Hej!
Ska bygga en trallgång i trädgården.
marken lutar lite, men min tanke är gräva ur, lägga lite grus och sen betongplatta. Och sedan använda två olika regeldeminsioner för att få till nivåskillnaden.
Eller finns det ett bättre sätt?
Säg 45*95 i ena änden och 45* 195 i andra.
Hur tätt måste plattorna vara för 45*95 reglarna? Gången ska vara ca 80 cm bred

Grusgång eller marksten låter enklare.

Ska trallen ligga i längdriktning eller på tvären ?

Längsgående reglar och korta trallbitar.
Grusgång vill jag ju inte ha 😊

T
F Fixarjon skrev:
Hej!
Ska bygga en trallgång i trädgården.
marken lutar lite, men min tanke är gräva ur, lägga lite grus och sen betongplatta. Och sedan använda två olika regeldeminsioner för att få till nivåskillnaden.
Eller finns det ett bättre sätt?
Säg 45*95 i ena änden och 45* 195 i andra.
Hur tätt måste plattorna vara för 45*95 reglarna? Gången ska vara ca 80 cm bred
För 45x95 tror jag du behöver ett stöd under (betongplatta) med ca 120-140 cm mellanrum om det inte ska svikta. För 45x145 så är rekommendationen från Svenskt trä att ha max 2 m mellan stöden.
Sen, om du ska ha 80 cm bred gång så bör du dra in reglarna lite så trallen har lite överhäng för 22 mm trall, dvs inte mer än 60 cm mellan reglarna. Om du kör 34 mm trall så kan reglarna ligga i ytterkant.

T Testarn skrev:
För 45x95 tror jag du behöver ett stöd under (betongplatta) med ca 120-140 cm mellanrum om det inte ska svikta. För 45x145 så är rekommendationen från Svenskt trä att ha max 2 m mellan stöden.
Sen, om du ska ha 80 cm bred gång så bör du dra in reglarna lite så trallen har lite överhäng för 22 mm trall, dvs inte mer än 60 cm mellan reglarna. Om du kör 34 mm trall så kan reglarna ligga i ytterkant.
Tack! Lägger reglarna 60cc med lite överhäng eller grövre trall. Kanske går upp en demission 45*145 och kapar små regelstumpar för att komma i våg

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Är det svårt att komma ner djupare eller att du skapar ett dike där vatten kommet samlas så kan du ha dubbla 45x95 på den delen. Limma och skruva ihop två reglar eller lägg dem med mellanrum.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.