Hej har en altan som byggdes runt 2004 av tidigare ägaren. Nu har vi tänkt oss att bygga en inglasad altan 25 kvm då uppkommer några frågeställningar.
Jag har skruvat bort den gamla trallen så reglarna kommit fram se bifogad bild. Cc är 60 cm och 2 meter mellan bärlinorna.
Vad jag kan se så verkar reglarna ok, skruvarna satt i alla fall hårt samt jag kan inte hitta något som verkar ruttet.
Fråga 1: Bör man byta reglarna i alla fall, de är ju 12-13år gamla?
Man har inte använt sig av regelsko eller vad det heter som man brukar använda för att sätta fast reglarna i bärlinan. Kommer behöva korta av den med 5 cm då uterummet kommer vara 5 cm kortare en altandjupet är idag.
Fråga 2: när jag lyfte av trallen kom det en unken lukt från reglar/sanden svårt TT säga exakt vad det är men bör man byta ut all sand också?
Doften är kvar nu cirka två veckor senare inte lika starkt längre men det vore tråkigt att få den i uterummet.
Som ni ser på bilden är det väldigt tight mellan reglarna och sanden så det har nog inte varit mycket till cirkulation på luften under trallen. Lukten kommer inte från katter för det fanns ingen ingång under altan som var stor nog.
Jag har skruvat bort den gamla trallen så reglarna kommit fram se bifogad bild. Cc är 60 cm och 2 meter mellan bärlinorna.
Vad jag kan se så verkar reglarna ok, skruvarna satt i alla fall hårt samt jag kan inte hitta något som verkar ruttet.
Fråga 1: Bör man byta reglarna i alla fall, de är ju 12-13år gamla?
Man har inte använt sig av regelsko eller vad det heter som man brukar använda för att sätta fast reglarna i bärlinan. Kommer behöva korta av den med 5 cm då uterummet kommer vara 5 cm kortare en altandjupet är idag.
Fråga 2: när jag lyfte av trallen kom det en unken lukt från reglar/sanden svårt TT säga exakt vad det är men bör man byta ut all sand också?
Doften är kvar nu cirka två veckor senare inte lika starkt längre men det vore tråkigt att få den i uterummet.
Som ni ser på bilden är det väldigt tight mellan reglarna och sanden så det har nog inte varit mycket till cirkulation på luften under trallen. Lukten kommer inte från katter för det fanns ingen ingång under altan som var stor nog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tryckt virke? Jag vet inte om gammal impregnering kan lukta lite men det later konstigt att det hanger kvar så länge. Ingen ventilation från huset som osar? Eller fukt I grunden?
Jag skulle bytt reglarna när du ändå håller på. Det är snabbt gjort, du kan ju kopiera de befintliga. NTR-klassat virke har en garanti på 20 år och det är kanske inte troligt att din är klassad så byt!
Jag skulle bytt reglarna när du ändå håller på. Det är snabbt gjort, du kan ju kopiera de befintliga. NTR-klassat virke har en garanti på 20 år och det är kanske inte troligt att din är klassad så byt!
ja det låter klokt frågan är ifall jag ska gräva bort sanden också.MrElliott skrev:Är det tryckt virke? Jag vet inte om gammal impregnering kan lukta lite men det later konstigt att det hanger kvar så länge. Ingen ventilation från huset som osar? Eller fukt I grunden?
Det är trykt virke. Hust är från 2003 och står på betongplatta. Vi har frånlufts fläkt så fösta dagen luktade det i hela huset då vi har ventiler mot altan.
Liknande trådar
-
Bygga ny inglasad altan, UNDER marknivå
Altan & Uteplats -
Bygga inglasad altan isolera eller inte isolera?
Altan & Uteplats -
Bygga till inglasad altan med betongpannor. Virkesfunderingar
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga ut källare under inglasad altan?
Grund & Markarbeten -
Bygga inglasad altan. Hjälp med dimension samt hur många plintar??
Altan & Uteplats