Har en badtunna jag nu ska bygga in och dölja med trall av något slag.
Hade en tid ett vanligt kapell på den men funderar nu på något som smälter in lite mera.
Kanske isolerat för att snabba upp uppvärmningen? Fyller på och värmer 1-2 bad sen tappar jag ur.
Då står tunnan tom till nästa bad.
Locket ska vara säkert att gå på för 1-3 småbarn. ca 180cm i diameter.
Nu till problemet, hur bygger jag ett snyggt lock som inte väger bly som jag kan lyfta av och på själv? Min första tanke är ett tvådelat lock. När det är öppet så får det även fungera som något att sitta på.
Har inte börjat bygga trall runt den ännu så jag har alla möjligheter att få till något snyggt.
OBS. Bara exempel inte min tunna.
]
Kapell. Inte så snyggt
Hade en tid ett vanligt kapell på den men funderar nu på något som smälter in lite mera.
Kanske isolerat för att snabba upp uppvärmningen? Fyller på och värmer 1-2 bad sen tappar jag ur.
Då står tunnan tom till nästa bad.
Locket ska vara säkert att gå på för 1-3 småbarn. ca 180cm i diameter.
Nu till problemet, hur bygger jag ett snyggt lock som inte väger bly som jag kan lyfta av och på själv? Min första tanke är ett tvådelat lock. När det är öppet så får det även fungera som något att sitta på.
Har inte börjat bygga trall runt den ännu så jag har alla möjligheter att få till något snyggt.
OBS. Bara exempel inte min tunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kapell. Inte så snyggt
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tvådelat eller fyrdelat är väl en bra ide ?
Fler än två delar innebär ju att du får ha ngn slags bärlina i mitten som locken vilar på - så ju fler delar ju mer "pussel" att ta av och på förstås, men också delar som väger mindre per styck,...
/K
Fler än två delar innebär ju att du får ha ngn slags bärlina i mitten som locken vilar på - så ju fler delar ju mer "pussel" att ta av och på förstås, men också delar som väger mindre per styck,...
/K
Vår tunna har två bockade aluminium plåtar Mett ett lås uppe Går ju lägga markskivor "styroform" under som isolering på dom
Bra tips.
Det hade ju varit trevligt att få locket tätt också. Så man slipper en massa regnvatten och alger och annat i tunnan som måste städas innan man ska bada. Knepigt. Alu kanske är enklast. Blir ganska dyrt dock. Lär hamna på 6000kr eller så
Al Durkplåt 2500x1250x 5/7mm EN AW-5754 H114 Five bar I Lager 2350 kr /st x 2st
Få klippt plåt, gångjärn ditsvetsade, ett bleck eller vad man ska kalla det på ena locket så det tätar i skarven.
Det hade ju varit trevligt att få locket tätt också. Så man slipper en massa regnvatten och alger och annat i tunnan som måste städas innan man ska bada. Knepigt. Alu kanske är enklast. Blir ganska dyrt dock. Lär hamna på 6000kr eller så
Al Durkplåt 2500x1250x 5/7mm EN AW-5754 H114 Five bar I Lager 2350 kr /st x 2st
Få klippt plåt, gångjärn ditsvetsade, ett bleck eller vad man ska kalla det på ena locket så det tätar i skarven.
Redigerat:
Kan fixa bilder i helgen
svärfarsan byggde ett lock med "sandwichmetoden" tror jag han kallade det.
ser ut som en kona med 8 (eller om hans var 6 kantigt)
gjort av 8 st 3-kantiga plywoodbitar sedan plasta med glasfiberepoxy både in och utvändig.
ser ut som en kona med 8 (eller om hans var 6 kantigt)
gjort av 8 st 3-kantiga plywoodbitar sedan plasta med glasfiberepoxy både in och utvändig.
kanske kan ordna bild nå tag