det någon som gjort något liknande?

Badrummet lär bli en stor kostnad så kommer enbart förbereda med vatten och avlopp för att anlita till det i ett senare skede.

Bara köra på. :D

Kolla ordentligt med byggnadsnämnden.
Och ta in offerter från några lokala firmor.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.