Hejsan svejsan,

jag har denna garderob som jag tänkte ta att bygga in.

Jag har gjort lite efterforskningar och tänker att följande skulle funka:

- Täckskiva på höger sida från golv till tak
- Passbitar (MDF-skiva?) för mellanrummet mellan garderob och vänster vägg (tänker mig 6 cm som golvlisten) + tak (12 cm)

Om ovan låter kosher, så undrar jag hur jag bäst fäster dessa passbitar? En regel som jag borrar fast i taket? En regel som jag limmar fast i garderoben? Bode och? Något annat?

Tack på förhand. ☺️

• Vit garderob nära taket, med luckor och en spegel på väggen i bakgrunden. Garderoben står nära en vit regel lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garderob i hörnet av rummet med en synlig spricka i taket, personens hand håller en mobiltelefon till höger i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Du bygger en färdig låda/ram av 45x45 reglar som du ställer uppe på garderoben, ca 1cm från taket. Sedan fäster du lådan med skruv från insidan av garderoben och limmar täckskivan utanpå. Använd med fördel även dyckert för att skjuta fast den.

På sidan så fäster du en regel på utsidan av garderoben som du skruvar från insidan av garderoben och sedan monterar täckskivan på utsidan.

• Gilla
oppelainen
  • Laddar…
Det vill säga du behöver inte limma något i garderoben (den förstörs om man vill ta bort regeln någon gång) och du behöver inte skruva i varken tak eller vägg.

• Gilla
oppelainen
  • Laddar…
Och ja, MDF ska du använda.

• Gilla
oppelainen
  • Laddar…
Ett tips är att använda vita hyllplan, så får du en fin finish utan att behöva måla själv.

K
S S.Hellman skrev:
Ett tips är att använda vita hyllplan, så får du en fin finish utan att behöva måla själv.
Inte melamin. Ser ut som skit.

Vill man ha färdigmålat vitt är det prisvärt att köpa täcksidor från Ikea och såga sönder. De finns ju dock inte i hur långa längder som helst.

Tack för svar! ☺️

Kommer målas med snickerifärg.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.