Hej!
Jag har lyckats förhandla mig till att ta över en 10kvm friggebod som står på samma tomt som mina föräldrars stuga.
Tanken är att bygga om den till en egen liten stuga och eftersom jag aldrig gjort ett sånt här projekt förut dyker det såklart upp en hel del frågor. Jag har dock byggt en hel del andra saker så jag har inte tummen mitt i handen.
Friggeboden är idag helt komplett med väggar, tak, golv, fönster, dörr osv men helt utan isolering.
Den står på ganska grovt grus, likt det man har på garageinfarter som verkar förhållandevis slätt och marken under består till stor del av sand, inte ens gräsmattan har lust att växa på tomten. På gruset ligger det stockar/träbalkar som stugan är placerad på.
Jag har som sagt många frågor, men om vi tar first thing first - golvet.
Det befintliga golvet kommer jag såklart behöva riva ut för att komma åt att isolera, nu är det såhär att reglarna i golvet endast är 120mm höga vilket jag inser är ganska lite plats för isolering. Helst av allt skulle jag vilja ha elektrisk golvvärme men hur blir det med 120mm isolering? Kommer jag att värma marken under stugan mer än själva stugan, eller fungerar det?
Om det inte fungerar, bör jag på nåt sätt öka höjden på reglarna, i så fall hur gör jag det? Eller kan det fungera med 120mm isolering om jag väljer en annan typ av uppvärmning? Väggarna kommer ha 45mm isolering och taket 140mm.
När jag öppnar golvet kommer jag även att byta ut stockarna under mot murblock, hur korrigerar jag eventuella ojämnheter under murblocken när friggeboden redan står på plats? Givetvis måste jag hissa den lite med domkraft för att få under blocken men det blir ju ändå lite mer krångligt än att fixa marken innan friggeboden ställs på plats. Kan man bara lägga under lite makadam och platta till det med en spade tills höjden på stenen är rätt? Eller ska man skimsa med tex unit mellan balk och block?
Själva arbetet med trossbotten och isolering känner jag mig rätt trygg med, däremot har jag inte räknat ut hur jag ska få dit själva bärlisten som trossbotten ska ligga på. Eftersom den ska skruvas underifrån och det bara är ca 15-20cm mellan mark och balkarna så kommer jag inte åt med skruvdragaren. Måste jag hissa upp hela friggeboden 40-50cm för att få dit listerna eller finns det nåt annat sätt att göra det uppifrån?
Jag har lyckats förhandla mig till att ta över en 10kvm friggebod som står på samma tomt som mina föräldrars stuga.
Tanken är att bygga om den till en egen liten stuga och eftersom jag aldrig gjort ett sånt här projekt förut dyker det såklart upp en hel del frågor. Jag har dock byggt en hel del andra saker så jag har inte tummen mitt i handen.
Friggeboden är idag helt komplett med väggar, tak, golv, fönster, dörr osv men helt utan isolering.
Den står på ganska grovt grus, likt det man har på garageinfarter som verkar förhållandevis slätt och marken under består till stor del av sand, inte ens gräsmattan har lust att växa på tomten. På gruset ligger det stockar/träbalkar som stugan är placerad på.
Jag har som sagt många frågor, men om vi tar first thing first - golvet.
Det befintliga golvet kommer jag såklart behöva riva ut för att komma åt att isolera, nu är det såhär att reglarna i golvet endast är 120mm höga vilket jag inser är ganska lite plats för isolering. Helst av allt skulle jag vilja ha elektrisk golvvärme men hur blir det med 120mm isolering? Kommer jag att värma marken under stugan mer än själva stugan, eller fungerar det?
Om det inte fungerar, bör jag på nåt sätt öka höjden på reglarna, i så fall hur gör jag det? Eller kan det fungera med 120mm isolering om jag väljer en annan typ av uppvärmning? Väggarna kommer ha 45mm isolering och taket 140mm.
När jag öppnar golvet kommer jag även att byta ut stockarna under mot murblock, hur korrigerar jag eventuella ojämnheter under murblocken när friggeboden redan står på plats? Givetvis måste jag hissa den lite med domkraft för att få under blocken men det blir ju ändå lite mer krångligt än att fixa marken innan friggeboden ställs på plats. Kan man bara lägga under lite makadam och platta till det med en spade tills höjden på stenen är rätt? Eller ska man skimsa med tex unit mellan balk och block?
Själva arbetet med trossbotten och isolering känner jag mig rätt trygg med, däremot har jag inte räknat ut hur jag ska få dit själva bärlisten som trossbotten ska ligga på. Eftersom den ska skruvas underifrån och det bara är ca 15-20cm mellan mark och balkarna så kommer jag inte åt med skruvdragaren. Måste jag hissa upp hela friggeboden 40-50cm för att få dit listerna eller finns det nåt annat sätt att göra det uppifrån?
Ja, det är tanken!Jonatan79 skrev:
Det är svårt att svara exakt hur ofta, det blir ju lite när lusten att komma hemifrån infaller.
Men om vi uppskattar att det är ungefär varannan helg?
Jag hade senare tänkt ställa frågor kring om den mår bäst av att kallställas emellan gångerna eller om man ska försöka hålla frostfritt
Golvvärme verkar opraktiskt, även om det såklart är skönt.
Kallställning eller inte beror på hur du gör med isoleringen. Om det finns ordentlig ventilation och ingen plast så ska det enligt vad jag förstått gå bra att kallställa, och då är en vanlig elradiator, eventuellt med fläkt det smidigaste sättet att snabbt få upp värmen. Sådana finns även med frostvakt om man inte vill kallställa helt.
Inget vatten kommer att installeras antar jag?
Kallställning eller inte beror på hur du gör med isoleringen. Om det finns ordentlig ventilation och ingen plast så ska det enligt vad jag förstått gå bra att kallställa, och då är en vanlig elradiator, eventuellt med fläkt det smidigaste sättet att snabbt få upp värmen. Sådana finns även med frostvakt om man inte vill kallställa helt.
Inget vatten kommer att installeras antar jag?
På vilket sätt menar du att golvvärme är opraktiskt..?Anna_H skrev:Golvvärme verkar opraktiskt, även om det såklart är skönt.
Kallställning eller inte beror på hur du gör med isoleringen. Om det finns ordentlig ventilation och ingen plast så ska det enligt vad jag förstått gå bra att kallställa, och då är en vanlig elradiator, eventuellt med fläkt det smidigaste sättet att snabbt få upp värmen. Sådana finns även med frostvakt om man inte vill kallställa helt.
Inget vatten kommer att installeras antar jag?
Ventilation är också nåt jag tänkte ta upp som frågeställning, ett ämne jag inte är särskilt kunnig på.
Eftersom det bara är 10kvm antar jag att det inte krävs så mycket öppningar för att få bra ventilation?
Jo, planen är att det ska dras in vatten också men enbart sommarvatten.
Vi blåser ledningarna på hösten så det ska inte vara nåt problem att kallställa.
Jag håller med, ett mindre element räcker. Gällande grunden skulle jag inte röra den om det är ett torrt underlag. Försök isolera runt 95-120mm och lister som håller fast trossbottenskivorna fäster du med skruv/spik från sidan. En ventil lågt och en högt i rummet så får ni lite flöde iaf.
Tror ni att ett element klarar värma golvet relativt snabbt?Jonatan79 skrev:
Jag har inga problem med att det är lite kyligt i rummet, runt 18 grader duger fint.
Men blir jag kall om fötterna så slår min kropp bakut och gör livet surt för mig.
Därav drömmen om just golvvärme
Tanken med att spika läkten från sidan är ju riktigt bra, det enda negativa med det är väl att det tar 10-20mm från det redan fattiga 120mm reglarna till skillnad från om läkten låg under regeln.
En tanke som gått igenom mitt huvud är om man skulle göra en 45x45 med läkt under och sedan dra fast den uppifrån, alltså en ca 150mm lång skruv rakt genom 120mm regeln för att fästa 45an under. Problemet som jag ser det med de är väl att få det 100% vindtätt mellan reglarna.
Finns det ventiler som är.. jag vet inte.. 45mm?
Känns som att luftventilerna jag har hemma (ca 120-150mm) skulle täcka halva väggen i friggeboden! 😅
20 mm hit eller dit gällande isolering under golvet lär du knappt märka. Lägg in en skön matta på ditt fina trägolv så fryser du inte om fossingarna. Ang. väggventiler hänger jag inte med, dessa är 100-120mm i diameter som standard.
Är det så? 20mm (100mm) är ju ändå ca 17% mindre isolering än 120mm?Jonatan79 skrev:
Känns idén om att skruva en 45a under 120in som en korkad idé?
Bifogar en snabbskiss ifall min beskrivning förut var luddig.
Det jag menade med ventilationen är att det känns väldigt stort med 2st 100mm rör genom väggen till ett utrymme på 10kvm? Jag har 2st såna rör i min lägenhet på 70kvm (+ alliancefläkt), borde det inte räcka med typ 2st 50mm rör till en liten friggebod?
Fresh 80 är en bra ventil, mindre än 100 iaf. 50 finns säkert också att få tag på och funkar säkert tillräckligt.R Rudholm skrev:Är det så? 20mm (100mm) är ju ändå ca 17% mindre isolering än 120mm?
Känns idén om att skruva en 45a under 120in som en korkad idé?
Bifogar en snabbskiss ifall min beskrivning förut var luddig.
Det jag menade med ventilationen är att det känns väldigt stort med 2st 100mm rör genom väggen till ett utrymme på 10kvm? Jag har 2st såna rör i min lägenhet på 70kvm (+ alliancefläkt), borde det inte räcka med typ 2st 50mm rör till en liten friggebod?
De går ju också enkelt att stänga med ett ryck och öppna när du är i stugan, jmf med någon typ av tallriksventil som ska skruvas.R Rudholm skrev:
Lite om värme och ventilation, och mögel.
Golvvärme är vanligtvis dyrare än radiator, men på 10 kvm är det nog liten skillnad. Sen är den ju dels lite trögare, ska ju värma upp trägolvet först innan värmen går vidare in i rummet, och dels lite, lite ineffektiv eftersom den ligger just "isolerad" under trägolvet, så en lite större andel går ner i mark jämfört med radiator. Återigen, detta är nog mest på marginalen i ditt fall.
Luftventiler utan fläkt ger bara ventilation när det blåser, eller när det är olika temperaturer ute och inne (självdrag). För att få fräsch luft funkar det oftast, utom kanske när man sovit en natt med stängda fönster på sommaren - går ju dock snabbt att vädra ur.
Sen det där med kallställning, man sparar energi, men riskerar fuktproblem. Skulle nog överväga någon slags fuktvakt, som reglerar att fukt och temperatur inne håller sig ute ur "mögelzonen"(70% RF). Brukar man inte kosta på sig i friggebodar, men så luktar de som de gör också😀.
/Kjell
Golvvärme är vanligtvis dyrare än radiator, men på 10 kvm är det nog liten skillnad. Sen är den ju dels lite trögare, ska ju värma upp trägolvet först innan värmen går vidare in i rummet, och dels lite, lite ineffektiv eftersom den ligger just "isolerad" under trägolvet, så en lite större andel går ner i mark jämfört med radiator. Återigen, detta är nog mest på marginalen i ditt fall.
Luftventiler utan fläkt ger bara ventilation när det blåser, eller när det är olika temperaturer ute och inne (självdrag). För att få fräsch luft funkar det oftast, utom kanske när man sovit en natt med stängda fönster på sommaren - går ju dock snabbt att vädra ur.
Sen det där med kallställning, man sparar energi, men riskerar fuktproblem. Skulle nog överväga någon slags fuktvakt, som reglerar att fukt och temperatur inne håller sig ute ur "mögelzonen"(70% RF). Brukar man inte kosta på sig i friggebodar, men så luktar de som de gör också😀.
/Kjell
Liknande trådar
-
Byggaren har utfört omfattande markarbeten utan överenskommelse
Juridik -
Bygga oisolerad slagport som inte slår sig
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om oisolerad farstu
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om garage till sovrum - oisolerad platta => Klickgolv: vad emellan??
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om källare med oisolerad platta
Grund & Markarbeten