Ett förhandsbesked är ju ingen garanti att du får bygglov för det du söker. Det säger bara att du får bygga på den tomten. Placeringen är inte absolut. I ditt fall är det både för o nackdelar. Du ska inte vara låst till det läge som är i ansökan, om det inte finns speciella skäl att du inte får bygga på nån del av tomten.

Funkar knappast med att du ska ha paneler på det. Inte om dom har argument till varför du inte får bygga där du vill.

Inte till mycket hjälp men kommuner funkar i det flesta fall så här.

Vill du bygga 50m ifrån ett berg t.ex så ber du att få bygga 25m från ett berget. Kommunen säger tvärt nej och ber dig bygga 50m ifrån. Båda nöjda :)

Jag ville ha min tomt 300m ifrån närmaste bebyggelse (en lada). Vi pratar alltså mitt ute på landet i rå skogsmark så att säga. Kommunen ber mig flytta tomten 50m. De behöver utöva sin byråkrati lite annars skulle de inte behövas.

Kan vara bra att ha i åtanke när du ber om något. Ta i för mycket och var beredd på att få backa lite. Då brukar de bli nöjda.

Ok. Då är jag med. Är det uteslutet för din del att placera huset där kommunen säger? Har inte så mycket erfarenhet själv men har sett på andra trådar här på forumet att det verkar sällan bli så som man vill efter att kommunen har kommit med något.

Du kanske kan ta dit en arkitekt eller landskapsarkitekt för att se på tomten med "nya ögon" och se om de kan ge dig några nya idéer om var man kan bygga och vilken typ av hus som passar.

Jag förstår ju självklart att ni vill ha det så som ni har ansökt om, men det skadar ju inte att försöka se positivt på andra lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.