Jag och min bror och stod och övervägde möjligheter och kommande potentiella motgångar i mitt badrumprojekt idag och han fick en ide om att eftersom jag ska sala ut väggen en ganska rejäl bit (c:a 15cm) på ett ställe föreslog han att det skulle vara snyggt/praktiskt/coolt med ett infällt förvaringskåp i väggen där. Han tyckte det borde kunna svälja undan oanade saker av olika art man brukar ha i ett badrum. Till saken hör även att det kommer bli tvättstuga i rummet så varför inte ha ett skåp för tvättmedel och andra liknande tillbehör?

Frågan är: Är det ok att bygga en sådan lösning i ett våtrum? Tänkte sätta gips och såga upp ett hål i den och sen fälla in en "låda" som skåpsbaksida och sen tillverka en dörr för skåpet av lämpligt snitt.

Om du "gipsar"en låda och tätskiktar där, innan du fäller in bakstycket från "köpelådan" som jag förstod det, ska du väl vara hemma, och jag antar att det är i en "torr" del av våtrummet.. Harangen om branschregler hoppar jag över..då de redan finns beskrivna..

Ja, det var ju en fiffig ide faktiskt! Det där med bestämmelserna vet jag inte om jag kommer följa slaviskt faktiskt. Självklart bygger jag så noggrant som möjligt men det är redan så att det inte kommer bli enligt kakellobbyns regler...

Dock är det så att jag trots att jag inte följer reglerna slaviskt så önskar jag mig inte några onödiga skador eller tänker satsa på "omöjliga" lösningar för ett badrum. Jag har inte jobbat så värst mycket med gips i min dag. Kan man skruva i det materialet som typ en spånskiva om man bara har rätt skruv för ändamålet eller behövs det någon träregeln som alltid håller gipset? Det är som du tror och säger, "skåpet" hamnar isf i väggen över tvättmaskinen, så långt ifrån duschen som det är möjligt.

Det går utmärkt att skruva i en gipsskiva, men skruven kommer att sitta lika hårt som om du skruvat i ett korvbröd :) Kortling i någon form bakom alltså, eller gipsankare kanske det heter, jag säger Molly
Limma går också ofta bra., det beror på vad syftet är. men att bara fästa en skruv i gips är meningslöst.

Mmm, som jag misstänkte. Det blir väl till att regla lite bakom där så skivan har nått att sitta i så ska det nog gå fint. Har en ide om hur jag kan göra redan. Tack för tipset om gipset får jag säga! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.