Vi har en carport som är 5500x2450mm och som vi vill installera garageport på. Jag har vridit och vänt på vad som är bästa lösningen men kan bara konstatera att alla alternativ kommer kräva ombyggnation. Det främsta problemet är att öppningen saknar en överliggare och har samma höjd i tak som öppning (se bild).
Jag har nu landat i att det bästa alternativet är två garageportar som är 2500mm breda. Det innebär att det dels behöver monteras en överliggare på minst 200mm och en pelare i mitten på max 500mm som kläs i samma panel. Pelaren måste fästas i betonggolvet.
Hur tycker ni att man ska konstruera pelaren och överliggaren?
Jag har nu landat i att det bästa alternativet är två garageportar som är 2500mm breda. Det innebär att det dels behöver monteras en överliggare på minst 200mm och en pelare i mitten på max 500mm som kläs i samma panel. Pelaren måste fästas i betonggolvet.
Hur tycker ni att man ska konstruera pelaren och överliggaren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Det finns takskjutportar som klarar sig med 80mm upp till tak, Eller ännu lite mindre.
Breddmässigt är det möjligt att du måste ha två portar för den bredden (har inte koll på max bredd).
Vi monterade en sådan vid vårt fritidshus. Monterade den i taket, och satte bara en passbit som täckte glipan i överkant.
Pelaren som du ev. måste ha i mitten kommer ju inte att bära något. Så den kan du göra som en enkel klen konstruktion. De dörrar jag har sett monteras mot insidan av väggen, så din pelare måste vara lika djup som väggens tjocklek.
"Duken" på bilden är en syllisolering. Den skall hindra att vatten sugs upp från betongen in i träet. Enklaste fall (som duger här) så är det en bit tjärpapp. Historiskt använde man björknäver till gamla timmerstugor.
På den lägger man en stump träregel (kan vara tryckimpregnerat, men helst inte, tryckimpregnerat som utsätts för fukt kan börja lukta, till ett bostadshus skall det absolut inte vara tryckt) som de vertikala reglarna får vila på. Regeln fixeras i betongen, ex. med spikplugg.
Breddmässigt är det möjligt att du måste ha två portar för den bredden (har inte koll på max bredd).
Vi monterade en sådan vid vårt fritidshus. Monterade den i taket, och satte bara en passbit som täckte glipan i överkant.
Pelaren som du ev. måste ha i mitten kommer ju inte att bära något. Så den kan du göra som en enkel klen konstruktion. De dörrar jag har sett monteras mot insidan av väggen, så din pelare måste vara lika djup som väggens tjocklek.
"Duken" på bilden är en syllisolering. Den skall hindra att vatten sugs upp från betongen in i träet. Enklaste fall (som duger här) så är det en bit tjärpapp. Historiskt använde man björknäver till gamla timmerstugor.
På den lägger man en stump träregel (kan vara tryckimpregnerat, men helst inte, tryckimpregnerat som utsätts för fukt kan börja lukta, till ett bostadshus skall det absolut inte vara tryckt) som de vertikala reglarna får vila på. Regeln fixeras i betongen, ex. med spikplugg.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
H hempularen skrev:Det finns takskjutportar som klarar sig med 80mm upp till tak, Eller ännu lite mindre.
Breddmässigt är det möjligt att du måste ha två portar för den bredden (har inte koll på max bredd).
Vi monterade en sådan vid vårt fritidshus. Monterade den i taket, och satte bara en passbit som täckte glipan i överkant.
Pelaren som du ev. måste ha i mitten kommer ju inte att bära något. Så den kan du göra som en enkel klen konstruktion. De dörrar jag har sett monteras mot insidan av väggen, så din pelare måste vara lika djup som väggens tjocklek.
"Duken" på bilden är en syllisolering. Den skall hindra att vatten sugs upp från betongen in i träet. Enklaste fall (som duger här) så är det en bit tjärpapp. Historiskt använde man björknäver till gamla timmerstugor.
På den lägger man en stump träregel (kan vara tryckimpregnerat, men helst inte, tryckimpregnerat som utsätts för fukt kan börja lukta, till ett bostadshus skall det absolut inte vara tryckt) som de vertikala reglarna får vila på. Regeln fixeras i betongen, ex. med spikplugg.
Tack! Anledningen till 200mm är för det verkar vara vad som krävs för portarna vi kikar på. Det är iof inga dyra dörrar men det känns värt det.H hempularen skrev:Det finns takskjutportar som klarar sig med 80mm upp till tak, Eller ännu lite mindre.
Breddmässigt är det möjligt att du måste ha två portar för den bredden (har inte koll på max bredd).
Vi monterade en sådan vid vårt fritidshus. Monterade den i taket, och satte bara en passbit som täckte glipan i överkant.
Pelaren som du ev. måste ha i mitten kommer ju inte att bära något. Så den kan du göra som en enkel klen konstruktion. De dörrar jag har sett monteras mot insidan av väggen, så din pelare måste vara lika djup som väggens tjocklek.
"Duken" på bilden är en syllisolering. Den skall hindra att vatten sugs upp från betongen in i träet. Enklaste fall (som duger här) så är det en bit tjärpapp. Historiskt använde man björknäver till gamla timmerstugor.
På den lägger man en stump träregel (kan vara tryckimpregnerat, men helst inte, tryckimpregnerat som utsätts för fukt kan börja lukta, till ett bostadshus skall det absolut inte vara tryckt) som de vertikala reglarna får vila på. Regeln fixeras i betongen, ex. med spikplugg.
Inte helt hundra på att det är tryckimpregnerat men tyckte det såg ut som det.
Hur hade du byggt pelaren? Mätte nu och den behöver vara 2450 hög, 400m djup och 500 bred.
Betong
Syllpapp
Och sen stående trä regel bara? Hur ska den fästas i betongen och i taket?
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Någon som kan svara mer utförligt pm hur pelaren i mitten kan byggas?
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Nedåt, fäst först korta stumpar med samma mått som pelarens yttermått, minus paneltjocklek. Fäst dem med spikplugg, lite enklare och billigare än betongexpander som är en typ av bult. Glöm inte syllpapp.
Jag misstänker att du aldrig har borrat i betong? Köp en billig borrhammare, eller hyr. Med SDS fäste. En slagborr kan behöva en halvtimme per hål, en borrhammare klarar det på mindre än en minut. Glöm inte bra hörselskydd.
Det kan vara enklare att fästa reglarna i syllen och uppåt med plåtvinklar och ankarskruv (specialskruv för byggbeslag). Allt finns på byggmax/biltema/ jula osv. När man "snedskruvar" flyttar den sig gärna lite i sidled när man skruvar.
Var nogrann med reglarna, använd ett vattenpass minst 60 cm gärna längre.
Även "syllen" kan vara lite knivig att mäta in så den hamnar exakt rätt. Spänn snöre så kan det vara lättare att få den rätt.
Jag misstänker att du aldrig har borrat i betong? Köp en billig borrhammare, eller hyr. Med SDS fäste. En slagborr kan behöva en halvtimme per hål, en borrhammare klarar det på mindre än en minut. Glöm inte bra hörselskydd.
Det kan vara enklare att fästa reglarna i syllen och uppåt med plåtvinklar och ankarskruv (specialskruv för byggbeslag). Allt finns på byggmax/biltema/ jula osv. När man "snedskruvar" flyttar den sig gärna lite i sidled när man skruvar.
Var nogrann med reglarna, använd ett vattenpass minst 60 cm gärna längre.
Även "syllen" kan vara lite knivig att mäta in så den hamnar exakt rätt. Spänn snöre så kan det vara lättare att få den rätt.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jag inser nu att jag även behöver plana ut en liten platå för pelaren då betongen går som en ramp hela vägen. Tips på hur?