Jag planerar att bygga ett litet staket runt uteplatsen jag har vid min radhuslägenhet.
Måtten är (cirka):
2 x 3 x 9 meter.
Kortsidan på 2 meter kan definitivt göras kortare.
Jag bifogar en ritning baserat på planlösningen av bostaden. Notera att skalan med kortsidan är felaktig. Bifogar även en bild på hur uteplatsen ser ut.
Fick en offert från en hantverkare som skulle ha uppåt 50-60 000 för att bygga staket med grind.
För att hålla arbetet enkelt och kostnaden förhållandevis låg funderar jag lite på att kanske bara köpa färdiga sektioner:
https://www.k-rauta.se/produkt/staket-113-180x77-cm-tryckimpregnerad-gran/7393290342015
Som jag då tänker är det följande som behöver göras:
1. Ta bort stenplattorna där staketet ska vara.
2. Mäta ut och gräva till plintar (1,8 meters mellanrum).
3. Sätta ner plintar med staketstolpar.
4. Montera staketet på stolparna.
5. Ev. trixa med en grind. Men det kan gott bli ett senare projekt. Tillsvidare kan jag ha ett enkelt kompostgaller för vovven.
Något jag missar? Är inte särskilt händig men läraktig. Detta är väl ett projekt man grejar utan större problem själv? Tänkte ev. be svärfar om hjälp.
Måtten är (cirka):
2 x 3 x 9 meter.
Kortsidan på 2 meter kan definitivt göras kortare.
Jag bifogar en ritning baserat på planlösningen av bostaden. Notera att skalan med kortsidan är felaktig. Bifogar även en bild på hur uteplatsen ser ut.
Fick en offert från en hantverkare som skulle ha uppåt 50-60 000 för att bygga staket med grind.
För att hålla arbetet enkelt och kostnaden förhållandevis låg funderar jag lite på att kanske bara köpa färdiga sektioner:
https://www.k-rauta.se/produkt/staket-113-180x77-cm-tryckimpregnerad-gran/7393290342015
Som jag då tänker är det följande som behöver göras:
1. Ta bort stenplattorna där staketet ska vara.
2. Mäta ut och gräva till plintar (1,8 meters mellanrum).
3. Sätta ner plintar med staketstolpar.
4. Montera staketet på stolparna.
5. Ev. trixa med en grind. Men det kan gott bli ett senare projekt. Tillsvidare kan jag ha ett enkelt kompostgaller för vovven.
Något jag missar? Är inte särskilt händig men läraktig. Detta är väl ett projekt man grejar utan större problem själv? Tänkte ev. be svärfar om hjälp.
Det där fixar du lätt med hjälp av svärfar och glada tillrop från forumet.
Tänk på att ta en större plint till stolpen som ska hålla upp grinden om grinden är av lite tyngre modell, alternativt om du kan fästa grinden i någon av fasaderna
Tänk på att ta en större plint till stolpen som ska hålla upp grinden om grinden är av lite tyngre modell, alternativt om du kan fästa grinden i någon av fasaderna
Liknande trådar
-
Bygga staket, tips och råd!
Trädgård allmänt -
Bygga lågt staket, råd och tips!
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga mur/staket/insynsskydd på berg?! Tips och råd mottages!
Trädgård allmänt -
Bygga staket 2 meter hög behöver lite tips.
Altan & Uteplats -
Bygga högt insynsskyddande staket...? Behöver tips!
Trädgård allmänt