Vi har en carport som är 5500x2450mm och som vi vill installera garageport på. Jag har vridit och vänt på vad som är bästa lösningen men kan bara konstatera att alla alternativ kommer kräva ombyggnation. Det främsta problemet är att öppningen saknar en överliggare och har samma höjd i tak som öppning (se bild).

Jag har nu landat i att det bästa alternativet är två garageportar som är 2500mm breda. Det innebär att det dels behöver monteras en överliggare på minst 200mm och en pelare i mitten på max 500mm som kläs i samma panel. Pelaren måste fästas i betonggolvet.

Hur tycker ni att man ska konstruera pelaren och överliggaren?

Ett öppet garage fyllt med diverse föremål, verktyg, och röra, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en vitmålad träkonstruktion mot en molnig himmel, fotograferad från ett lågt perspektiv.
Skapa konto

Såhär vill vi ha det alltså:

Två garageportar i metall, röd vägg, marken framför, liten grön växt.
Skapa konto

Såhär är väggarna intill öppningen idag konstruerade. Verkar bara vara någon grövre vattenavstötande duk och sen tryckimpregnerade balkar.

Är det inte svårare än så?

Närbild av nedsliten husgrund med skadad betong och träbjälke. Smuts och spillror syns. Behov av reparation.
Skapa konto

Det finns takskjutportar som klarar sig med 80mm upp till tak, Eller ännu lite mindre.

Breddmässigt är det möjligt att du måste ha två portar för den bredden (har inte koll på max bredd).

Vi monterade en sådan vid vårt fritidshus. Monterade den i taket, och satte bara en passbit som täckte glipan i överkant.

Pelaren som du ev. måste ha i mitten kommer ju inte att bära något. Så den kan du göra som en enkel klen konstruktion. De dörrar jag har sett monteras mot insidan av väggen, så din pelare måste vara lika djup som väggens tjocklek.

"Duken" på bilden är en syllisolering. Den skall hindra att vatten sugs upp från betongen in i träet. Enklaste fall (som duger här) så är det en bit tjärpapp. Historiskt använde man björknäver till gamla timmerstugor.

På den lägger man en stump träregel (kan vara tryckimpregnerat, men helst inte, tryckimpregnerat som utsätts för fukt kan börja lukta, till ett bostadshus skall det absolut inte vara tryckt) som de vertikala reglarna får vila på. Regeln fixeras i betongen, ex. med spikplugg.

• Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns takskjutportar som klarar sig med 80mm upp till tak, Eller ännu lite mindre.

Breddmässigt är det möjligt att du måste ha två portar för den bredden (har inte koll på max bredd).

Vi monterade en sådan vid vårt fritidshus. Monterade den i taket, och satte bara en passbit som täckte glipan i överkant.

Pelaren som du ev. måste ha i mitten kommer ju inte att bära något. Så den kan du göra som en enkel klen konstruktion. De dörrar jag har sett monteras mot insidan av väggen, så din pelare måste vara lika djup som väggens tjocklek.

"Duken" på bilden är en syllisolering. Den skall hindra att vatten sugs upp från betongen in i träet. Enklaste fall (som duger här) så är det en bit tjärpapp. Historiskt använde man björknäver till gamla timmerstugor.

På den lägger man en stump träregel (kan vara tryckimpregnerat, men helst inte, tryckimpregnerat som utsätts för fukt kan börja lukta, till ett bostadshus skall det absolut inte vara tryckt) som de vertikala reglarna får vila på. Regeln fixeras i betongen, ex. med spikplugg.
H hempularen skrev:

Tack! Anledningen till 200mm är för det verkar vara vad som krävs för portarna vi kikar på. Det är iof inga dyra dörrar men det känns värt det.

Inte helt hundra på att det är tryckimpregnerat men tyckte det såg ut som det.

Hur hade du byggt pelaren? Mätte nu och den behöver vara 2450 hög, 400m djup och 500 bred.

Betong
Syllpapp
Och sen stående trä regel bara? Hur ska den fästas i betongen och i taket?

• Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
Du ska inte ha en bred port då?

B Bond Vagabond skrev:
Hur hade du byggt pelaren? Mätte nu och den behöver vara 2450 hög, 400m djup och 500 bred.
Vi behövde ingen pelare, inte dubbelgarage. Men vi hade låg takhöjd, så jag letade upp en dörr som krävde minimalt med utrymme uppåt. Den var prismässigt i budgetsegmentet.

nino nino skrev:
Du ska inte ha en bred port då?
Nej det ställer till det ännu mera. Då krävs en överhöjd på minst 300mm, det blir dyrare och större värmeförlust när dörren öppnas.

Någon som kan be
H hempularen skrev:
Vi behövde ingen pelare, inte dubbelgarage. Men vi hade låg takhöjd, så jag letade upp en dörr som krävde minimalt med utrymme uppåt. Den var prismässigt i budgetsegmentet.
ok varifrån då? Du får svara på PM om det är att föredra

Någon som kan svara mer utförligt pm hur pelaren i mitten kan byggas?

B Bond Vagabond skrev:
Någon som kan svara mer utförligt pm hur pelaren i mitten kan byggas?
Eftersom den inte behöver vara bärande så är det väl bara att bygga den med vad du vill.
Jag hade nog byggt i 45*120

nino nino skrev:
Eftersom den inte behöver vara bärande så är det väl bara att bygga den med vad du vill.
Jag hade nog byggt i 45*120
Hur hade du fäst pelarna i betongen och taket?

När reglarna för pelaren är uppe, funkar då att klä den i detta?

Panel
Vindskydd
Isolering
Ångspärr
Panel

Taket är väl bara att skråskruva, neråt vet jag inte riktigt...
Betongexpander och vinklar kanske?

Nedåt, fäst först korta stumpar med samma mått som pelarens yttermått, minus paneltjocklek. Fäst dem med spikplugg, lite enklare och billigare än betongexpander som är en typ av bult. Glöm inte syllpapp.

Jag misstänker att du aldrig har borrat i betong? Köp en billig borrhammare, eller hyr. Med SDS fäste. En slagborr kan behöva en halvtimme per hål, en borrhammare klarar det på mindre än en minut. Glöm inte bra hörselskydd.

Det kan vara enklare att fästa reglarna i syllen och uppåt med plåtvinklar och ankarskruv (specialskruv för byggbeslag). Allt finns på byggmax/biltema/ jula osv. När man "snedskruvar" flyttar den sig gärna lite i sidled när man skruvar.

Var nogrann med reglarna, använd ett vattenpass minst 60 cm gärna längre.

Även "syllen" kan vara lite knivig att mäta in så den hamnar exakt rätt. Spänn snöre så kan det vara lättare att få den rätt.

• Gilla
Bond Vagabond och 1 till
  • Laddar…
Jag inser nu att jag även behöver plana ut en liten platå för pelaren då betongen går som en ramp hela vägen. Tips på hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.