Jag skulle vilja bygga om en IKEA säng från 120X200 till 100X195 för att få plats i mitt utrymme. Det är denna säng: https://www.ikea.com/se/sv/p/skarer-resarbotten-fast-moerkbeige-30307329/
Är det någon som har tips på hur man gör det? Hyfsat händig, men klarar man det själv?
Är det någon som har tips på hur man gör det? Hyfsat händig, men klarar man det själv?
Bästa svaret
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vi köpte säng från Compactbeds för att få en mindre säng till vår treåring, då hon inte har allt för stort rum och en fullstor kändes onödig. Ska du ha exakt de måtten du skriver blir det lite dyrare, men annars har de ju sina standardmått.
https://www.compactbeds.se/sv/resarsangar/compact-resarsang-med-valfritt-matt.html
https://www.compactbeds.se/sv/resarsangar/compact-resarsang-med-valfritt-matt.html
Tack, det var ett väldigt bra förslag. Jag kontaktade några möbelsnickare, men antingen tackade dom nej eller så sa dom att det kommer att bli väldigt dyrt. Jag kör på måttanpassat på Compactbeds, ska bara provligga i deras show room förstrichardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Ja vi är nöjda, jag brukar sova där ibland med dottern när hon behöver sällskap eller bara vid läggning. Det var väl bäddmadrassen som kändes dyr, men så kan det vara om man ska krångla till detP perra4 skrev:
Håller med om bäddmadrassen, där skulle man kunna köpa en från IKEA och bara sy in, borde inte vara så svårtrichardtenggren skrev:
Har kortat ner två olika resårmadrasser (båda Ikea) på grund av utrymmesskäl. Om man "nöjer" sig med att kapa hela fjärderrader är det inga problem, men det bygger ju på att måtten blir acceptabla.
Så skära borta x antal rader fjädrar, korta ner träramen, och även stålramen som håller fjädrarna är vad som krävs. Överskottstyget sträcks efter och häftas om på undersidan.
Böket är snarare att få till bäddmadrassen på ett bra sätt.
Så skära borta x antal rader fjädrar, korta ner träramen, och även stålramen som håller fjädrarna är vad som krävs. Överskottstyget sträcks efter och häftas om på undersidan.
Härligt att höra att det går och att någon faktiskt har gjort det! Hur gjorde du med stålramen som håller fjädrarna på plats, antar att man måste kapa den och sen löda/svetsa ihop den igen? Vet du ungefär diametern på en fjäderrad? Jag ska ju gå från 200 till 195 på längden och 120 till 100 på bredden. Har du några bilder?D DejvidK skrev:Har kortat ner två olika resårmadrasser (båda Ikea) på grund av utrymmesskäl. Om man "nöjer" sig med att kapa hela fjärderrader är det inga problem, men det bygger ju på att måtten blir acceptabla.
Jaha, jag trodde att bäddmadrassen var det lätta och att bara klippa av det vadderade materialet och sen sy in "överkastet" som blev över
D DejvidK skrev:Har kortat ner två olika resårmadrasser (båda Ikea) på grund av utrymmesskäl. Om man "nöjer" sig med att kapa hela fjärderrader är det inga problem, men det bygger ju på att måtten blir acceptabla.
Jag har kapat ett antal bäddmadrasser och skumgummimadrasser. Skulle säga enkelt. Klipp upp änden, kapa innermadrass, sy ihop med stark maskin. De gånger jag ansträngt mig har det inte ens synts efteråt.P perra4 skrev:Härligt att höra att det går och att någon faktiskt har gjort det! Hur gjorde du med stålramen som håller fjädrarna på plats, antar att man måste kapa den och sen löda/svetsa ihop den igen? Vet du ungefär diametern på en fjäderrad? Jag ska ju gå från 200 till 195 på längden och 120 till 100 på bredden. Har du några bilder?
Jaha, jag trodde att bäddmadrassen var det lätta och att bara klippa av det vadderade materialet och sen sy in "överkastet" som blev över
Dessvärre inga bilder. Men vill minnas att jag tog bort två rader i båda fallen då jag var tvungen att komma ner till 190cm, och att det blev perfekt. Men gissar att fjädrarna kan diffa en del i diameter från säng till säng, men i mitt fall verkar de ha legat på ca 5cm.P perra4 skrev:Härligt att höra att det går och att någon faktiskt har gjort det! Hur gjorde du med stålramen som håller fjädrarna på plats, antar att man måste kapa den och sen löda/svetsa ihop den igen? Vet du ungefär diametern på en fjäderrad? Jag ska ju gå från 200 till 195 på längden och 120 till 100 på bredden. Har du några bilder?
Stålramen kapade jag bara av och lade omlott och borrade/nitade ihop. Blir nog ingen större belastning på den skarven och det har hållit så här långt.
Du har säker rätt vad gäller bäddmadrassen, borde faktiskt inte vara så besvärligt att lösa på ett bra sätt
Liknande trådar
-
Varför platsbygga garderob med Ikeas stommar?
Inredning -
"Platsbygga" garderob med Ikea stommar
Möbelsnickeri -
Bygga nya köksstommar till Ikeas Faktum
Kök -
Märke på tvättmaskin av hög kvalitet till bra pris, som ska byggas in i IKEA kök?
Tvättstuga -
Går det att bygga in en kommod (typ Ikea Godmorgon) under ett vägghängt (gammalt) tvättställ?
Badrum