Hej,
Vi behöver en stödmur vid hörnet av vårt soutteränghus. Det är en hög mur på drygt 2 meter som behövs. Det är berg cirka en halvmeter bakom. Muren kommer stå intill husväggen med ett badrum innanför.
Det är främst 2 olika alternativ jag kikat på än så länge;
1. Gjuta en liten grund av betong. Sen en 2 meter lodrät mur längs med hörnet av typ Benders Mega, förankrade i berget med armeringsjärn och kemankare. Fyller murstenarna med betong. Muren blir som det röda på bilden.
2. Göra först en lägre stödmur enligt det gröna på bilden, för att göra ett litet etage. Sedan en stödmur vid hörnet likt det förra alternativet, med skillnaden att den då blir 1 meter hög istället. Tar vi denna vägen blir det lite pyssel med att slipa puts och sätta pordrän osv.
Hur rimliga är dessa alternativ? Det först känns enklare men kommer det klara lasterna? Är det kanske bättre att bygga en form och gjuta muren?
Hoppas någon vill bolla lite med mig. Ha det gott så länge!
/Marcus
Vi behöver en stödmur vid hörnet av vårt soutteränghus. Det är en hög mur på drygt 2 meter som behövs. Det är berg cirka en halvmeter bakom. Muren kommer stå intill husväggen med ett badrum innanför.
Det är främst 2 olika alternativ jag kikat på än så länge;
1. Gjuta en liten grund av betong. Sen en 2 meter lodrät mur längs med hörnet av typ Benders Mega, förankrade i berget med armeringsjärn och kemankare. Fyller murstenarna med betong. Muren blir som det röda på bilden.
2. Göra först en lägre stödmur enligt det gröna på bilden, för att göra ett litet etage. Sedan en stödmur vid hörnet likt det förra alternativet, med skillnaden att den då blir 1 meter hög istället. Tar vi denna vägen blir det lite pyssel med att slipa puts och sätta pordrän osv.
Hur rimliga är dessa alternativ? Det först känns enklare men kommer det klara lasterna? Är det kanske bättre att bygga en form och gjuta muren?
Hoppas någon vill bolla lite med mig. Ha det gott så länge!
/Marcus
Hej.
Varför behöver ni en stödmur? Har väggen varit motfylld innan, men ni vill undvika det nu?
Varför behöver ni en stödmur? Har väggen varit motfylld innan, men ni vill undvika det nu?
Tidigare var där en trappa av rötna slipers som svängde runt hörnet, den går att ana på den gröna påväxten på sockeln. Vi har fått göra om dräneringen på baksidan och har nu fyllt upp där, och önskar inte ha någon trappa längre. En uteplats är tänkt där fotot är taget från. Ovanför den tilltänkta stödmuren blir gräsmatta.T T.Gustafsson skrev:
Hur ställer ni er till att gjuta en sula och sedan mura upp med lättklinkerblock? Det blir stabilare än att stapla en kallmur, men det innebär ju lite putsjobb och målning för att matcha befintlig vägg.
Jag hade gjort en mur enligt #1 (röd) och förankrat den i berget. Sedan hade jag fyllt ut med leca bakom och sedan lagt markduk över dessa innen jag fyllt ut med jord. I princip inget marktryck och enkelt att jobba med.
Med typ Benders Megasmart? Hade du även gjutit en sula för muren att stå på? Det går ju även att fylla Benders med betong för extra bärighet, kan ju vara något.pacman42 skrev:
Sula ja. Jag hade valt exempelvis leca-block och leca-kulor som fyllningsmaterial utanför. Allt för att det skall vara så enkelt och snabbt som möjligt. Men infästning i berget är då nödvändigt.KaffeEGott skrev:
Klicka här för att svara