7 291 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Bygga "lätta" slagportar
Hej!
Tänkte höra om någon har ett tips på konstruktion av slagportar. Har idag två portar med måtten 170x220, det är alltså en ganska stor port. Dessa är byggda av träreglar, typ 45x95 samt klädda med spontad panel på bägge sidor. Dessa portar väger ju såklart en hel del, och har hängt ner sig lite osv.
Finns det något bättre sätt att bygga ett par nya portar på?
Vad behövs för dimensioner på material till så pass stora portar?
MVH
/Zaphod
Tänkte höra om någon har ett tips på konstruktion av slagportar. Har idag två portar med måtten 170x220, det är alltså en ganska stor port. Dessa är byggda av träreglar, typ 45x95 samt klädda med spontad panel på bägge sidor. Dessa portar väger ju såklart en hel del, och har hängt ner sig lite osv.
Finns det något bättre sätt att bygga ett par nya portar på?
Vad behövs för dimensioner på material till så pass stora portar?
MVH
/Zaphod
Använd stål i ramen. Jag använde 40x40x2 konstruktionsrör i min slagport. Ramen väger ingenting jämfört mot vad den skulle ha gjort om jag byggt den i trä.
3 st ordentliga gångjärn på varje port, satta i en stabil portomfattning. Självgängande skruv för panelen.
3 st ordentliga gångjärn på varje port, satta i en stabil portomfattning. Självgängande skruv för panelen.
Jag byggde mina slagportar med vanlig stålregel och cellplast. Först kapade jag stålreglarna i rätt mått och lade vågräta träreglar där gångjärnen ska vara, sedan sågade jag till cellplasten och limmade rubbet med PU-lim. Allt fixerades med spännband och lite kraftfördelande träreglar runt om. Så långt behövdes inte en enda skruv. Sen har jag gjort misstaget att limma och skruva OSB på ena sidan och spårad 10 mm plywood på andra sidan, det gjorde tyvärr portarna ganska tunga trots allt. Skulle jag göra om det hade jag valt en tunnare plywood på insidan istf OSB. När limmet härdat har jag rundat av kanterna på skivorna mot plåtreglarna med mjukfog och avslutningsvis målat det hela med vanlig alkydoljeförstärkt akrylatfärg.
Portarna är monterade med vanliga hakgångjärn och franska skruv.
Det jag är allra mest nöjd med är att den ena porten är mycket bredare än den andra. Den mindre av dem (ungefär en meter om jag minns rätt) används dagligen som gångdörr. Om konstruktionen kommer hänga ner sig eller inte återstår att se, men iom att precis allt är limmat hoppas jag att det inte ska ske.
Portarna är monterade med vanliga hakgångjärn och franska skruv.
Det jag är allra mest nöjd med är att den ena porten är mycket bredare än den andra. Den mindre av dem (ungefär en meter om jag minns rätt) används dagligen som gångdörr. Om konstruktionen kommer hänga ner sig eller inte återstår att se, men iom att precis allt är limmat hoppas jag att det inte ska ske.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tack för tipset strip
Menar du då att cellplastbitarna limmas mot varandra, och de går sedan in i U-profilen på plåtreglarna som sitter hela varvet runt, också limmade mot cellplasten? Typ att man använder 70mm cellplast i 70mm reglar?
Hur blir vridstyvheten i sådan port? Den kanske blir bra med tanke på att man hellimmar allt så att säga.
Menar du då att cellplastbitarna limmas mot varandra, och de går sedan in i U-profilen på plåtreglarna som sitter hela varvet runt, också limmade mot cellplasten? Typ att man använder 70mm cellplast i 70mm reglar?
Hur blir vridstyvheten i sådan port? Den kanske blir bra med tanke på att man hellimmar allt så att säga.
Japp, precis så menar jag. Plåtreglarna gjorde jag så det är fyra st, där den övre är vikt fem centimeter innanför hörnet och samma med de stående är vikta innanför den nedre, så att eventuellt vatten inte blir ståendes. Cellplastbitarna är limmade mot varann och även mot både plåt- och träreglar (mycket lim gick det åt). Jag provade med cellplastlim först, men det var helt värdelöst för ändamålet. Vridstyvheten verkar det inte vara nåt fel på, portarna har suttit uppe sen November 2014 och inget har slagit sig, de är fortfarande spikraka. Lustigt nog lyckades jag bygga dessa dörrar utan att ta en enda bild under arbetets gång
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga bort fall på bef betongplatta med uppfyllning av makadam
Grund & Markarbeten -
Bygga friggebod på större platta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Har rivit betongplatta och behöver bygga upp igen
Grund & Markarbeten -
Bygga in och isolera en carport med oisolerad betongplatta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -