Hejsan svejsan,
jag har denna garderob som jag tänkte ta att bygga in.
Jag har gjort lite efterforskningar och tänker att följande skulle funka:
- Täckskiva på höger sida från golv till tak
- Passbitar (MDF-skiva?) för mellanrummet mellan garderob och vänster vägg (tänker mig 6 cm som golvlisten) + tak (12 cm)
Om ovan låter kosher, så undrar jag hur jag bäst fäster dessa passbitar? En regel som jag borrar fast i taket? En regel som jag limmar fast i garderoben? Bode och? Något annat?
Tack på förhand. ☺️
jag har denna garderob som jag tänkte ta att bygga in.
Jag har gjort lite efterforskningar och tänker att följande skulle funka:
- Täckskiva på höger sida från golv till tak
- Passbitar (MDF-skiva?) för mellanrummet mellan garderob och vänster vägg (tänker mig 6 cm som golvlisten) + tak (12 cm)
Om ovan låter kosher, så undrar jag hur jag bäst fäster dessa passbitar? En regel som jag borrar fast i taket? En regel som jag limmar fast i garderoben? Bode och? Något annat?
Tack på förhand. ☺️
Redigerat:
Bästa svaret
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 161 inlägg
Du bygger en färdig låda/ram av 45x45 reglar som du ställer uppe på garderoben, ca 1cm från taket. Sedan fäster du lådan med skruv från insidan av garderoben och limmar täckskivan utanpå. Använd med fördel även dyckert för att skjuta fast den.
På sidan så fäster du en regel på utsidan av garderoben som du skruvar från insidan av garderoben och sedan monterar täckskivan på utsidan.
På sidan så fäster du en regel på utsidan av garderoben som du skruvar från insidan av garderoben och sedan monterar täckskivan på utsidan.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 161 inlägg
Det vill säga du behöver inte limma något i garderoben (den förstörs om man vill ta bort regeln någon gång) och du behöver inte skruva i varken tak eller vägg.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 161 inlägg
Och ja, MDF ska du använda.
Tack för svar! ☺️
Kommer målas med snickerifärg.
Kommer målas med snickerifärg.
Produkter som diskuteras i tråden