Hej bästa internet-orakel.

Nu kommer nog månadens (årets?) knasigaste tråd, och det kommer bli en lång berättelse/fråga, så hämta en kopp kaffe om ni skall orka med att läsa om idiotin?

Nåja, jag har väldigt starka funderingar på att bygga en spa-avdelning i vår källare.

Vi bor i en gammal skola, byggd i slutet av 1800-talet, med rätt stora utrymmen.. och då vill man ju givetvis ha ett koplett spa i källaren.

Min tanke är att göra en helt fristående lösning som även kan fungera för utlåning/uthyrning (med många finska vänner är bastu åtråvärt, och med frusna vänner så lär en jacuzzi vara bonus).
Det är en stengrund, med puts (det som inte rasat ner) på väggarna och betonggolv och än så länge ingen utomhusdränering..

Se bifogad bild för att förstå mina tankar.

Planritning av en källarvåning med markerade rum såsom tvättrum, pannrum och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först kommer man in genom källardörren,

i ‘hall 007’ kommer det stå en drickaautomat (finns redan där, det lär behövas extrainkomster för att finansiera projektet ;)

I det första förrådet blir det omklädningsrum, bara med några hängare och en stol/soffa.
Nästa lilla utrymme är redan idag en toalett, den får vara kvar o fräshas till.
Nästa förråd får bli ‘maskinrum’ för jacuzzi,elektronik osv (eftersom där sitter redan vattenavläsningen).
Sista förrådet blir en dush.

Sedan hoppar vi till det som heter VC005, där kommer det byggas bastu.

I Passage004 blir det nog bara ett par stolar/soffa och mysbelysning.

Det som heter ‘pannrum006’ vill vi göra till ett relaxrum, fem sex vilostolar, ett par barstolar och ett barbord, en bardisk , kylskåp och kaffebryggare samt IR-värme (eller ngt annat som ger en uppvärmd o relaxad avkoppling).

Än så länge inga problem, men , håll i er, nu kommer det roliga..

Det som på skissen heter ‘tvättrum 013’ - där vill jag bygga en jacuzzi i hela rummet. Dvs en platsbyggd bubbelpool, sittplatser runtom (ca 15-20 pers) med ett bord i mitten för kalla öl.

Här börjar tankar sväva runt.. (ja, gäller ju resten av bygget också).

Tankarna har gått ifrån att lägga frigolit runt allt och sedan plasta in det med båtplast/epoxy som en termos, men det verkar bli både dyrt och komplicerat..

Det sista, som vi än så länge inte gett upp är att lägga platon på vägg/golv för extern fukt, bygga upp någon typ av soffor i lättbetong (lätt att forma till bekväma sittplatser samt dra kanaler för bubbelmunstycken, lyse osv) för att sedan använda ‘allfix’ som tydligen används för att gjuta bassänger med (tips från en kakelfirma) . En tanke är sedan att göra en ram , lika stor som rummet som glider i spår i hörnen som går att hissa upp till takhöjd som innehåller ett tjockt lager av frigolit för att isolera som ett lock när badet inte används. (givetvis med spottar i botten’ för belysning. Jag tänker mig typ en vinsch med fyra vajrar till varje hörn.

Men, hur sjutton räknar man på hur mycket värmare som behövs, hur många luftpumpar som behövs för att göra rejält med bubblor..

En sådan sak som värmare, säg att det skulle behövas 10kw värme, om jag kan få tag i 3kw -värmare till billgare pris , kan man då sätta 3 st 3kw värmare, blir det samma effekt. Och skall de då ha varsitt in/ut-sug från poolen, eller skall de sitta i serie?

Vad skulle driftskostnaden (och idle-temperaturen) kunna bli om man nu vill få upp det till 40 grader inom 6 timmar. Och hur skiljer det sig mot om man kan låta den få 12 timmar på sig att bli 40 grader.

Bastu , gångar och relaxrum är ju rätt enkelt att räkna på, men vem fasen kan ge råd om ett såhär knasigt bygge. Och hur bygger man lättast upp en platsbyggd pool.

Ja, ni förstår mina tankar.

Andra funderingar, hela utrymmet är som sagt betonggolv, allt kommer nog kaklas , men det är ju inte roligt att värma upp alltihopa när man inte är där, dock gör det inget att det blir relativt dyrt att värma upp när man är sugen eller det blir bokat. Och då vore det ju trevligt att kunna starta uppvärmningen via en app..

Vi har haft lite tankar på att lägga platonmatta på hela golvet (för fukthantering underifrån, viss isolering, samt golvvärme i platonmattas ‘bubblor’ på ovansidan och sedan flytspackla och lägga kakel - går det, är det dumt.

Är projektet idiotiskt, kommer det kostar miljarder att hålla det varmt. Och hur snabbt kan man få det till ‘spa-känsla’ (man vill inte frysa om fossingarna när man går på spa).

Vad finns det för andra alternativ att värma upp samt få mysfaktor.

Är jag helt körd, ska jag köpa en vanlig jacussi och ställa i trägårn och lägga ner hela iden?

Hjälp mig, kom med åsikter, tankar, hjälp och ideer - idiotförklara mig gärna så länge ni förklarar varför ;=)

och tack för att ni orkade läsa såhär långt ;)

• Gilla
Bure
  • Laddar…
Ja du, det är ju ett rätt rejält projekt :) Skall man ro iland det får man nog vara lite "bonnigt" uppfinnisngsrik. Jag kan komma med ett par kommentarer bara så att du får något svar.

Vad gäller värme så är en kW en kW. 3x3 kW är ju 9 kW och inte 10, men jo, det är typ samma. Du kan lägga dem i serie rent värmemässigt, men sedan kan jag noll om bubbelpooler, var man har munstycken och hur många och sådant.

Flytspackla på platonmatta låter som en dålig idé, hellre du gjuta upp en bit med EPS och sedan flytspackla. Men oisolerat betonggolv, stenväggar och rejäl yta, det blir ju inte gratis att hålla det varmt direkt.

Du är nog långt ifrån vad som "står i boken" i alla fall, så det vill till att vara lite kreativ :)

Hur har detta gått egentligen? Superkul idéer som jag gärna skulle sevreduktatet på.

Vet inte hur det gått för TS eller om tråden är aktiv. Men mitt förslag är att skippa inomhus jacuzzin och satsa på en utomhus istället. Har själv ett gammalt hus med större badrum/spa i källaren där det finns bubbelbad inne och jacuzzi ute. Inomhusvarianten har använts 2ggr på tre år undertiden utomhusvarianten används flera ggr i månaden. Att sitta utomhus innebär lägre ljudnivå, mindre trängsel och det är också ganska skönt att vara ute i den svala luften i samband med bad. Om det är ett gammalt hus med oisolerad källare så skulle jag rekommendera att försöka sätta in någon form av kamin som dels hjälper till att värma upp när utrymmet väl används och dels höjer mysfaktorn. Lägger med lite bilder på mitt badrum i källaren som inspiration.

• Stort bubbelbadkar i ett rymligt källarbadrum med marmorgolv och avkopplande atmosfär.
    Skapa konto
  • Marmorerat badrum i källare med dusch, handfat och handdukar, inspiration för hemmaspa.
    Skapa konto
  • Källarbadrum med kamin, glasblocksvägg och trästolar som inspiration för jacuzziprojekt.
    Skapa konto
  • Badrum i källaren med handfat, duschhörna och sittbänk, inrett för avkoppling och välbefinnande.
    Skapa konto
  • Källarbaserat badrum med träsolstolar, ett leksakstraktorfordon och en öppen dörr som leder till ett annat rum.
    Skapa konto
  • Ett rymligt, mysigt källarbadrum med en modern kamin, glasblocksvägg och två trä chaise longues.
    Skapa konto
Bra tips med braskamin eller liknande. (y)
Tror jag lånar den idén framöver

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.