Hej.
Jag bor i ett 1 1/2 plans trähus med mansardtak (anno 1930).
Jag tycker att taksprånget och takfoten sticker ut för lite, kommer att bli ännu mindre när vi smäller på ny fasad senare. Funderar därför på att skarva på en "kinavipp" och skarva på gaveltaksfoten.
Nu undrar jag om någon har tips på hur man kan skarva på denna kinavipp på ett hållbart sätt.


Tack på forehand
Marcus C.

 
Inte svar på din fråga utan ett litet råd...
Var inte för kvick att göra det här. Rita, eller få någon annan att rita, så att du kan titta och ta en ordentlig funderare i förväg på hur det kommer att se ut.

För det är så att jag har ett hus från -27 med mansardtak, där en tidigare ägare har gjort om taket så att det har modernt "utstick" på takfoten och språnget (med smala enkla vindskivor dessutom). Och det ser faktiskt rent för j-igt ut i mitt tycke, så totalt fel på den hustypen. Jag tänker kapa utsprången och sätta dit feta dubbla vindskivor vid första bästa takomläggning...takfoten blir svårare att åtgärda eftersom han höjde hela taket för att få in mer isolering...
 
Jag tror personligen att detta kommer bli fint, men smaken är alltid olika.
Har även gjort lite tester i photoshop här är ett litet exempel. Svängt till det på vänster sida.


 
  • mansard02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.