Behöver byta golv i min sommarstuga på grund av mögel. Hela golvet, bärlinor plus ytterväggssyll kommer behöva bytas. Huset står som sagt på en krypgrund ca 1 meter hög där den är som högst 40 cm där den är som lägst. Halva huset står över en källare och där har glovet klarat sig.
Är i kontakt med en hantverkare som (i och för sig utan att ha sett det hela ännu) preliminärt föreslagit att gjuta en betonggrund istället för att bygga en ny torpargrund. Huset ligger förhållandvis olyckligt och det ett ganska fuktigt område (håller på med dränering kring huset också). Hantverkaren tycker att det är meningslöst att laga och bygga upp en ny torpargrund då det i grund och botten är en dålig lösning.
Någon som har erfarnehet? Jag har inte fått något konstandsförslag ännu så jag vet heller inget om kostnader, någon som vet?

Tyresö
Hur ser torpargrunden ut? Vad är torpargrunden uppbyggd med för material?

golv och bärlinor trä, står på betongblock hela vägen upp till golvet. står på jord/sand. en riktigt svamp för fukten. så sanden ska ju bytas ut i vilket fall.

Tyresö
Fuktproblemen försvinner inte bara för att du bygger en platta på mark och vad jag rekommenderar är att du löser fuktproblemen/leder bort vatten, innan du bygger överhuvudtaget. En platta på mark är precis lika känslig för fukt som en torpargrund - den enda skillnaden är att fukten under markplattan fryser på vintern och frystrycker sönder plattan under ifrån.

Visst, du ska ha en dränerande krossbädd under plattan, men vad gör du sen när dräneringseffekten är mättad av allt grus och jord och det till slut blir vattensamlingar under plattan, som frystrycker sönder plattan?

Som sagt, gör ett ordentligt dräneringsjobb först innan du fattar nästa beslut.

En granne gjorde något liknande för några år sedan och det blev kanon, jag tror dom sög/grävde ur det gamla efter att dom fixat utvändigt med dränering sen plana dom av i botten med singel och sen 400mm frigg, golvvärme och sen betong.
Mycket jobb men bra lösning.

Lycka till

pratade just med hantverkaren som rådde mig att sluta med dräneringsarbetet jag höll på med eftersom det skulle vara helt meningslöst i och med att man gjuter en betongplatta. Men det kan jag ju säga att det tänker jag oavsett inte göra.jag håller med "Tyresö" ovan. frågan är bara vad det kostar och om det mycket dyrare än att bygga om en vanlig krypgrund och installera en avfuktare som får stå och gå för jämnan. (vilket i sig kommer kosta en tusing om året för all framtid).

Har fått en perlimnär offert från Platcon Byggnads AB i Helsingborg på att göra om krypgrunden till en platta men tycker den känns lite dyr ca 150k för 25 kvadrat (inklusive rivning, syllbyte etc) skulle kännas skönt att få offert från någon konkurrent, någon som känner till något bra företag som jobbar i södra sverige (göteborgstrakten) och som jobbar i samma gebit som Platcon?

Jag håller på med just detta i mitt hus. Är man villig att jobba en del själv kan man nog spara en del pengar, skyffla singel är inte svårt, men jobbigt! Jag har två högar (25 ton) singel liggande utanför....

G Gorson skrev:
Behöver byta golv i min sommarstuga på grund av mögel. Hela golvet, bärlinor plus ytterväggssyll kommer behöva bytas. Huset står som sagt på en krypgrund ca 1 meter hög där den är som högst 40 cm där den är som lägst. Halva huset står över en källare och där har glovet klarat sig.
Är i kontakt med en hantverkare som (i och för sig utan att ha sett det hela ännu) preliminärt föreslagit att gjuta en betonggrund istället för att bygga en ny torpargrund. Huset ligger förhållandvis olyckligt och det ett ganska fuktigt område (håller på med dränering kring huset också). Hantverkaren tycker att det är meningslöst att laga och bygga upp en ny torpargrund då det i grund och botten är en dålig lösning.
Någon som har erfarnehet? Jag har inte fått något konstandsförslag ännu så jag vet heller inget om kostnader, någon som vet?
Hej, hur gick det med din grund och samarbetet med Placton, jag funderar på samma sak.

Mvh Danie

m9740_official m9740_official skrev:
Hej, hur gick det med din grund och samarbetet med Placton, jag funderar på samma sak.

Mvh Danie
Nä det blev en ny krypgrund. Samma konstruktion som tidigare med andra ord. Dock med tillägget, dränerande grus, plastskickt samt dränerat runt hela huset.
Installerade också en trygghetsvakten och kommer väl förr eller senare köra en avfuktare också. Vilket jag också har hemma i villan också, som också står på en krypgrund

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.