Hej

Jag ska i vår sätta igång med ett bryggprojekt. Tanken är att bygga två stenkistor ca 2x2 meter samt an passant för djupet som är ca 1 meter vid normalvattenstånd. Jag har tänkt att
använda tryckat i grov dimension. ( se bild för exempel) Det som jag tycker är svårast i detta projekt är att få kistan konisk vilket jag anser är ett måste. Någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara hur jag ska gå tillväga för att få den konisk?

Tar tacksamt emot övriga tankar och idéer.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning,

Johan

S
många bygger stenkista så där. och inte koniskt.
och det verkar funka

Känns inte helt bra med tryckt virke i vatten?

S
öringen skrev:
" Jag har tänkt att
använda tryckat i grov dimension. ( se bild för exempel) Det som jag tycker är svårast i detta projekt är att få kistan konisk vilket jag anser är ett måste"

öringen skrev:
Varför då ?

Är det inte giftigt för vattenlevande organismer. Kanske det inte är längre? Kreosot som användes förr t.ex. I gamla telestolpar var väl inte helt hälsosamt iaf

Har läst att man inte rekommenderar tryckt virke i t.ex odlingsbäddar.

Som man impregnerar nu får man ha tryckt i vatten. Det är ju det man har tryckt virke till.

Dagens impregneringsmedel är blåfärgat vatten, typ.

• Gilla
Nordjohan och 1 till
  • Laddar…
Ingen annan som er något problem med konstruktionen , förbättringsarbete på den?

KTM RTR skrev:
Dagens impregneringsmedel är blåfärgat vatten, typ.
ok. Vad innehåller det?

Du bygger på ett sätt sådant att is fastnar på tusen ställen. Så skulle inte jag göra. Slätt och konformat så att inte isen får tag i konstruktionen ska det vara.

öringen skrev:
ok. Vad innehåller det?
Koppar, tebukonazol, propikonazol samt bor som verksamma beståndsdelar.

MathiasS skrev:
Du bygger på ett sätt sådant att is fastnar på tusen ställen. Så skulle inte jag göra. Slätt och konformat så att inte isen får tag i konstruktionen ska det vara.
Så hade jag med gjort. Så slätt som möjligt!

Slätt hade jag tänkt ordna genom att "klä in" kistan med "stående panel". Men svårigheten som jag ser det är att få till den koniska formen. Någon som har ritning etc ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.