Jag ska bygga en takkoja åt barnen och kommer utgå ifrån en som beskrevs i Villaliv (juni 2013). Till taket kommer jag använda fjällpanel. Dock undrar jag hur man ska göra precis i toppen av taket. På vanliga hus med pannor har man i nocken en speciell nockpanna. Har ni tips för hur man gör om man ska täta just i nocken eller iaf få det snyggt?

Eller tycker ni det är bättre att välja någon annan konstruktion och kanske lägga på shingel eller liknande?

T
Jag skulle avsluta med nockbrädor som skruvas ihop.

Längskapa en bräda som monteras på fjällpanelen på ena sidan nocken och över högsta punkten och sen en likadan bräda på andra sidan som fästs ihop med den första och sen i fjällpanelen.

Snedsåga första brädans "topp" så att den har samma vinkel som bortsidans tak och sen snedkapar du motstående nockbräda så att den kan passas in mot den första nockbrädan och fästas ihop.

Du kan med fördel lägga en remsa med takpapp över nocken innan nockbrädorna sätts dit så det blir tätt.

Jag gjorde en snabb bild i Paint för att visa hur jag menar(den är varken snygg eller rak men kanske illustrativ :))

x_nock.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för tipset! Jag är inte helt klar med min ritning och nochbrädorna är ännu inte anpassade efter ditt tips, men så här ser det ut än så länge (i Sketchup)

Trädkoja-konstruktionsritning-dapa.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gick det med trädkojan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.