Hej.
Har inte riktigt bestämt mig än hur jag kommer att göra med mitt studiobygge. Det finns 2 val i stort sett.

1. Bygga om maskinhallen i stallet.

2. Bygg helt nytt.

Jag vet att det alltid är lättare att bygga nytt men i detta fall är jag mycket sugen på att göra om i stallet då jag väldigt gärna vill ha kvar trästommen synlig. Tycker det är extremt vackert att titta på.

Som ni ser på bilderna är det gjutet golv och träpanel.
Tanken är i så fall att ta bort brädorna och gjuta en ny sula runt befintlig mur för att sedan blocka upp med 400mm lättbetong, typ YTONG. Min tanke är att endast ha detta som vägg. Alltså putsat in och utsida. Har inte full koll på isolerförmåga samt ljudisolering men det jag har läst på nätet för mig att tro att det ska vara tillräckligt. Ingen extra isolering kommer att behövas alltså.

Jag behöver ej få det absolut ljudisolerat ut då jag bor lite avsides men grannar en bit bort.
Det största problemet är väl in till hästarna som är i samma byggnad men lite ljud kan dom allt stå ut med på kvällarna :)

Vad tror ni om min idé? Om ni tittar på bilderna vad tycker ni? Några bra idéer?
Kommer att bygga nytt innertak. Har inte riktigt bestämt mig var jag ska bryta. Vill ha hög takhöjd så tror jag kommer bryta precis över "stöttorna".

Rummet är ungefär 80m2

Tacksam för tips.

Inuti en tom maskinhall i ett stall med synlig trästomme, träpaneler och ett gjutet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett orenoverat stall med trästomme, gjutet golv och verktyg som indikerar ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På vintern kommer du att frysa så att dina fingrar behöver en hel minut för ett akkordbyte. Du måste ju isolera taket.
 
Glömde så klart skriva att i samband med att jag bygger nytt undertak kommer det självklart isoleras :)
 
Bra! Häftigt ställe för att lira!
 
Sitter och funderar på vilken vägg som isolerar luftljud bäst?
Som sagt jag är inte ute efter att få det knäpptyst ut från lokalen men ju mer desto bättre.

Om man tar en vägg byggd av 480mm lågenergi Ytong vs dubbelgips ---> 95 isolering ---> dubbelgips.
Vilken vägg isolerar bäst?
 
Om du pratar om ljudisolering så skulle jag tro att Ytong är bättre, där har du inga vibrerande skivor.
 
Ja det är ljudisolering jag pratar om.
 
Ytong är olämpligt ur ljudisoleringssynpunkt pga av materialets låga densitet. Principen du ska bygga efter är massa/luft/massa. Graden av ljudisolering (Rw) är avhängt storheten av dessa samt om konstruktionen byggs flytande eller ej (rum i rummet).

Eftersom du kommer behöva akustikreglera på insidan kommer du ändå inte se något (i stort sett) av den ursprungliga konstruktionen. Därför tycker jag det verkar enklare och billigare att bygga ett nytt ljudisolerat skal på insidan.
 
Tung betongvägg på utsidan och träregelvägg på insidan. Mellanrummet med mineralull. Stenväggar ger ju väldigt mycket ljudreflexer så det vill du helst inte ha på mer än en vägg där inne.
 
Ok där ser man. De var lite kasst ju. Hade varit betydligt smidigare med Lättbetong som sedan putsas. Då hade det liksom varit färdigt :)

Träkonstruktion har så många fler moment.
Tanken var som sagt att blocka för att sedan koncentrera sig på ljudreglering med hjälp av basfällor och diffusor. Att det skulle täcka all befintlig stomme har jag svårt att se. Aja tillbaka till ritbordet. Måste fundera över konstruktion med trä samt stenull. Kanske går att bygga utåt istället för inåt.

Ytong har en densitet av 350kg/m3.
Vad gälller för en vägg med gips, stenull (95mm), gips?
 
Såg precis att dom har ett block med en densitet på 575kg/m3.
 
Det går utmärkt att bygga med bara sten också men det går inte att komma ifrån faktumet att hårda ytor som betong reflekterar mycket och du kommer få störande eko.
Sand är för övrigt väldigt bra som ljuddämpning, tungt och poröst.
 
Tackar för ditt svar Johannes. Ska fundera på hur jag gör. Billigast blir förmodligen att bygga ett rum i rummet men det kommer ta mycket yta plus att då försvinner hela idén att ha synlig träkonstruktion :(
 
Bygg i glas (växthus, typ) och lys upp balkarna när ni sitter och lirar!
 
Jo men det verkar som en bra idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.