D
Jag har en takfläkt Thermex Newcastle 90. Tyvärr kan jag inte bygga in hela i taket eftersom jag bara kan få upp fläkten 8-12 cm innan takisoleringen tar emot för mycket. Jag har platt tak på huset.

jag behöver bygga en låda för fläkten. Jag kommer köra den med kolfilter då jag inte vill ta hål i taket.

Vilken material ska jag bygga lådan i?

fläkten kommer blåsa ut den insugna luften i lådan och jag har förstått att mdf är mycket fuktkänsligt. Vad händer med lådan vid tex ett långkok?
 
Beror lite på storlek och placering. Lättast tycker jag vore att få fast några 45x70 i bjälklag och sticka ner dem så mycket som behövs. Dessa stolpar kläs med gles eller plywwod sol sedan kläs med gips.

Vi byggde lite rejäl nedsäkning för en takfläkt med vågform och led lister. Konstruktion av nedsänkt tak med vågform, trästolpar, gles- och plywoodbeklädnad under arbete.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
De va ett jäkla projekt det där :)
 
D Derbyboy skrev:
De va ett jäkla projekt det där :)
Skoja inte. Tror jag la 600h på den kunden.
Tror ändå byggsättet är simpelt och anpassningsbart efter storlek.

Jag skulle överlägga här eller med konstruktör över möjligheterna att inte sänka. Tycker det blir mkt snyggare.
 
D
Såklart hade det bästa varit att inte sänka. Men jag har ett platt tak med.

gips 13mm
Råspont 20mm
Takstol 200mm
Luftspalt 50mm
Råspont 22mm
Takpapp

min takfläkt bygger 192mm så jag har inte så mycket val. Funderar på att kanske försänka lådan 70-80mm men det innebär ju 30-40mm mindre isolering just där.

Kommer nog köra kolfilter på den. Lite osugen att göra hål i taket.
 
Takstol cc1200 med golvbjälkar mellan cc600?
Hur stor är fläkten 500x600?

Gick lite fort. Du har alltså totalt 200mm isolering och det är där problemet ligger. Inte att balkar är i vägen?

Sorry att jag går offtopic men 200mm takstol på ett platt tak låter lite märkligt. Borde vara rejälare
 
D
Takstolarna ligger tyvärr lite olika, typ cc80-cc110. Golvet ligger cc60.

fläkten är en Thermex Newcastle 90, mått typ 50-60x90cm.
 
D
Nej balkarna ligger perfekt över köksön. Det är just tjockleken på taket som är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.