3 425 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Bygga karm
Hej,
Jag skall glasa in balkongen med gamla fönster från 20/30-talet. Tyvärr hade de förra ägarna till fönstrena sabbat karmarna... Jag skall med andra ord bygga karmar till mina nyrenoverade fönster mha av en överhandsfräs, diverse slipmaskiner och stort tålamod. Eftersom det gäller balkongen, så behöver inte fönstrena sluta helt tätt.... Har nån gjort nåt liknande och kan tipsa? Borde jag satsa på torkat eller otorkat furu? Varför används furu så ofta? Det billiga priset eller nån praktisk fördel? Finns det nåt speciellt "verktyg" att fräsa in beslag eller är det känslan jag skall lita på?
Tack på förhand!
Jag skall glasa in balkongen med gamla fönster från 20/30-talet. Tyvärr hade de förra ägarna till fönstrena sabbat karmarna... Jag skall med andra ord bygga karmar till mina nyrenoverade fönster mha av en överhandsfräs, diverse slipmaskiner och stort tålamod. Eftersom det gäller balkongen, så behöver inte fönstrena sluta helt tätt.... Har nån gjort nåt liknande och kan tipsa? Borde jag satsa på torkat eller otorkat furu? Varför används furu så ofta? Det billiga priset eller nån praktisk fördel? Finns det nåt speciellt "verktyg" att fräsa in beslag eller är det känslan jag skall lita på?
Tack på förhand!
Stämjärn kommer man långt med, borde funka "fräsa" ut för gångjärn...
Det kanske är gran som används... Borde iaf vara ett träslag som inte slår sig för mkt i solen, vill ju kunna öppna fönstrena för att vädra ut på balkongen en varm sommardag
Det kanske är gran som används... Borde iaf vara ett träslag som inte slår sig för mkt i solen, vill ju kunna öppna fönstrena för att vädra ut på balkongen en varm sommardag
rita på och fräs med överhandsfräsen. sketa enkelt
Man använder furu till karmar. Gran används till regelvirke.
Det finns tidigare trådar om hur man enklast bygger sin egen karm.
Det finns tidigare trådar om hur man enklast bygger sin egen karm.
Eller så limmar man ihop två delar så det bildar en fals. Så behöver man ingen fräs.Ola78 skrev:
Limmar man två delar håller karmstcket sig rakare dessutom.
Det har du helt rätt i, ett alternativ så gott som något och har man ingen fräs så behöver man ju inte köpa någon bara för det ändamålet i så fall, även om det alltid är kul med nya verktygverktygsgurun skrev: