B
Hej!

har sökt men inte hittat några exempel, men är det någon här som vet någon som byggt om sian WW-takstolar i låg vinkel (23 grader) till att få en inredningsbar vind? (mer loft)

takstolen är 12 m bred, och måttet från underliggaren till nock är ca 2.5 m (har jag för mig) vilket gör att det skulle kunna bli helt ok.

någon som gjort nåt liknande?

Tror knappast det är möjligt. Den takstolsmodellen är inte rekommenderad till den takvinkeln, 38-45grader brukar det vara. Du har kanske 2,5m till nock idag men kommer nog inte ens ha 2m till högsta höjd sen pga dimensioneringen och sedan blir det nog en regel horisontellt under nock (kommer inte ihåg vad den heter). Fackverkstakstolar kan man ha till normalt 25m medan en ramverkstakstol är rekommenderad till max 15m. Det är ett stort steg att gå från fackverkstakstol till ramverkstakstol. Sedan förutsätter det ju att du har minst 1 helst 2 bärande innerväggar vilket inte är helt säker att du har då det inte behövs till fackverkstakstolarna.

Jag är ingen expert utan pratar om det jag lärt mig när jag planerar garaget där jag vill ha ramverkstakstolar, garaget blir bara 6,6 brett men det är en utmaning det oxå utan mellan stöd. Det skulle bli 3st 45*220 balkar i underramen varav en kertobalk. Sedan har jag en taklutning på 34,5grader som gör det mycket lättare än 23grader.

Skicka en offertförfrågan till www.takstolsfabriken.se så får du se hur dom löser det om dom gör det.

Man skall aldrig säga att det är omöjligt men det här är nog bra nära.
Om man skall använda trä iaf.

Ha det så bra och lycka till.

Redigerat:
B
får kolla det, vi har 2 bärande väggar relativt symetriskt under.

allt är ju frågan om krafter och nerlast, får väl ta och friska upp FEM-kunskaperna lite antar jag...

tanken är två tak-kupor också.. så det blir mer rymd, men det kommer inte bli mer än max 2 m takhöjd i mitten, helt riktigt. men det borde ändå bli betydligt billigare än att lyfta taket...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.