5 568 läst · 1 svar
6k läst
1 svar
bygga innertrappa
Hej!
Jag är i färd med att såga upp ett hål till vår påbyggnad. Där ska bli en innertrappa. För er som vet hur man bygger en innertrappa har jag en del frågor.
Bakgrund:
Vi vill ha en furutrappa. Den kommer att vara en rak trappa. Total möjlig längd är 3200 mm (vågrätt mått). Höjd från nedervåningsgolv till övervåningsgolv är 2700 mm. Alltså en något brant trappa antar jag. Bredden är 950 mm.
1) Vilket virke ska man ha på vagnstycken resp stegen? (Dimension, K-virke, osv)
2) Vilka standardmått bör man inte understiga resp överstiga för stegdjup, steghöjd?
3) Hur tjocka ska stegen vara? (45mm)
4) Hur beräknar man exakt var trappstegen ska vara?
Tacksam för goda råd och svar på några eller samtliga frågor.
Jag är i färd med att såga upp ett hål till vår påbyggnad. Där ska bli en innertrappa. För er som vet hur man bygger en innertrappa har jag en del frågor.
Bakgrund:
Vi vill ha en furutrappa. Den kommer att vara en rak trappa. Total möjlig längd är 3200 mm (vågrätt mått). Höjd från nedervåningsgolv till övervåningsgolv är 2700 mm. Alltså en något brant trappa antar jag. Bredden är 950 mm.
1) Vilket virke ska man ha på vagnstycken resp stegen? (Dimension, K-virke, osv)
2) Vilka standardmått bör man inte understiga resp överstiga för stegdjup, steghöjd?
Hej.macaroni skrev:Hej!
Bakgrund:
Är i liknande situation.
Håller på att bygga en vilplanstrappa. 38 graders lutning
I mitt fall har jag ganska mycket att ta hänsyn till (Källartrappan under, takstolarna som bär kupan i ena sidan kommer mitt i vilplanet, har 3300mm golv till golv, begränsat utrymme m.m..)
1: Har skaffat limträ i 56*270mm till vagnstyckena (standard dimension)
2: Finns en "regel" att 2 plansteg + ett sättsteg ska vara ca: 630mm (mitt fall 2*240 + 185= 645mm) planstegen kommer att vara 270mm inkl stegnos.
3: Har inte hittat något lämpligt material (limträ finns i 42*270mm men är inte standard sortiment, dvs tydligen dyrt), men vill ha ca 35mm (kommer lägga parkett i trappan, så vill inte ha för tjocka steg) i källartrappen från -54 är det 30mm steg och de har ju funkat i drygt 50 år =)
4: Jag har ritat min i profil med Autocad
Så om någon vet limträ i ca 35mm tjocklek billigt i södra sverige vore det trevligt med tips.
Kapning av skivor på längden är inga problem, dvs delbara bredder med 270mm + lite utrymme för klingan går bra.
Lyckat till med trappan.
PS
På www.thewoodworkingchannel.com ligger 2 avsnitt om trapptillverkning under programmet "The Router Workshop"
MVH
TRMaster
Liknande trådar
-
Hjälp att bygga garderober och bröstpanel hall.
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga igen vägg, hur gör jag med befintliga vattenkopplingar?
Vatten & Avlopp -
Max fuktkvot i trä som ska byggas in ?
Miljö & Hälsa -
Bygga knarrfri trappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om garage och funderar på isolering.
Isolering