Hej!
vi har en liten gård som vi saknar vettig uppvärmning till. Vi funderar på att ha vedeldning. Totalt är det ca 370 kvm i fyra olika byggnader som ska värmas upp, varav två bostadshus på 180 resp 70 kvm.
Våra hus är dåligt isolerade och har dragiga fönster (nej, vi tänker inte byta fönster eller tilläggsisolera pga. byggnadsvårdsnördar så den diskussionen kan vi droppa direkt ;) ).

Läs gärna nedan resonemang/uträkning och kom med synpunkter:
Vi har räknat med 12 liter ackumulatortanksvolym per kvm, så vi behöver acktank/tankar på 4,5kubik.
För att värma detta behöver vi en panna på 4500/16= 281 liters vedmagasin.
Vi vill göra ett inlägg per dag som mest.
Vi vill kunna lyfta in 1-2 kubikmeter ved med traktorn. Behöver man dra pallen kanske man kan använda pallyft. Eller blir det för tungt kanske? Kanske får rikta in oss på halvfyllda vedsäckar som står på en pall, då blir det inte riktigt lika tungt.
jag vill gärna elda för varmvatten på sommaren, men vill inte ha hela huset tokvarmt. Jag kan INGET om teknik (min gubbe är lite mer intresserad, tack och lov), så jag undrar om man måste ha en separat acktank för varmvatten, eller hur gör man?
Vilken panna rekommenderar ni? Ser flera som pratar varmt om Baxi. Men om jag fattat rätt så har deras största panna, den med 50kw, inte tillräckligt stort vedmagasin för vår acktank och vår önskan att bara göra ett inlägg?

Utrymmet vi tänkte bygga pannrum i är ca 3*7 meter. Blir det på tok för litet? Förslag till planlösning?
Vilken panna ska vi välja?
Hur mycket ska acktanken isoleras?
Ska vi ha en platsbyggd tank?
tips på fabrikat på port, tillräckligt stor för att böka en pall med ved med traktorn?
Vilken kulvert ska vi ha? Kommer vara ca 40 meter kulvert till vardera husen.

Vi har en vedmaskin och har en del träd på gården som ska tas ner. det räcker ett par år, och sen får vi köpa "vedråvara" i grannskapet.

Nåt annat vi ska tänka på`?

Var i landet ligger huset?
Bor själv i Halland.
Har 4,7m3 tank, Baxi 50KW.
Boningshus 160m2( 21.5 grader)Garage 120m2,(18 grader), sadelkammare 20m2(15 grader)
Eldar varanannan dag 2-3 ilägg vid eldning.
Jätteskillnad på vilket sort du eldar..så Björk, Bok, Ek är grymt att elda med.
Du kan inte få för mkt tankvolym..
Skulle rekommendera er 5-8m3.
Om ni ska köpa ny panna.. titta på
ETA, Fröling med lambda och spaksotning.
Min Baxi lämnar 50 KW i 2 veckor sedan får man sota den. Hade önskat spaksotning...

Köpte själv en begagnad Baxi för 12Tkr.. begagnade tankar på blocket finns det gott om.

Kopplat mina i serie. Solfångare på 24m2 värmer 1500 liter.. Gött att slippa elda på sommaren...Förbered med uttag/kran eller slinga i tanken.. Går att hitta begagnade solfångare för 10-15tkr... inkl tank/styrning.

Sätt in 3m port vid pannrummet. Och sedan drar du veden med palldragare intill pannan. Funkar kanon. Har ca 6-8st 1.5m3 säckar i mitt pannrum.

1 ilägg kommer du inte klara men ngn vanlig 50-60 KW pannan. Ja på sommaren för VV funkar det.

Har 32mm pex kulvertar.
Valde själv satsladning till Garaget. Funkar bra. Har en 500 liters tank där med VVB.

Byggt allt själv. Med hjälp av forum mm

Redigerat:
Glöm inte nätverk till pannrummet. 2020 är det en självklarhet enl mig. Mycket bra att kunna avläsa rökgastempemperaturen på distans för att veta när det är dags att göra ett nytt inlägg. Använder själv e-logger

• Gilla
Carolinska
  • Laddar…
Angående VV. Så kan man köra med VVC, men VVC är förknippat med förluster i kulverten och kommer att dra ur värme ur tankarna enl mig.
Har själv en hembygd kulvert med 3 isolerade slangar och en 50liters VVB i Huset. Fördelen är att om ackumulatortanken skulle vara tom, då har du ända 50 liter 60 gradigt vatten att duscha i.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Dra 1-1,5m3 ved med pallkärra är inga problem. 2 blir nog onödigt skrymmande men funkar viktmässigt.
Jag drar 0,5-1,5 och drar hellre 2små än en stor men då ska jag åka hiss till källarvåningen också. Har haft för långa pall, det blir krångligt. Bäst att hålla sig inom pallgafflarnas längd. Då har man marginal för omtag vid trösklar, kablar och sånna hinder.

Stor tank är bra. Ännu större tank är ännu bättre. Den kan inte bli för stor.

• Gilla
Carolinska
  • Laddar…
Tack för svar! Testar att svara direkt i ditt meddelande, är nu här så jag vet inte hur bra det kommer funka

emwgrni emwgrni skrev:
Var i landet ligger huset?

Uppland

Bor själv i Halland.
Har 4,7m3 tank, Baxi 50KW.
Boningshus 160m2( 21.5 grader)Garage 120m2,(18 grader), sadelkammare 20m2(15 grader)
Eldar varanannan dag 2-3 ilägg vid eldning.
Jätteskillnad på vilket sort du eldar..så Björk, Bok, Ek är grymt att elda med.
Du kan inte få för mkt tankvolym..
Skulle rekommendera er 5-8m3.

Vad vinner man på större tankvolym, är det att elda mer sällan? Finns det nån annan fördel, som jag kanske inte tänker på? Men det inte en kostandsfråga också, eftersom vi envisas med att ha en panna som klarar att värma allt på bara ett inlägg?

Om ni ska köpa ny panna.. titta på
ETA, Fröling med lambda och spaksotning.
Min Baxi lämnar 50 KW i 2 veckor sedan får man sota den. Hade önskat spaksotning...

Ah, bra tips. Är Hargassner också bra?

Köpte själv en begagnad Baxi för 12Tkr.. begagnade tankar på blocket finns det gott om.

Låter som en kanonväbra affär!

Kopplat mina i serie. Solfångare på 24m2 värmer 1500 liter.. Gött att slippa elda på sommaren...Förbered med uttag/kran eller slinga i tanken.. Går att hitta begagnade solfångare för 10-15tkr... inkl tank/styrning.

Sätt in 3m port vid pannrummet. Och sedan drar du veden med palldragare intill pannan. Funkar kanon. Har ca 6-8st 1.5m3 säckar i mitt pannrum.
Menar du 3 m bred port?

1 ilägg kommer du inte klara men ngn vanlig 50-60 KW pannan. Ja på sommaren för VV funkar det.

Har 32mm pex kulvertar.
Valde själv satsladning till Garaget. Funkar bra. Har en 500 liters tank där med VVB.
Satsladdning får jag googla

Byggt allt själv. Med hjälp av forum mm

emwgrni emwgrni skrev:
Glöm inte nätverk till pannrummet. 2020 är det en självklarhet enl mig. Mycket bra att kunna avläsa rökgastempemperaturen på distans för att veta när det är dags att göra ett nytt inlägg. Använder själv e-logger
Tack, det måste vi ha. Tack också för tips på app!

B Bjober skrev:
Dra 1-1,5m3 ved med pallkärra är inga problem. 2 blir nog onödigt skrymmande men funkar viktmässigt.
Jag drar 0,5-1,5 och drar hellre 2små än en stor men då ska jag åka hiss till källarvåningen också. Har haft för långa pall, det blir krångligt. Bäst att hålla sig inom pallgafflarnas längd. Då har man marginal för omtag vid trösklar, kablar och sånna hinder.

Stor tank är bra. Ännu större tank är ännu bättre. Den kan inte bli för stor.
Hmm, funderar på det här med tankvolym. Jag tänker att den kan bli för stor i förhållande till pannans effekt o hur länge man vill hålla på o elda? Eller menar ni kanske att det inte skiljer så. Mkt i pris mellan en 70kw panna o en 100kw som klarar mkt större volym?

C Carolinska skrev:
Hmm, funderar på det här med tankvolym. Jag tänker att den kan bli för stor i förhållande till pannans effekt o hur länge man vill hålla på o elda? Eller menar ni kanske att det inte skiljer så. Mkt i pris mellan en 70kw panna o en 100kw som klarar mkt större volym?
Här gör många en tanke vurpa.

Du behöver inte ladda tanken full om du inte har tid.
När du har tid så laddar du tanken full.

En stor tank läcker inte mer värme än en mindre om den uppvärmda vattenmängden i tanken är lika.
Tanken skiktar sig och laddas uppifrån

Det finns ingen fördel av att ha en liten tank förutom för plånboken vid inköpet.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
C Carolinska skrev:
Man laddar hett vatten i toppen på tanken. Säg att du kan värma 1/3e del av tanken på en brasa. Då ligger detta heta vatten i tankens övre del, det kommer aldrig blanda sig med det kalla vattnet i nedre delen på tanken. Du har precis lika mycket hett vatten som i en full liten tank. Skillnaden är att du, om du vill, kan elda 2 brasor till i din stora tank. Praktiskt att kunna elda när man har tid och lust och inte passa tiden som en liten tank kräver.
Du måste inte ha en stor panna till en stor tank. Att ladda om en panna kräver inte mycket arbete, det brukar tända om själv även fast det brunnit ut för flera timmar sedan.

• Gilla
Carolinska
  • Laddar…
Ja och sen så är det ju pannan som sköter eldandet, inte du. De 4-5-6 timmar det tar att elda ur en laddning är ju inget man står å väntar på direkt. 15min uppstart på eftermiddan, 5min kasta in en laddning till kvällen och 5min på morgonen. Sen får du ledigt flera dagar.....Då kan man hugga ved ;)

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Tack för fina o klargörande svar om tankvolym, nu fattar jag :)!

Är ni alltid hemma vintertid? Har man vedeldning så är det inte kul att använda elpatron om man är borta.. Har själv grannar som eldar åt oss när vi är iväg på vintersemester.

ska ni göra jobbet själva eller ta in hantverkare för detta? Ta in offerter är ett tips.

3m port är typ 3x3m då kan du köra in med traktor/lastmaskin och sätta pallarna med ved direkt på golvet för att slippa hoppa ut och flytta pallarna efter pall..

Har ni undersökt möjlighet med flis? Verkar otroligt smidigt. ETA mm

• Gilla
Carolinska
  • Laddar…
Vi har 5+1m3 på en 36kw panna. Värmer 300+80+ tillfällig värme i verkstad. Det är för liten effekt. Måste elda minst ett par ilägg för att få riktigt varmt och nästan varje dag på vinterhalvåret. Solfångare på taket gör det smidigt på sommarhalvåret.

• Gilla
Carolinska
  • Laddar…
Man har vvb i en tank med avstängning till övriga tankarna. Då kan man eldar på sommaren för vv behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.