Dottern har kommit på att hon vill ha en loftsäng för att få plats med en soffa under, pga av rummets form hittar jag ingen bra färdig säng att bara köpa, och har börjat fundera på att bygga något själv. Tanken är att ena kortänden på sägen ska få plats i en nisch som bildas bredvid murstocken, där är ca 102.5 cm brett och 27 cm djupt. Total bredd på rummet vid den tilltänkta väggen är 300 cm. Takhöjd 240 cm. Se bifogade bilder, tillfällig lösning med madrass på golvet i väntan på en riktig säng...
Verktyg jag har att tillgå är i princip kap- & gersåg, skruvdragare, så inga avancerade snickariverktyg tyvärr.
Verktyg jag har att tillgå är i princip kap- & gersåg, skruvdragare, så inga avancerade snickariverktyg tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag har skissat på två alternativ i mitt huvud, båda går ut på att bygga en ram av typ 145x45 reglar där jag sen köper en färdig resårbotten och skruvar fast, skillnaden mellan dem är egentligen bara att den ena skulle pendlas ner från taket i framkant, den andra skulle sträcka sig över hela rummets bredd.
I det nerpendlade alternativet tänker jag mig att fästa en regel i taket först (det är vind ovanför och taket består av puts och ovanför det träplank, så hoppas kunna pricka in någon takstol också i alla fall även om jag "tror" att det blir tillräckligt starkt även om jag bara har ett gäng skruvar utsprida i olika plankor.
Den andra alternativet är som sagt att låta reglarna sträcka sig över hela rummets brädd, och ha en öppning i höger sida där man får klättra up.
Dert första alternativet har färdelen att det känns som det blir lätt att bygga ett simpel räcke genom att skruva fast en brädda mellan de vertikala reglarna. Hur jag läser det på att snygg sätt i det andra alternativet vet jag inte?
Båda lider också av att det behövs någon form av trappa för att komma upp, ska man ge sig på att snickra något där med ett par reglar också, eller kanske anpassa sig runt något som går att köpa färdig? Typ något sånt här? https://www.hoppekids.com/sv-se/pro...Uq3bTtkhmg3jbB0jy8TVSVEBhiU6iEXwaAlYVEALw_wcB
Logga in
Skapa konto
I det nerpendlade alternativet tänker jag mig att fästa en regel i taket först (det är vind ovanför och taket består av puts och ovanför det träplank, så hoppas kunna pricka in någon takstol också i alla fall även om jag "tror" att det blir tillräckligt starkt även om jag bara har ett gäng skruvar utsprida i olika plankor.
Logga in
Skapa konto
Den andra alternativet är som sagt att låta reglarna sträcka sig över hela rummets brädd, och ha en öppning i höger sida där man får klättra up.
Dert första alternativet har färdelen att det känns som det blir lätt att bygga ett simpel räcke genom att skruva fast en brädda mellan de vertikala reglarna. Hur jag läser det på att snygg sätt i det andra alternativet vet jag inte?
Båda lider också av att det behövs någon form av trappa för att komma upp, ska man ge sig på att snickra något där med ett par reglar också, eller kanske anpassa sig runt något som går att köpa färdig? Typ något sånt här? https://www.hoppekids.com/sv-se/pro...Uq3bTtkhmg3jbB0jy8TVSVEBhiU6iEXwaAlYVEALw_wcB
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 4 082 inlägg
Bygg en sängram på ben i rejäla material.
Gör en enkel trapp upp i rejäla dimensioner.
Jag gjorde det till mitt barn, som nästa barn fick ärva.
Tack vare de rejäla dimensionerna behövde jag inte fundera på hållfastheten.
Efter 10 år och 2 grabbar så skruvade jag ner sängen.
Mycket av virket har jag återanvänt, återigen tack vare de rejäla dimensionerna.
/Workingclasshero
Gör en enkel trapp upp i rejäla dimensioner.
Jag gjorde det till mitt barn, som nästa barn fick ärva.
Tack vare de rejäla dimensionerna behövde jag inte fundera på hållfastheten.
Efter 10 år och 2 grabbar så skruvade jag ner sängen.
Mycket av virket har jag återanvänt, återigen tack vare de rejäla dimensionerna.
/Workingclasshero
Nu hittade jag en färdig loftsäng 90x200 med stege på kortsidan, en sådan skulle också kunna fungera. Jag får höra med dottern vid tillfälle, men tills dess är andra idéer fortfarande välkomna!
https://www.woodenlove.de/sv/vaningssaengar/682-531030-filip-loftsaeng-sidoingang.html
https://www.woodenlove.de/sv/vaningssaengar/682-531030-filip-loftsaeng-sidoingang.html
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
Jag och mina kompisar har byggt en mängd loftsängar i våra studentvägenheter som hade 3 m takhöjd. Ditt första förslag tycker jag är bäst och det räcker med 95x45. Elegantast är att hänga av sängen från takeet med stålwire eller gängstång. Man fäster gängstång i taket med skruvstift och skarvmutter.
Att ha räcke eller inte är en personlig sak. Vi hade aldrig räcke och ingen har trillat ned, full eller inte.
Sedan är det lätt att snickra ihop en stege. Om ena vangstycket av stegen kan förankras i väggen blir det ännu stabilare.
Sängram på ben skulle jag undvika för då förlorar du användbarhet därunder.
Mitt mästarstycke var en loftsäng enligt din andra metod. Den satt i gångjärn mot bakre vägg och kunde lyftas mha gasfjädrar från en större kombibil så att man hade mer plats under.
Att ha räcke eller inte är en personlig sak. Vi hade aldrig räcke och ingen har trillat ned, full eller inte.
Sedan är det lätt att snickra ihop en stege. Om ena vangstycket av stegen kan förankras i väggen blir det ännu stabilare.
Sängram på ben skulle jag undvika för då förlorar du användbarhet därunder.
Mitt mästarstycke var en loftsäng enligt din andra metod. Den satt i gångjärn mot bakre vägg och kunde lyftas mha gasfjädrar från en större kombibil så att man hade mer plats under.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Samma i sängstommen då eller? Eller genomgående hål och bricka+mutter under?T Thomas_Blekinge skrev:
Hur många stänger på en 2m lång säng?
Tänker du att jag fäster direkt i taket, eller en mellanliggande regel först för att fördela ut krafterna som i min skiss?
edit: skruvstiff i båda ändar går väl inte, för hur skulle man skruva i skarvmuttrarna? 🤔 Så måste vara en genomgående hål för sängrammen?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
En vanlig stege funkar och den behöver inte luta. Jag hade en gjord av 45x45 som hyvlats slät så gissningsvis 42x42.
Räcke är bara att skruva stolpar i regeln som sängen ligger på och sedsn dit med brädor. Tänk på avstånd för hur tätt det ska vara så att ingen fastnar.
Jag skulle hellre ha stegen från långsidan och göra en plattform i extrautrymmet. Dels får man plats att lägga skräpkuddar (aka "prydnadskuddar") böcker. mobilladdare osv och dels får man större yta under.
Räcke är bara att skruva stolpar i regeln som sängen ligger på och sedsn dit med brädor. Tänk på avstånd för hur tätt det ska vara så att ingen fastnar.
Jag skulle hellre ha stegen från långsidan och göra en plattform i extrautrymmet. Dels får man plats att lägga skräpkuddar (aka "prydnadskuddar") böcker. mobilladdare osv och dels får man större yta under.
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden