Hej!
Jag har tänkt bygga en pergola med snedställda ribbor uppepå.
Min fråga är om det är svårt och komplicerat att jacka ur för ribborna enligt bild när man är nybörjare som jag?
Är bästa sättet att såga sidorna och sedan med stämjärn hacka bort utsågningen? Hoppas ni förstår hur jag menar, jag använder säkert inte rätt ord.
Eller finns det andra bra sätt att få ribborna stående snett?
Anledningen till att jag vill ha det så är för att skapa så mycket skugga som möjligt när solen står i eftermiddagsnivå...
Jag har tänkt bygga en pergola med snedställda ribbor uppepå.
Min fråga är om det är svårt och komplicerat att jacka ur för ribborna enligt bild när man är nybörjare som jag?
Är bästa sättet att såga sidorna och sedan med stämjärn hacka bort utsågningen? Hoppas ni förstår hur jag menar, jag använder säkert inte rätt ord.
Eller finns det andra bra sätt att få ribborna stående snett?
Anledningen till att jag vill ha det så är för att skapa så mycket skugga som möjligt när solen står i eftermiddagsnivå...
Eller göra tvärtom, dvs jacka ur ribborna så att du slipper jacka ur reglarna. Såga till rätt djup, sätt ribban i en jigg i rätt vinkel (som man fixar av ett par träbitar) och ta raspen och fila till urjackningen. Då kan du justera ribborna till exakt vinkel lättare när du sätter dit dom än om du har en fast ursparning i reglarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Perfekt jobb för en överhandsfräs med en enkel mall.
Protte
Protte
Ja precis, då behövs bygglov. Men jag tänker att det är värt det. jag tycker om att sitta ute när det regnar.
Jag har laddat ner en beskrivning från GDS som jag tänkte arbeta om lite så den fungerar. På den använder man konstruktionsvirke K24 och sen ett plasttak..
Jag har laddat ner en beskrivning från GDS som jag tänkte arbeta om lite så den fungerar. På den använder man konstruktionsvirke K24 och sen ett plasttak..