11 237 läst · 11 svar
11k läst
11 svar
Bygga med GÖTENEHUS vs. FISKARHEDENVILLAN?
Hej,
Vi har bestämt oss för att bygga nytt sluttningshus på en tomt som vi äger i området.
Har surfat runt lite för att hitta ett snyggt souterränghus / sluttningshus. I dagsläget har vi två aktuella - Götenheus resp Fiskarhedenvillan. Vet dock ej vilket företag som är bäst rent kvalitetsmässigt?
Villa Berguven från Fiskarhedevillan
Har träffat två representanter / säljare än så länge.
Först av allt föll vi för villa Berguven från Fiskharhedenvillan. När jag ringde fick jag prisindikation på runt 2.600.000 SEK från säljaren. Men seddan visade det sig vara utan golv, värmepanna etc, etc, etc. Priset jag fick sedan, utan några tillväl än - blev sedan 3.300.000 + ev tillvaal. Att grunden tillkom och är svår att prissätta vet vi eftersom det är en sluttningstomt vilket verkar vara svårbedömt.
Men sådant här gör att jag lackar ur, känns inte riktigt seriöst. Då kunde han väl gett oss indikationen 3.3 + grund + tillval redan från början????
Nåväl, huset vi funderar på är Berguven.
http://www.fiskarhedenvillan.se/sv/vara_hus/Sluttningshus/Berguven/
Villa Solvik från Götenhus
Men idag har jag så träffat Götenehus och jag måste säga att det känns en bra bit mer seriöst. Där har jag än så länge ej fått någon prisuppgift eftersom han ej vill låsa sig till en prisindikation innan grundläggaren varit där och gett pris på grunden. Men utrustningsnivån är ju betydligt högre redan från start, så där kanske man inte behöver så mkt tillval utan kan klara sig en bra bit på väg på deras standard.
Huset vi funderar på där är Solvik i träpanel.
http://www.gotenehus.se/hus-villa/solvik.html
Har du någon erfaranehet av företagen ovan?
Är Götene bättre än Fiskarheden?
Vilket hus tycker du är mest prisvärt av dessa två helt skilda hustyper?
Fördelar / Nackdelar att tänka på för oss noviser inom husbyggeriet?
Tacksam för många svar, då frågorna och funderingarna snurrar för närvarande.
Vi har bestämt oss för att bygga nytt sluttningshus på en tomt som vi äger i området.
Har surfat runt lite för att hitta ett snyggt souterränghus / sluttningshus. I dagsläget har vi två aktuella - Götenheus resp Fiskarhedenvillan. Vet dock ej vilket företag som är bäst rent kvalitetsmässigt?
Villa Berguven från Fiskarhedevillan
Har träffat två representanter / säljare än så länge.
Först av allt föll vi för villa Berguven från Fiskharhedenvillan. När jag ringde fick jag prisindikation på runt 2.600.000 SEK från säljaren. Men seddan visade det sig vara utan golv, värmepanna etc, etc, etc. Priset jag fick sedan, utan några tillväl än - blev sedan 3.300.000 + ev tillvaal. Att grunden tillkom och är svår att prissätta vet vi eftersom det är en sluttningstomt vilket verkar vara svårbedömt.
Men sådant här gör att jag lackar ur, känns inte riktigt seriöst. Då kunde han väl gett oss indikationen 3.3 + grund + tillval redan från början????
Nåväl, huset vi funderar på är Berguven.
http://www.fiskarhedenvillan.se/sv/vara_hus/Sluttningshus/Berguven/
Villa Solvik från Götenhus
Men idag har jag så träffat Götenehus och jag måste säga att det känns en bra bit mer seriöst. Där har jag än så länge ej fått någon prisuppgift eftersom han ej vill låsa sig till en prisindikation innan grundläggaren varit där och gett pris på grunden. Men utrustningsnivån är ju betydligt högre redan från start, så där kanske man inte behöver så mkt tillval utan kan klara sig en bra bit på väg på deras standard.
Huset vi funderar på där är Solvik i träpanel.
http://www.gotenehus.se/hus-villa/solvik.html
Har du någon erfaranehet av företagen ovan?
Är Götene bättre än Fiskarheden?
Vilket hus tycker du är mest prisvärt av dessa två helt skilda hustyper?
Fördelar / Nackdelar att tänka på för oss noviser inom husbyggeriet?
Tacksam för många svar, då frågorna och funderingarna snurrar för närvarande.
Redigerat:
Gå mycket på känslan i ett första steg. Jag ringde och mailade en tillverkare men redan i ett inledande skede så märkte jag hur svårt det var att få tag på de. Kan tänka mig hur förbannad jag skulle bli om det var något kritiskt under byggets gång jag behövde svar på.
När du hittar någon som du får bra kontakt med samt är övertydlig vad som ingår eller inte så är det bara att slå till. Dock bör du ha gjort lite annan efterforskning först också så som ekonomi, referenser m.m.
När du hittar någon som du får bra kontakt med samt är övertydlig vad som ingår eller inte så är det bara att slå till. Dock bör du ha gjort lite annan efterforskning först också så som ekonomi, referenser m.m.
Tack - vi har diskuterat nu ikväll. Det lutar i dagsläget mer åt Götenehus, men vi får se. Dock verkade mer "ingå från början" i deras kalkyler än från Fiskarhedens produktionskalkyl.
Någon härinne med erfarenheter från antingen Götenehus eller Fiskarheden?
Någon härinne med erfarenheter från antingen Götenehus eller Fiskarheden?
Fördelen med Göteehus är att de bygger med totalentreprenad vilket Fiskarhedenvillan sällan gör. Du får alltså en part som är ansvarig för HELA huset.
Du borde redan nu kunna få pris på vad huset kostar med allt ovan grund.
Du borde redan nu kunna få pris på vad huset kostar med allt ovan grund.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Har byggt Hjuvik med Götene och det är vi supernöjda med. Sluttningshus och vilken modell beror ju oftast på tomten som styr mycket i valet. Vi har inte återfyllt bakom huset, så vi har 100m2 trädäck och ett utrymme mellan det ursprängda berget och huset. Jag föreslår att ni tittar på Hjuvik också, men med modifieringen att bara ha 8 graders taklutning, denna taklutning passar ju även Solvik. Huset ser lite nättare och modernare med lite mindre taklutning.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Svaret på din fråga om Myresjö, är den att deras design vid första anblickaen är mycket tilltalande, men dock är det lite enklare lösningar om man går på djupet. Myresjö är inga dåliga hus, men når inte ända fram till Götenehus. Dock ska tilläggas att Götenehus är aningen dyrare så man får vad man betalar för. Ska ni bygga sluttningshus så kolla extra noga vad markarbetet kostar, Götene i vårt område har en riktigt bra markentreprenör med helt klart rätt pris. Många blir besvikna på priset när markfakturan kommer, med Götene fast pris och i lågt. Några hundra tusen billigare mark, gör att skillnaden inte är stor , kanske något billigare med Götene i slutändan.
Hej!
Vi bygger med Götenehus på delad entreprenad. Våra erfarenheter av Götenehus är att i våra kontakter med huvudkontoret har det inte varit några problem, de har fixat och svarat snabbt på frågor, både på mail och telefon. Trevliga också att ha att göra med. Det var några konstruktionsmissar på husstommen men det har Götenehus stått för att det byggts om på plats. Huset i sig känns gediget. Snickarna har saknat lite detaljritningar på några moment, men de har kunnat ringa direkt till konstruktören och fått svar på det mesta. (Det är ett etagehus och det byggs kanske inte så många sådana.)
Däremot är vi rätt så besvikna på säljaren som inte gjort många rätt, det började med fel bilagor i köpeavtalet och ett avrop som jag fick sitta och korrigera per telefon med huvudkontoret osv osv. Vi har i princip inget förtroende för honom och har nästan ingen kontakt med honom mer än att vi reklamerar ev leveransskador och missar till honom. T ex så skulle vi tydligen tillsammans gått igenom och signerat ett stomresningsprotokoll senast 5 dagar efter leverans. Det hittade vi nu när vi tog rätt på en massa ritningar i huset, vi visste inte om det innan... En sak har vi honom att tacka för och det är husmodellen som han fiskade fram någonstans i från och som passade oss och tomten perfekt. Modellen finns inte i katalogen men på vår blogg om du är nyfiken.
Jag tror att varje hus blir vad hantverkarna gör det till, så se till att skaffa referenser på alla hantverkare innan ni bestämmer er. Lycka till!
Vi bygger med Götenehus på delad entreprenad. Våra erfarenheter av Götenehus är att i våra kontakter med huvudkontoret har det inte varit några problem, de har fixat och svarat snabbt på frågor, både på mail och telefon. Trevliga också att ha att göra med. Det var några konstruktionsmissar på husstommen men det har Götenehus stått för att det byggts om på plats. Huset i sig känns gediget. Snickarna har saknat lite detaljritningar på några moment, men de har kunnat ringa direkt till konstruktören och fått svar på det mesta. (Det är ett etagehus och det byggs kanske inte så många sådana.)
Däremot är vi rätt så besvikna på säljaren som inte gjort många rätt, det började med fel bilagor i köpeavtalet och ett avrop som jag fick sitta och korrigera per telefon med huvudkontoret osv osv. Vi har i princip inget förtroende för honom och har nästan ingen kontakt med honom mer än att vi reklamerar ev leveransskador och missar till honom. T ex så skulle vi tydligen tillsammans gått igenom och signerat ett stomresningsprotokoll senast 5 dagar efter leverans. Det hittade vi nu när vi tog rätt på en massa ritningar i huset, vi visste inte om det innan... En sak har vi honom att tacka för och det är husmodellen som han fiskade fram någonstans i från och som passade oss och tomten perfekt. Modellen finns inte i katalogen men på vår blogg om du är nyfiken.
Jag tror att varje hus blir vad hantverkarna gör det till, så se till att skaffa referenser på alla hantverkare innan ni bestämmer er. Lycka till!
TorOdd - var precis in på er blogg o kika. Vilket mysigt hus!
Sitter här just nu och kikar på olika alternativ, men återkommer hela tiden till Solvik - det har liksom blivit "standarden" vi jmf de andra husskisserna med...
Finns det någon här inne som sett Solvik IRL eller byggt det möjligtvis.
Maken ber oxå om att få feedback om hur prisbilden/produktionskalkylen vs. verkligt utfall har stämt med Götenehus.
Känns faktiskt mer och mer som vi är inne på Götenehus nu faktist! Hmmm
Sitter här just nu och kikar på olika alternativ, men återkommer hela tiden till Solvik - det har liksom blivit "standarden" vi jmf de andra husskisserna med...
Finns det någon här inne som sett Solvik IRL eller byggt det möjligtvis.
Maken ber oxå om att få feedback om hur prisbilden/produktionskalkylen vs. verkligt utfall har stämt med Götenehus.
Känns faktiskt mer och mer som vi är inne på Götenehus nu faktist! Hmmm
Vi ska bygga med Fiskarheden, fast inte ett sluttningshus och det passar oss väldigt bra eftersom att vi kommer att göra mycket själva. Man kan också pressa priset genom att inte ta allt genom dom utan ta in egna offertar istället.
Om man vill ha ett bygge med mindre eget ansvar så tror jag att Götenehus passar bättre, min svägerska har arbetat där och de flesta här på forumet är nog överrens om att de bygger bra hus. Har en kollega som bygger med dom nu också som verkar väldigt nöjd.
Om man vill ha ett bygge med mindre eget ansvar så tror jag att Götenehus passar bättre, min svägerska har arbetat där och de flesta här på forumet är nog överrens om att de bygger bra hus. Har en kollega som bygger med dom nu också som verkar väldigt nöjd.