• Sektionsvis illustration av en madrass som visar lager av skum, fjädrar och stödjande ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt går ju men jag skulle avråda dig från att försöka.
Du måste demontera varenda del av madrassen för att anpassa måtten på delarna och sedan försöka få ihop det igen.

Bästa svaret

richardtenggren
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi köpte säng från Compactbeds för att få en mindre säng till vår treåring, då hon inte har allt för stort rum och en fullstor kändes onödig. Ska du ha exakt de måtten du skriver blir det lite dyrare, men annars har de ju sina standardmått.

[länk]
Tack, det var ett väldigt bra förslag. Jag kontaktade några möbelsnickare, men antingen tackade dom nej eller så sa dom att det kommer att bli väldigt dyrt. Jag kör på måttanpassat på Compactbeds, ska bara provligga i deras show room först

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
P perra4 skrev:
Tack, det var ett väldigt bra förslag. Jag kontaktade några möbelsnickare, men antingen tackade dom nej eller så sa dom att det kommer att bli väldigt dyrt. Jag kör på måttanpassat på Compactbeds, ska bara provligga i deras show room först
Ja vi är nöjda, jag brukar sova där ibland med dottern när hon behöver sällskap eller bara vid läggning. Det var väl bäddmadrassen som kändes dyr, men så kan det vara om man ska krångla till det :p

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja vi är nöjda, jag brukar sova där ibland med dottern när hon behöver sällskap eller bara vid läggning. Det var väl bäddmadrassen som kändes dyr, men så kan det vara om man ska krångla till det :p
Håller med om bäddmadrassen, där skulle man kunna köpa en från IKEA och bara sy in, borde inte vara så svårt

Har kortat ner två olika resårmadrasser (båda Ikea) på grund av utrymmesskäl. Om man "nöjer" sig med att kapa hela fjärderrader är det inga problem, men det bygger ju på att måtten blir acceptabla.

Så skära borta x antal rader fjädrar, korta ner träramen, och även stålramen som håller fjädrarna är vad som krävs. Överskottstyget sträcks efter och häftas om på undersidan.

Böket är snarare att få till bäddmadrassen på ett bra sätt.

D DejvidK skrev:
Har kortat ner två olika resårmadrasser (båda Ikea) på grund av utrymmesskäl. Om man "nöjer" sig med att kapa hela fjärderrader är det inga problem, men det bygger ju på att måtten blir acceptabla.

Så skära borta x antal rader fjädrar, korta ner träramen, och även stålramen som håller fjädrarna är vad som krävs. Överskottstyget sträcks efter och häftas om på undersidan.

Härligt att höra att det går och att någon faktiskt har gjort det! Hur gjorde du med stålramen som håller fjädrarna på plats, antar att man måste kapa den och sen löda/svetsa ihop den igen? Vet du ungefär diametern på en fjäderrad? Jag ska ju gå från 200 till 195 på längden och 120 till 100 på bredden. Har du några bilder?

Jaha, jag trodde att bäddmadrassen var det lätta och att bara klippa av det vadderade materialet och sen sy in "överkastet" som blev över
D DejvidK skrev:

P perra4 skrev:
Härligt att höra att det går och att någon faktiskt har gjort det! Hur gjorde du med stålramen som håller fjädrarna på plats, antar att man måste kapa den och sen löda/svetsa ihop den igen? Vet du ungefär diametern på en fjäderrad? Jag ska ju gå från 200 till 195 på längden och 120 till 100 på bredden. Har du några bilder?

Jaha, jag trodde att bäddmadrassen var det lätta och att bara klippa av det vadderade materialet och sen sy in "överkastet" som blev över
Jag har kapat ett antal bäddmadrasser och skumgummimadrasser. Skulle säga enkelt. Klipp upp änden, kapa innermadrass, sy ihop med stark maskin. De gånger jag ansträngt mig har det inte ens synts efteråt.

P perra4 skrev:

Dessvärre inga bilder. Men vill minnas att jag tog bort två rader i båda fallen då jag var tvungen att komma ner till 190cm, och att det blev perfekt. Men gissar att fjädrarna kan diffa en del i diameter från säng till säng, men i mitt fall verkar de ha legat på ca 5cm.

Stålramen kapade jag bara av och lade omlott och borrade/nitade ihop. Blir nog ingen större belastning på den skarven och det har hållit så här långt.

Du har säker rätt vad gäller bäddmadrassen, borde faktiskt inte vara så besvärligt att lösa på ett bra sätt :)

• Gilla
perra4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.