Hej,
Ska bygga en innervägg och har några frågor jag hoppas få hjälp med.
Jag vill ha viss ljudisolering i väggen då den är tänkt att vara precis ovanför en trappa där ljudet från vår nedre våning färdas rätt bra. Rummet används delvis som kontor men även tänkt gästrum.
1. Jag har tänkt regla med 45x95-reglar i golv och tak. Har läst att ett enkelt knep för att få skapligt ljudisolerade väggar är att sätta de vertikala reglarna "sicksack". Om jag även här använder 45x95-reglar, fäster jag dom då med 45-sidan i linje med golv och tak-regel. Luddigt beskrivet kanske men hoppas någon fattar min fråga..
2. Vilken typ av isolering passar bäst för en innervägg som ska vara ljudisolerad?
3. Tänker osb + gips utanpå. Hur tjocka bör dessa vara?
4. Sen ska jag även ha dörr och för ljusinsläppet ner mot trapphuset vill jag ha ett fönster vid sidan av dörren. Av kostnadsskäl kan jag inte lägga pengar på någon ljudisolerad fönsterdörr eller ett maffigt ljudisolerat 3-glasfönster, så här letar jag begagnat och av äldre stil. Jag inser att detta kan vara en akilleshäl när det kommer till själva ljudisoleringen. Någon som har tips på andra lösningar?
Tack!