Hej, Jag håller på att bygga en platsbyggd bokhylla av mdf skivor. Detta är mitt första bygge. Jag har förborrat och satt ihop med trälim och skruv. Dock vet jag inte hur man fäster två kortsidor mot varandra. Ska man använda träplugg? Förlåt för min dumma fråga men är en nybörjare från grunden. Obs! Lånad bild för demonstration
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Jag byggde en hylla i vintras i mdf och hade samma fundering.
Löste det på sättet som synes i bilden, dvs ha en stödjande skiva under och över. Det gjorde att mittdelen blir betydligt tjockare och jag fick spackla/ slipa innan jag målade den.
Absolut merjobb,, men det var den lösning jag kom på då
Nyfiken på mer svar i denna tråd så kan jag förfina inför nästa hylla
Löste det på sättet som synes i bilden, dvs ha en stödjande skiva under och över. Det gjorde att mittdelen blir betydligt tjockare och jag fick spackla/ slipa innan jag målade den.
Absolut merjobb,, men det var den lösning jag kom på då
Nyfiken på mer svar i denna tråd så kan jag förfina inför nästa hylla
På bilden ser det ut som den vita hyllan har lösa hyllplan, så ett allternativ i det fallet är ju att plocka bort hyllplanet och skruva från vita skåpet och sedan lägga tillbaka hyllplanet, men det går ju t.ex. inte att göra samma upptill i bilden.A Aniia skrev:Hej, Jag håller på att bygga en platsbyggd bokhylla av mdf skivor. Detta är mitt första bygge. Jag har förborrat och satt ihop med trälim och skruv. Dock vet jag inte hur man fäster två kortsidor mot varandra. Ska man använda träplugg? Förlåt för min dumma fråga men är en nybörjare från grunden. Obs! Lånad bild för demonstration
Jag skulle pluggat ifall du inte vill ha någon synlig infästning. Pocket holes är ju ett allternativ men det brukar inte rekommenderas i mdf.
Produkter som diskuteras i tråden