Jag planerar att bygga ett litet staket runt uteplatsen jag har vid min radhuslägenhet.
Måtten är (cirka):

2 x 3 x 9 meter.

Kortsidan på 2 meter kan definitivt göras kortare.

Jag bifogar en ritning baserat på planlösningen av bostaden. Notera att skalan med kortsidan är felaktig. Bifogar även en bild på hur uteplatsen ser ut.

Fick en offert från en hantverkare som skulle ha uppåt 50-60 000 för att bygga staket med grind.

För att hålla arbetet enkelt och kostnaden förhållandevis låg funderar jag lite på att kanske bara köpa färdiga sektioner:
https://www.k-rauta.se/produkt/staket-113-180x77-cm-tryckimpregnerad-gran/7393290342015

Som jag då tänker är det följande som behöver göras:

1. Ta bort stenplattorna där staketet ska vara.
2. Mäta ut och gräva till plintar (1,8 meters mellanrum).
3. Sätta ner plintar med staketstolpar.
4. Montera staketet på stolparna.
5. Ev. trixa med en grind. Men det kan gott bli ett senare projekt. Tillsvidare kan jag ha ett enkelt kompostgaller för vovven.

Något jag missar? Är inte särskilt händig men läraktig. Detta är väl ett projekt man grejar utan större problem själv? Tänkte ev. be svärfar om hjälp.

• Uteplats vid radhus med stenläggning, möbler och en hund, potentiell plats för staketbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över en uteplats vid en radhuslägenhet markerad med blått för staketplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Det där fixar du lätt med hjälp av svärfar och glada tillrop från forumet.
Tänk på att ta en större plint till stolpen som ska hålla upp grinden om grinden är av lite tyngre modell, alternativt om du kan fästa grinden i någon av fasaderna

Yes. Grind tänkte jag ta som ett steg 2. Få upp staketet så hunden kan springa in och ut som han vill är viktigast. Ett kompostgaller kan vara tillfällig grind, tänker jag! :)

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.