Hej och hå,

Jag har sökt svar på mina frågor på studioforum eftersom det är just en musikstudio jag ska bygga, men har ännu inte fått några svar. Därför vänder jag mig till er byggproffs!

Min situation: Jag förfogar över 112 kvadratmeter betongbunkter tidigare använd av militären. Den är gjuten i sprängsäker betong och själva grunden är inte mer än ett par centimeter tjock(ca 5 cm borrtest tar upp jord genom golvet). Väggarna är en betydligt tjockare historia, men hela konstruktionen är ovan mark.

För att göra ett komplett ljudisolerat golv måste jag lägga neoprenkuddar för att flyta reglarna, isolera med gullfiber och flera lager golv med dämplim imellan. Min fråga:

Kan jag lägga åldersbeständig plast direkt på betongen i golvet för att hålla fukt borta, sedan lägga neoprenkuddarna direkt på denna? Detta kommer innebära en luftspalt från plasten på betongen till golvreglarna på åtminstone några centimeter.

Alternativet, då fukt är min oro, är att först lägga plast på betongen, sedan cellplast(frigolit) i 7cm tjocklek över hela alltet, spånskiva ovanpå, och sedan neoprenkuddar och reglar till studiogolvet.

Det första alternativet tilltalar mig ekonomiskt, men räcker det för att hålla fukten borta? Rummet kommer ju att värmas inifrån och då kanske varmluften kondenserar när den möter den kalla plasten? Minns då att denna kondens isåfall blir några centimeter ifrån reglarna, inte i direktkontakt.

Tack för svar.

Inga svar? :S

Hoppas du fått svar - det har ju gått ett tag.
Jag tror att du bör se upp med fukten, inte bara under utan runt om. Jag har haft liknande tankar på att bygga en studio i vårt garage som är byggd av betong och i källarplan.Tänker mig att någon typ av ventilation (fläktstyrd) i luftspalten mellan väggarna är nödvändig. Vet ej! Men att kondens uppstår är självklart.
Jag är också tacksam för tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.