Tänkte bygga så enkelt och billigt jag kan..en liten friggebod på 20-30 kvm..

Fråga..

Om man tar tunna spånskivor/plywood men satsar på tjock isolering?

Vad är det ultimata ratiot? dvs hur tjockt trä vs tjocklek på isolering?


//the rookie:cool:
 
Jag har plywood på baksidan av hönshuset (brädorna tog slut och vintern var antågande) och det släpper igenom mer fukt /regn än sidorna med brädor. Och då har jag ändå tjärat huset. Jag personligen skulle inte bygga ett isolerat hus med skivor som ytterpanel, men jag är lekman.
 
  • Gilla
martinch
  • Laddar…
Låter lite konstigt.

Om syftet bara är att använda skivor istället för panel, så borde du kunna ta tunnaste plywood du får tag på. Tror at det finns 2mm. Men den skall ju tåla vatten också... men oljehärdad masonit på 3mm borde väl fungera.
 
  • Gilla
martinch
  • Laddar…
Masonit med faluröd färg på var ju vanligt på enklare byggen tidigare och verkar hålla helt ok också men är inte så snyggt.
 
  • Gilla
martinch
  • Laddar…
Massonit. .. ska kolla upp det..

Varför ska man ta de tunnaste skivorna på 2 mm å inte tjockare? Läste om någon som byggt hela huset i plywood. . Men skrev att de krävde underhåll.. med olja eller nått..

vilket annat skivmaterial tipsar ni om som håller?
 
Hmm.. låter ju inte så bra.. men då kanske det skulle förstöra isoleringen om den släpper igenom vatten...
 
Ja det där är inspirerande. . Men han skriver att den kräver en del underhåll... mmm .. allt kräver väl underhåll .. men de klart om det blir blött osv så påverkar det huset mer om det är tunt material. .som kan böjas lätt..

Har inte hittat någon annan på nätet som byggt med plywood .. skumt. .
 
martinch skrev:
..en liten friggebod på 20-30 kvm..
Inte direkt relaterat till din fråga, men en friggebod får vara max 15 m².
 
C
Masonitstuga är ju ett begrepp, det kommer att bli jättebra. Mycket billigare än plywood också.
 
  • Gilla
martinch
  • Laddar…
Hittade en fin memoar som någon skrev om masonitstugor:

"

Oj,oj vad nostalgisk jag blir! Under några somrar i början av 1960-talet tillbringade jag flera somrar på Limön i en sådan masonithydda. Det var tillsammans med min bästis Karin vars föräldrar hade byggt masonithyddan i slutet av 1940-talet och tillbringat varje sommar där sedan dess. Möbleringen var spartansk, en våningssäng, ett hörnskåp med lite poslin och livsmedel, ett bord som kunde fällas ner när en extrasäng sattes upp och några stolar. För att hålla värmen fanns en liten flyttbar fotogenkamin. Hyddan var helt oisolerad och stundom var det nattetid både kallt och fuktigt.
Längs ena långsidan på huset fanns en "altan" med en väggfast bänk och dito bord. På altanen fanns också en liten kökshörna med gasolspis där man lagade mat och diskade. Färsk mat placerades i en plåtklädd grop i marken med lock som kunde fällas upp. Jag minns att det höll sig kallt i plåtgropen. Allt skulle ju släpas från stan - mat, gas och alla andra förnödenheter. Vatten hämtades i en pump ganska långt från hyddan. Det fanns ett café och kiosk på ön där vissa saker kunde inhandlas.
Livet levdes spartanskt och enkelt. Karin och jag umgicks ofta med en jämnårig kille som hette Rolf. Han hade båt och i den åkte vi till Bönan eller Furuvik på dans - om det inte var logdans på Limön i logen vid caféet. Karin och jag var trots det enkla livet mycket noga med utseendet och vi var speciellt noga med att måla eyeliner på ögonlocken. Jag minns när vi kom hem från dans, hur ljust det var och hur vi studsade hem på de mjuka stigarna. Nattviolerna doftade starkt. Vi avslutade kvällen med att gå ner till stranden och försökte tvätta bort ögonsminket med kallt havsvatten allt medan Eggegrunds fyr blinkade i fjärran mot oss.
Det var i och med skolavslutningen som folk flyttade ut till hyddorna. Alla kände varandra och vad jag minns så var det många från Brynäs som hade hydda. På ett ställe låg hyddorna väldigt tätt och där var det alltid rop och skratt när man passerade efter att ha hämtat vatten ur pumpen. I många hyddor var det mycket pyntat med blommor och trädgårdsmöbler. Min kompis Karin visste vad alla hette.
Senast jag var på Limön var 1975 och jag kan föreställa mig att mycket har förändrats sedan dess.
Ann-Marie B
31 augusti 2011 20:21 "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.