2 713 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Bygga maskinhall/verkstad - Diffusionsspärr eller ej?
Hoppas kunna få kloka svar av er medlemmar om mitt garage/maskinhall.
Ska äntligen göra färdigt den del i garaget som kommer att fungera som verkstad men är osäker om jag skall använda diffusionsspärr eller inte.
Garaget är ca 77 kvm 3.8m takhöjd och är uppbyggt enligt följande:
Grunden - Oisolerad betongplatta med en hög sockel (0.8m) lecablock 190mm oisolerade.
Stomme utifrån - 22mm panel, spikläkt, vindpapp, liggande 45x45, stående 45x95. Kommer eventuellt även lägga ytterligare en 45x45 som installationskikt utanpå diffusionsspärren.
Tanken är att jag skall isolera väggarna med 45,95 och 45. Inser att jag kommer ha en stor köldbrygga i min höga sockel men väljer denna uppbyggnad för att väggen skall liva med 190 blocken och därmed kunna släppa ner gipsen en bit ner på väggen invändigt. Taket blir 220 isolering då det är vad som ryms i takstolen och mest värme sticker iväg uppåt.
Spelar det någon roll om jag skippar yttersta lagret 45 isolering och lämnar den som luftspalt och istället isolerar den inre installationsskiktet?
Lokalen kommer värmas upp sporadiskt med en dieselvärmare endast när man kommer vara där dvs viss tid kommer den stå ouppvärmd. Ventilationen kommer att vara självdragsventilation, rätt eller fel?
Blev många frågor nu men den stora jag behöver ha svar på snarast är om jag skall använda diffusionsspärr i tak och väggar eller ej?
Tack på förhand!
Ska äntligen göra färdigt den del i garaget som kommer att fungera som verkstad men är osäker om jag skall använda diffusionsspärr eller inte.
Garaget är ca 77 kvm 3.8m takhöjd och är uppbyggt enligt följande:
Grunden - Oisolerad betongplatta med en hög sockel (0.8m) lecablock 190mm oisolerade.
Stomme utifrån - 22mm panel, spikläkt, vindpapp, liggande 45x45, stående 45x95. Kommer eventuellt även lägga ytterligare en 45x45 som installationskikt utanpå diffusionsspärren.
Tanken är att jag skall isolera väggarna med 45,95 och 45. Inser att jag kommer ha en stor köldbrygga i min höga sockel men väljer denna uppbyggnad för att väggen skall liva med 190 blocken och därmed kunna släppa ner gipsen en bit ner på väggen invändigt. Taket blir 220 isolering då det är vad som ryms i takstolen och mest värme sticker iväg uppåt.
Spelar det någon roll om jag skippar yttersta lagret 45 isolering och lämnar den som luftspalt och istället isolerar den inre installationsskiktet?
Lokalen kommer värmas upp sporadiskt med en dieselvärmare endast när man kommer vara där dvs viss tid kommer den stå ouppvärmd. Ventilationen kommer att vara självdragsventilation, rätt eller fel?
Blev många frågor nu men den stora jag behöver ha svar på snarast är om jag skall använda diffusionsspärr i tak och väggar eller ej?
Tack på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du ska absolut ha diffspärr. Uppvärmningssituationen kan inte liknas vid sommarstugor som är helt ouppvärmda på vintern. När man använder plastfolie som diffspärr så är det viktigt att den är tät, så det gäller att vara noggrann och undvika genomföringar.
Jasså? Det går emot vad jag har läst.J justusandersson skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men när man har såpass ”lite” isolering (<250mm) och utrymmet inte är uppvärmt året runt trodde jag ångbroms räckte?
Finns det inte risk att fukt försöker ”tränga in” och fastnar vid spärren och kondenserar i väggen när utetemp är högre än inne?
Redigerat:
Oj, jag säger tvärtom. Har själv sett hur det blir droppar på utsidan av plasten då vårsolen värmer på en kallställd byggnad (alltså i isoleringen). Jag hade kört en ångbroms på insidan. Diffspärr bygger på att lokalen alltid är uppvärmd, annars kan det bli helfel....
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Definitivt ingen plast. Du har en hall som många gånger kommer att vara kallare än utetemperaturen. Få fönster (antar jag) och relativt mycket isolering samt en oisolerad platta som kyler. Du kommer garanterat att få kondens på utsidan av plasten hela vårarna. Dessutom så bygger hela idén med diffusionsspärr på att man ska ha ventilation med undertryck, inte självdrag.
Lämna bort plasten.
Lämna bort plasten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I mitt inlägg talar jag inte specifikt om plastfolie. Jag antar att jag har en mer ålderdomlig vokabulär än flertalet på Byggahus forum. I ett sådant här fall med en sporadiskt uppvärmd byggnad finns inget rätt eller fel. Man måste göra en tolkning av situationen. Diffspärrar infördes i början på 1960-talet eftersom man märkte att kondens sänkte mineralullens isoleringsförmåga. Standardisoleringstjocklek var då 100 mm. Diffspärrarna bestod av asfatpapp, vilket snarare motsvarar begreppet ångbroms idag. Plastfolien kom först några år in på 1970-talet. Den situation man vill undvika är att det under längre perioder är varmare ute än inne. Detta inträffar främst under sena vårar och tidiga höstar. Om TS från början vet med sig att verkstaden kommer att vara dåligt uppvärmd då, bör han undvika plastfolie.
Ingen byggnad står och faller med att det finns diffspärr eller inte. Jag har personligen sett fler exempel på skador orsakade av felaktigt placerad plastfolie än tvärtom. Plasten är dessutom lömsk av det skälet att den måste vara tät. Självdragsventilation innebär att nedre delen av byggnaden har undertryck och den övre delen övertryck.
Ingen byggnad står och faller med att det finns diffspärr eller inte. Jag har personligen sett fler exempel på skador orsakade av felaktigt placerad plastfolie än tvärtom. Plasten är dessutom lömsk av det skälet att den måste vara tät. Självdragsventilation innebär att nedre delen av byggnaden har undertryck och den övre delen övertryck.
Tack för era svar!
Blev rekommenderad diffusionsspärr av ”sakkunnig” hos min lokala byggvaruhandeln så skönt att ni bekräftade min egen teori att skippa plasten.
Men det är ingen fara att köra med stenull fortsatt eller måste jag titta åt annat isoleringsmaterial som är 3 gånger dyrare?
Är det ens lönt att lägga såpass ”mycket” isolering i väggarna (ca185mm) när 1/4 del av väggen består av oisolerad lecablock?
Blev rekommenderad diffusionsspärr av ”sakkunnig” hos min lokala byggvaruhandeln så skönt att ni bekräftade min egen teori att skippa plasten.
Men det är ingen fara att köra med stenull fortsatt eller måste jag titta åt annat isoleringsmaterial som är 3 gånger dyrare?
Är det ens lönt att lägga såpass ”mycket” isolering i väggarna (ca185mm) när 1/4 del av väggen består av oisolerad lecablock?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte riktigt rätt att säga att lecablocken är oisolerade. U-värdet på lecablock ligger åtminstonde på 25% av mineralullens. Det kan alltså översättas med ca 50 mm mineralull.
När byggnaden kommer att sporadiskt vara uppvärmd så kan det liknas vid en sommarstugas inneklimat .T Thorn_87 skrev:Tack för era svar!
Blev rekommenderad diffusionsspärr av ”sakkunnig” hos min lokala byggvaruhandeln så skönt att ni bekräftade min egen teori att skippa plasten.
Men det är ingen fara att köra med stenull fortsatt eller måste jag titta åt annat isoleringsmaterial som är 3 gånger dyrare?
Är det ens lönt att lägga såpass ”mycket” isolering i väggarna (ca185mm) när 1/4 del av väggen består av oisolerad lecablock?
Så skulle rekommendera ångbroms variabel .
Som en bekräftelse på eran åsikt så pratade jag idag med rådgivare hos T-Emballage som bekräftar precis som ni att det är ångbroms som gäller. Han blev inte imponerad av vad min säljare sagt och skulle ta ett snack med min lokala bygghandel då dom är ÅF för deras produkter.
Står nu inför valet av skivmaterial innanför gipset och eftersom att någon har fått flippen och höjt priset på OSB med 150% senast tiden så tittar jag nu åt alternativ med risk att vara snål och sätta spånskiva istället.
Vad tror ni om detta i mitt fall då som sagt lokalen kommer stå kall och därmed med fuktig luft i perioder, kommer spånskivan tåla detta eller kommer den på sikt förlora sin hållfasthet?
Står nu inför valet av skivmaterial innanför gipset och eftersom att någon har fått flippen och höjt priset på OSB med 150% senast tiden så tittar jag nu åt alternativ med risk att vara snål och sätta spånskiva istället.
Vad tror ni om detta i mitt fall då som sagt lokalen kommer stå kall och därmed med fuktig luft i perioder, kommer spånskivan tåla detta eller kommer den på sikt förlora sin hållfasthet?
Vad kommer du att hänga på väggarna , tunga saker , hyllor ?T Thorn_87 skrev:Som en bekräftelse på eran åsikt så pratade jag idag med rådgivare hos T-Emballage som bekräftar precis som ni att det är ångbroms som gäller. Han blev inte imponerad av vad min säljare sagt och skulle ta ett snack med min lokala bygghandel då dom är ÅF för deras produkter.
Står nu inför valet av skivmaterial innanför gipset och eftersom att någon har fått flippen och höjt priset på OSB med 150% senast tiden så tittar jag nu åt alternativ med risk att vara snål och sätta spånskiva istället.
Vad tror ni om detta i mitt fall då som sagt lokalen kommer stå kall och därmed med fuktig luft i perioder, kommer spånskivan tåla detta eller kommer den på sikt förlora sin hållfasthet?
Vill du vara ekonomisk så osb , annars plywood (bäst)
Spånskiva är det billigaste och näst sämsta valet , därefter dubbel gips .
Tror inte spånskiva kommer att fara illa i ditt garage , det är ju trotts allt under tak .