Hej! Jag har en usel köksingång på mitt lilla hus byggt 1908. Vill riva ner den och bygga en ny större ingång. Problemet jag funderar över är att den nya byggnaden skulle hamna över en grävd stensatt brunn, som ligger precis i kanten på den gamla ingången. (Grunden ligger en smula på brunnens ena kant) Vad gör jag? Fyller igen? Låter brunnen vara kvar och har lucka i golvet!?
Undrar också om jag kan göra den nya grunden parallellt med den gamla källarväggen som finns under boningshuset. Alltså - källare under boningshus men bara torpargrund på nya tillbygget/köksingången. Tacksam för svar.
Maggis57
Undrar också om jag kan göra den nya grunden parallellt med den gamla källarväggen som finns under boningshuset. Alltså - källare under boningshus men bara torpargrund på nya tillbygget/köksingången. Tacksam för svar.
Maggis57
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 408 inlägg
Du skriver inte om brunnen är vattenfylld eller ej.
Om du ska bygga över brunnen så gäller det att tillbyggnadens grundkonstruktion är så konstruerad att den. trä självbärande över brunnen eftersom den ju inte är gjord för att bära vikten av en byggnad. Även om du fyller igen brunnen så är ju bärigheten inte helt säkerställd.
Det gäller ju också att ta hänsyn till fuktproblematiken om det står vatten nere i brunnen. Även om du fyller igen så kommer det ju att vara vätska i bottenn.
Jag tycker du ska ta detta med en konstruktör som ändå behöver se över resten av konstruktionen i tillbyggnaden.
Om du ska bygga över brunnen så gäller det att tillbyggnadens grundkonstruktion är så konstruerad att den. trä självbärande över brunnen eftersom den ju inte är gjord för att bära vikten av en byggnad. Även om du fyller igen brunnen så är ju bärigheten inte helt säkerställd.
Det gäller ju också att ta hänsyn till fuktproblematiken om det står vatten nere i brunnen. Även om du fyller igen så kommer det ju att vara vätska i bottenn.
Jag tycker du ska ta detta med en konstruktör som ändå behöver se över resten av konstruktionen i tillbyggnaden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dags för utbyggnad av vår villa, behöver tips på bra byggare
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga en liten spritbrännare - behöver bränsle
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bygga bastu, renovering tvättstuga
Bastu -
Fylla igen gammal brunn eller bygga över?
Grund & Markarbeten -
inspirerande tråd på youtube hur en kvinna kan bygga själv o renovera
Byggmaterial & Byggteknik