Hej!

Har någon ett bra förslag på hur jag ska bygga min lilla nya trappa som går mellan två golvytor.
Det kommer vara två trappsteg, tre om man räknar med steget upp på det övre golvet.
Ska man bygga egna vang under eller bara reglar under varje trappsteg.
Den nya trappan ska gå vägg till vägg, börja där det nedre golvet slutar. det övre golvet ska byggas ut en bit så den möter den nya trappan.

Hoppas jag förklarat bra men bilden hjälper kanske.

Tacksam för alla förslag.

Mvh Mattias

• Renoveringsarbete med rörläggning på golv bredvid en öppen trappa och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RenoverarenBob skrev:
Hej!

Har någon ett bra förslag på hur jag ska bygga min lilla nya trappa som går mellan två golvytor.
Det kommer vara två trappsteg, tre om man räknar med steget upp på det övre golvet.
Ska man bygga egna vang under eller bara reglar under varje trappsteg.
Den nya trappan ska gå vägg till vägg, börja där det nedre golvet slutar. det övre golvet ska byggas ut en bit så den möter den nya trappan.

Hoppas jag förklarat bra men bilden hjälper kanske.

Tacksam för alla förslag.

Mvh Mattias
Ja du har väl svarat på frågan själv :rofl:
Antingen kör du vagnstycken köpta eller egengjorda.
Eller så bygger du med reglar. Vad ska du ha för beklädnad på stegen?

T Tompafix skrev:
Ja du har väl svarat på frågan själv :rofl:
Antingen kör du vagnstycken köpta eller egengjorda.
Eller så bygger du med reglar. Vad ska du ha för beklädnad på stegen?
Jo, iofs då gjorde jag väl det men tänkte nog ändå im någon kunde komma med smidig beskrivning/ritning om de gjort något liknande tidigare och vad de använde för dimensioner. Tex om de hade reglar som trappsteg eller hyvlade plank.

R RenoverarenBob skrev:
Jo, iofs då gjorde jag väl det men tänkte nog ändå im någon kunde komma med smidig beskrivning/ritning om de gjort något liknande tidigare och vad de använde för dimensioner. Tex om de hade reglar som trappsteg eller hyvlade plank.
Ska du lägga samma golv i trappen eller någon annan tanke?

T Tompafix skrev:
Ska du lägga samma golv i trappen eller någon annan tanke?
Tänkte först det men har nog funderat på att måla stegen istället.

Bästa svaret

R RenoverarenBob skrev:
Tänkte först det men har nog funderat på att måla stegen istället.
En del bygger planstegen av bänkskiva av något slag.
Det viktigaste är väl att du har ett torrt virke av hög kvalitet. Sedan får du bestämma dig om du tycker det är snyggt med synliga vagnstycken eller dolda.

T Tompafix skrev:
En del bygger planstegen av bänkskiva av något slag.
Det viktigaste är väl att du har ett torrt virke av hög kvalitet. Sedan får du bestämma dig om du tycker det är snyggt med synliga vagnstycken eller dolda.
Har ett par 18 mm hyllplan i bok, det kanske skulle funka om man reglar upp ordentligt. Kör nog med gömda vagn, tycker det blir cleant o snyggt.

Det lär nog funka. O jag håller med att det blir snyggast med dolda (y)

• Gilla
RenoverarenMattias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.