Befintligt "vanligt" infällt dubbelt vägguttag på putsad vägg inomhus där väggen ska reglas (45mm) och kläs med pärlspont (12mm) = 57mm. Hur bygger jag ut vägguttaget bäst och kan jag skarva i dosan?

Ett alternativ kan vara att ta en hålsåg i botten av en dosa och sen sätta dosan rakt ovanpå den gamla, vet inte hur korrekt det är men det är så jag gjort några gånger

Tack, och visst ska det inte vara några problem att skarva i dosan om befintlig FK inte räcker till? Dum fråga kanske men vill bara inte bli alltför kreativ.

Edit: ser nu på beskrivningen att senildosor kan monteras ovanpå (y)

• Skärmdump från en webbutik som visar en produktbeskrivning av Elko Multidosa för elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Njaa, den formuleringen gäller när dosor placeras bredvid varandra, vertikalt.

Varianten att montera dosa utan botten, som förhöjning har jag sett elektriker göra. Strikt formellt är det nog i gråzonen, minst.

Ang. skarvning av trådarna, det är ok om du använder lämpliga skarvbon, ex. wago. Men det måste gå att komma åt skarven även när det är färdigt med förlängning. Så hamnar skarven längst in i dosan, med ngn. cm bara med tråd så går det troligen inte att nå skarven när du byggt på med 45mm till.

Kan du inte lyfta ut dosan, eller sätta en ny och flytta slangen/röret dit? Att bygga på djupet så här mycket blir väldigt opraktiskt.
Det är i vilket fall dumt med extra skarvar utan byt FKn om den inte längre räcker fram.

Det borde gå, enklast så låter det som. Eller så får jag nöja mig med det jag har.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.