Jag skulle vilja komplettera vårt kök med överskåp så det går ända upp i tak. Höjden på dessa är special och det finns inga färdiga stommar eller luckor att köpa.

2014_09_16_20_21_23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är bäst/billigast väg framåt här? Är det att be en snickare platsbygga eller att måttbeställa från någon?

(Bor i Göteborg/Mölndal)

Antar att du är ute efter melaminbelagda spånskivor. Du gör bäst i att måttbeställa dem, eftersom det blir lätt orena snitt med en såg utan rits.
Platsbygga går ju, men det blir samma förutsättningar. Fanerbelagda spånskivor kan man lätt formatera själv mha en sänksåg och skena. Det blir riktigt bra.

När jag flyttade hemifrån så bodde jag i en kommunal hyreslägenhet och de hade gjort 'överskåp' till ett liknande kök själva. De hade satt vita aluminiumprofiler i taket och ovansidan på skåpen, sedan satt vita masonitskivor lite om lott som en skjutdörrsgarderob.
Det såg lite billigt ut när man tittade på det men det funkade utmärkt, det var egentligen inget man tänkte på om man inte visste att det fanns, om det sedan berodde på att man var nära 20år och hade andra intressen vet jag inte.

Jag var i samma situation. Jag köpte Ikeas högskåp, och modifierade till rätt höjd mha sänksågen. Den avsågade delen fick agera hålmall.

Problemet blir ju då luckorna. Jag har beställt men ännu inte fått luckor från Picky living: pickyliving.se. Det borde bli bra, men man vet ju aldrig.

Finns det inga skåp som du kan ha liggande ovanpå?

Prova och ring köksfirmor med egen tillverkning t.ex http://wp.exbokok.se/ men det finns flera i både Kungsbacka o Mölndal.

Här är ett tips om du vill ha det så billigt som möjligt.
Jag vet inte hur pass händig du är eller om du känner någon som är det.
Du behöver detta:
Hyllplan 18/16mm vit melamin
Skruv: 4.5x45 försänkt skalle.
Borr 3.0 eller 3.5 kan funka.
Skruvdragare
Någon typ av såg men det är viktigt att du får raka snitt. Så en gersåg är att rekommendera.
Köp hyllplan 18/16 mm beroende på vad du har för stommar idag. Dom finns i måtten 2480x600/400/300/200 även 500 men det är mer ovanligt.
Köp dom som är 300.
Ifall du handlar på Beijjers/k-rauta eller liknande så brukar dom ha en vägghängd såg. Där klyver du ner skivorna så du får 120 mm djupa längder. Tor dom brukar ta 20-25:- per snitt.

Sedan bygger du små ramar för varje skåp. 2 sidor och en ovanribba. Sidorna bygger 120mm in mot väggen och ovanribban 120 mm ner från taket.
Ta måttet mellan taket och toppen på skåpet för varje sida du ska kapa och dra sedan bort 3mm (detta är viktigt annars får du aldrig in dom) Bredden på ribban i överkant får du genom att ta skåpets bredd - tjockleken på materialet du använder. Har du ett skåp som är 800mm brett och du använder 18mm melaminskivor så blir ribban 764.

Sedan skruvar du ihop sidorna med ribban så du får en ram för varje skåp (obs förborra först). Lägg upp ramarna på skåpet. Skruva ihop dom med varandra (använd 4.5x30 försänkt skalle).
Sedan förborrar du och skruvar fast ramarna från skåpet underifrån (du skruvar snett)
Alternativt köper du möbelvinklar och monterar fast dom ovanifrån på varje sida.

Efter att allt är skruvat på plats lägger du en fog mot taket. Använd ej det som heter målarfog. Utan köp Sicas Latexfog (gul/grön tub) den är vattenlöslig och lätt att jobba med. Ifall du kladdar kan du bara stryka bort resterna med en fuktig tvättsvamp. (Den gula sidan)

Eftersom du inte kommer att kunna hitta luckor som är samma färg så skulle jag rekommendera att du tar en annan färg helt och hållet däruppe. Kanske ta igen lite av det gråa i kaklet. Det finns många ställen du kan beställa måttbeställda luckor ifrån. Norddesign/härjedalskök/creoform osv. Finns även en massa internetföretag där du kan lägga en beställning. Bredden på luckorna är ju givet. Samma som dom under.
Höjden mäts från den nuvarande luckan till tak -100 mm Då överlappar luckorna 20mm på ramen du byggt.

Hoppas det hjälpte dig. Vill du inte göra det själv så har nog alla företag som säljer måttanpassade luckor montörer som kan hjälpa dig.

• Gilla
Monika L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.