Jag ska bygga ett eget skrivbord av en stomme från en Ikea PAX garderob. Det ska bli något liknade min skiss nedan, de svarta linjerna är innerväggar. Jag har köpt en extra stomme och tänkte använda sidostyckena till bänkskivan. Dessa är 18mm tjocka så jag antar att jag behöver en förstärkning så att inte skivan bågnar. Mot väggarna och garderoben skruvar jag en list som skivan kan vila på.
Min första tanke var att limma ihop båda sidostyckena så det blir dubbla tjockleken men det verkar inte vara helt enkelt att limma två stora skivor mot varandra? Min andra idé är att sätta en förstärkning i framkant, kanske en U-profil från Elfa?
Vilken lösning tror ni att är den bästa? (Har ni några andra tips få ni gärna komma med dessa också)
Min första tanke var att limma ihop båda sidostyckena så det blir dubbla tjockleken men det verkar inte vara helt enkelt att limma två stora skivor mot varandra? Min andra idé är att sätta en förstärkning i framkant, kanske en U-profil från Elfa?
Vilken lösning tror ni att är den bästa? (Har ni några andra tips få ni gärna komma med dessa också)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asså jag vet inte...Det känns väldigt bakvänt att köpa en garderobsstomme o limma ihop sidorna till en skrivbordsskiva. Varför inte köpa en bänkskiva på Ikea istället? Blir antagligen billigare och kommer dessutom bli snyggare och du får en tåligare yta.
Det beror på att min son vill ha en inbyggd lösning i samma färg och jag har ingen lust att måla så tänkte att jag provar detta då en extra stomme var relativt billig. Har redan köpt den också...Ola C skrev:
I used Soudal 60A construction glue and few carpenter's clamps. If the surface of the desk is large, you can use 2-3 screws in the middle, screwed in from the bottom and then covered with self-adhesive stickers.SSSS skrev:
Liknande trådar
-
Kan man bygga riktigt breda skåpluckor av Ikealuckor?
Kök -
Platsbygga Metod IKEA skåp och bänk nivåskillnad olika golv i hall
Möbelsnickeri -
Varför platsbygga garderob med Ikeas stommar?
Inredning -
Hur Bygga Platsbyggd Stereo/bokhylla med skrivbordsdel?
Möbelsnickeri -
Platsbygga skrivbord - Hjälp att tänka
Möbelsnickeri